سرویس: اخبار شهرستان 16:42 - پنجشنبه 08 آذر 1397

اختصاصی اصفهان شرق؛

سیاه و سفید طرح آبی استاندار سابق/ خشکی زاینده‌رود غول خفته را بیدار کرد

اجرای طرح بازچرخانی آب با رفتن مهرعلیزاده از استانداری اصفهان و مخالفت‌ها و موافقت های انجام شده در هاله ای از ابهام قرار گرفته است تا مقدمات انجام شده نیز در انتظار تغییرات و تصمیمات جدید بماند.

به گزارش اصفهان شرق، استان اصفهان با برخورداری از تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی یکی از استان های زیبا و متناسب با هر سلیقه است و از دیر باز مورد توجه و از مکان ها و موقعیت‌های مطرح سیاسی و اجتماعی کشور در طول تاریخ است که زاده این توجه آثار باستانی بسیار زیادی است که در دل اصفهان جا خوش کرده‌اند و معشوقه‌های خود را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشند.

*وصله‌ای ناجور در کنار آثار باستانی اصفهان

تنوع آب و هوایی، آثار منحصر به فرد تاریخی و آداب و سنن خاص این استان وقتی در همجواری رودخانه زاینده‌رود قرار می‌گیرد به خوبی وصف نصف جهان در مورد اصفهان را معنا می‌بخشد و زنده‌رود در دل اصفهان چون قلبی تپنده حیات و زندگی در استان را تامین می‌کند.

متاسفانه خشکسالی‌های پی‌در پی و تصمیمات غیر کارشناسانه دست خود را بر گریبان زنده رود نهاد و زیبایی این رود از اصفهان پر کشید و از زنده رود فقط اثار مرده‌ای بیشتر به جا نماند؛ بی‌شک پل‌ها و آثاری که در کنار زاینده رود قرار گرفته بخشی از زیبایی خود را از دست داده و چشم نوازیِ لذت بخش این اثار با یک بغض نهفته همراه شده است و این خشکی وصله‌ای ناجور این آثار است.

اما زیبایی که از دست رفته است دستان خود را در مقابل بیکاری ده‌ها هزار کشاورز شرق اصفهانی بالا آورده است؛ کشاورزانی که روزی زکات می‌دادند و در کارهای خیر استان نام و سهم ان‌ها درخشان بود اما اکنون به نان شب محتاج شده‌اند و گرد و خاک روی تراکتورهایشