سرویس: اخبار شهرستان 12:16 - سه شنبه 20 آذر 1397

اصفهان شرق گزارش می دهد؛

چراغ سبز مهمان آمریکایی به کشاورزان شرق اصفهان/ تغییر الگوی کشت، جلوی خروج ارز از کشور را گرفت

تغییر کشت در شرق شهرستان اصفهان که با کشاورزی شناخته می‌شود، با توجه به محدودیت‌های آبی در دستور کار قرار گرفته است؛ کینوا و کوشیا گیاهان مقاوم به خشکسالی و شوری است که از آمریکای جنوبی به شرق اصفهان اورده شده و مصارف متعددی دارد.

به گزارش اصفهان شرق، با خشکسالی‌های سالیان اخیر مدیریت منابع آبی مطرح و کارشناسان و حتی دولت‌مردان با توجه بیشتری مدیریت منابع آبی را دنبال می‌کنند؛ استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی یک اصل مهم در تمامی رویکرد‌ها و اقدامات انجام گرفته است.

بحران آبی استان اصفهان بر کسی پوشیده نیست

بی آبی، خشکسالی و کلمه بحران که نشات گرفته از بی آبی است در کنار کلمه اصفهان مدت‌ها است جا خوش کرده است و علی رغم اقدامات انجام گرفته هنوز استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ بدون شک خشکسالی و محدودیت در منابع آبی منحصر به چندین سال نخواهد بود و دوره‌های مختلف سالی تکرار خواهد شد از این رو راهکاری مناسب در مواجه با آن نیاز است.

طبق آمارها غول مصرف آب در بخش کشاورزی است که بیشتر از نود درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهد؛ این میزان مصرف در کشاورزی به خوبی نشان می‌دهد که برای مدیریت منابع آبی در ابتدا امر باید سراغ کشاورزی رفت.

سونامی فقر در شرق اصفهان

در استان اصفهان، شرق شهرستان اصفهان که در پی خشکی زاینده‌رود کشاورزان در سونامی فقر قرار گرفته‌اند و روز به روز زندگی برایشان سخت تر می‌شود؛ هر چند در بسیاری از شهرها و روستا دیگر هیچ آبی وجود ندارد که کشاورزی در پی آن معنی شود اما در بعضی از بخش‌ها هنوز اندک منابع زیر زمینی آب وجود دارد که یکی از این بخش‌ها در شرق اصفهان جرقویه سفلی است.

حسن جعفری بخشدار بخش جرقویه سفلی می‌گوید: در بخش جرقویه سفلی 15 هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که 10 هزار هکتار آن کشت می‌شود و محصولاتی همچون گندم، جو، زعفران و پسته و انار کشت می‌شود.

لزوم تغییر الگوی کشت

هر چه می‌گذرد منابع آبی در استان محدود می‌شود و محدود شدن منابع آبی دیگر جوابگوی کشت‌های سنتی نیست از این رو تغییر الگوی کشت راهکار پیش‌رو کشاورزان است تا بتوانند در شرایط کنونی کشاورزی خود را ادامه دهند و درآمد ان‌ها نیز قابل توجه باشد

جهانگیر عابدی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گوید: ما باید بپذیریم الگوی کشت استان در گذشته که به طور عمده شامل محصولات راهبردی از جمله گندم، جو و ذرت بود به همان شدت گذشته نمی توان ادامه داد، به ویژه با تغییرات اقلیم که مواجه هستیم و در سال های اخیر خود را بیشتر نشان داده است باید کم کم نه تنها از وسعت اراضی مورد کشت محصولات راهبردی کم کنیم بلکه باید به سمت محصولاتی که متحمل به شوری و کم آبی باشند از جمله کشت سورگوم، گلرنگ و ارزن برویم.

وی با اشاره به مقاومت کشاورزان در خصوص تغییر الگوی کشت، افزود: باید به کمبود آب و تغییر کشت و به تبع آن کمبود درآمد توجه داشته باشیم یعنی اگر کشاورزی که محصولی با قیمت مناسب می فروشد گفته شود سطح اراضی خود را کاهش دهد به دلیل کاهش درآمد مقاومت می کند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در این راستا مساله حمایت های دولتی پر رنگ می شود و باید از طریق بیمه محصولات و خرید تضمینی کاری کند که کشاورز راضی به تغییر الگوی کشت شود.

کوشیا و کینوا دو مهمان جدید شرق اصفهان

در منطقه شرقی استان اصفهان یعنی «جرقویه سفلی» اقدام به کشت گونه‌های جدید گیاهانی از جمله «کوشیا» و «کینوا» شده که گیاهانی مقاوم به کم آبی و شرایط شوری و سختی خاک و آب هستند، کشت این 2 گیاه در سطح حداقل 7 هزار متر مربع در روستاهای حسین آباد و نصرآباد انجام شده است

در بخش جرقویه سفلی حسین حاجیان برای اولین بار در شهرستان اصفهان اقدام به کشت گیاه کینوا و کوشیا کرده است او در گفت‌وگو با اصفهان شرق می‌گوید: برای اولین بار در 4 هزار متر اقدام به کشت کینوا کردم.

حاجیان گفت: کینوا گیاهی است با خاصیت دارویی و غذایی که در کشورهای امریکای جنوبی کشت می‌شود؛ در کشور ما هیچ حمایتی از این گیاهی که این همه خاصیت دارویی دارد، نمی شود.

کشاورز جرقویه‌ای با اشاره به مشکلاتی که در فروش دارد گفت: به نظر عده‌ای سودجو می‌خواهند با ارز دولتی کینوا را وارد کنند و به قیمت آزاد بفروشند.

خرید و فروشی که همخوانی ندارد

کشاورزی که برای اولین بار در شرق اصفهان کاشت کینوا را انجام داده است، می‌گوید: کشت کینوا خوب در منطقه جواب داد و برداشت محصول در هکتار دو تن و نیم است اما برای فروش یک نفر را در مشهد معرفی می‌کنند که آن هم بین قیمت بذری که می‌خریم و بذری که می‌خواهیم بفروشیم تفاوت خیلی زیادی است؛ قیمت بذری که می‌فروشند ۸۰ تومان اما قیمتی بذری که می‌خرند ۵ هزارتومان است.

حاجیان می‌گوید: کشت جدیدی وارد منطقه شده و جواب داده است که می‌طلبد مسوولان جهاد از آن حمایت کنند و برای بازریابی آن چاره‌ای بیاندیشند.

حسین حاجیان می‌گوید: برای اولین بار 16 فروردین کشت کردیم و 16 مرداد برداشت کردیم نسبت به آب مصرفی و مدت کشت که سه ماه طول کشید و 8 بار آبیاری شد با صرفه در زمان و میزان محصول است اما در فروش مشکل داریم.

حاجیان افزود: اگر دولت مانند گندم خرید تضمینی برای این محصول را نیز لحاظ می‌کرد واسطه‌گری بر داشته می‌شد؛ این گیاه مخصوص آب‌های شور است و شرق اصفهان مستعد این کشت و جایگزین خوبی برای گندم و ذرت خواهد بود.

کوشیا یکی دیگر از کشت‌هایی است که در شرق اصفهان به خوبی جواب داده و جایگزین کشت‌های سنتی شده است
حاجیان با اشاره به اینکه در زمینه فروش کوشیا مشکل چندانی نیست زیرا گیاهی است علوفه‌ای و مصرف دامی دارد و طرف ما دامدار است، افزود: فروش کینوا چون مصرف خوراکی و غذایی دارد و کشت آن هم مقرون به صرفه نیز هست کمی مشکل است

او می‌گوید: با این حال اگر جهاد کشاورزی از کشت هایم حمایت کند امسال اراضی بیشتری را به کشت کوشیا و کینوا اختصاص می‌دهم اما اگر کمکی صورت نگیرد در همین حد هم کشت انجام نمی‌دهم

*کینوا و کوشیا مقاوم با خشکسالی و شوری است

حسن احمدی رئیس جهاد کشاورزی جرقویه سفلی در گفت‌وگو‌ با اصفهان شرق می‌گوید: گیاه کینوا به نام‌ خاویار گیاهی معروف است و قدمتی 5000 ساله دارد و بومی آمریکای جنوبی است.

او می‌گوید: گیاه کینوا نسبت به برنج سبک‌تر بوده و راحت‌تر هضم می‌شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می‌رود؛ دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین های B، پتاسیم، اُمگا3، منیزیم، کلسیم ،آهن و 9 آمینو اسید ضروری است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش جرقویه تصریح کرد: کینوا سرشار از کربوهیدرات و کلسیم است و به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید و باعث ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خواهد شد؛ این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید.

احمدی در ادامه گفت: گیاه کینوا از خانواده چغندر و اسفناج بوده و به رشد در شرایط سخت مشهور است به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای بیابان‌زدایی محسوب می‌شود. این گیاه که در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، صورتی و طوسی یافت می‌شود، نسبت به برنج قهوه‌ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است.

وی افزود: سال ۲۰۱۳ سال کینوآ نامگذاری شد و سازمان فائو این گیاه را به هشت کشور منتقل کرد که ایران یکی از این کشورها بود و در حال حاضر در ایران تلاش می‌شود کاشت این گیاه در مناطق شور انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی بخش جرقویه سفلی می‌گوید: گیاه کینوا در سطح 5000 مترمربع در تاریخ 16 فروردین 97 در اراضی کشاورزی حسین‌آباد جرقویه سفلی کاشته شد و در تاریخ 16 مرداد 97 برداشت شد و عملکرد آن حدود 3 تن در هکتار بود.

احمدی با اشاره به انتقاد‌هایی که در مورد این کشت مطرح می‌شود: کشت کینوا جایگزین کشت گندم که قوت لایموت و استراتژیک کشوراست، اعلام نشده و اصولاً زمان کشت کینوا که در دوموقع از سال توصیه شده هیچ تداخل نیاز آبی با گندم ندارد.

وی افزود: کشت کینوا علاوه خواص دارویی که دارد مقاوم به آب و خاک شور است که باتوجه به خشکسالی و اینکه آب و خاک‌های کشاورزی به مرور زمان شورتر می‌شود و کشت‌های غالب کشور در چنین شرایطی دچار افت عملکرد می‌شوند، توصیه می‌شود.

احمدی می‌گوید: جالب است که آمریکا بزرگترین وارد کننده کینوا و همین طور بزرگترین تولید کننده کینوا است

کوشیا گیاه علوفه‌ دایمی است

او در ادامه گفت: برداشت کوشیا در سطح 2000 مترمربع از اراضی کشاورزی جرقویه سفلی در شهرستان اصفهان در تاریخ 10 مهر ماه 97 انجام شد؛ کوشیا، کوخیا و یا جارو باغی علوفه‌ای مناسب برای کشت در مناطق شور است وروند رو به رشد کم آبی در جهان، باعث شده که خاک زمین‌های کشاورزی به سمت شور شدن هر چه بیشتر پیش بروند.

احمدی گفت: در چنین شرایطی، یافتن گیاهانی که ضمن تحمل شوری قادر به تولید کشاورزی مناسبی باشند اهمیت بسیار زیادی دارد شوری خاک و آب یکی از مهم‌ترین عوامل محدود کننده تولید در بخش کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک است.

او می‌گوید: کوشیا قادر است به عنوان علوفه‌ای با ارزش در مناطق خشک و دارای خاک شور، مورد کشت و کار قرار گرفته و می‌تواند به صورت خشک و یا جهت چرا، مورد استفاده دام‌های اهلی قرار گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی بخش جرقویه می‌گوید: با کاشت کوشیا یا همان جارو باغی در بخش ۳۵۰ کیلو بذر از کشاورزان حسن دهقان و حسین حاجیان به دست آمد که سال آینده برای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد حمایت مسوولان از کشاورزان سرعت تغییر الگوی کشت را بیشتر می‌کند و کشت‌های سنتی که در بسیاری از موارد با منابع آبی منطقه همخوانی ندارد پایان می‌پذیرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.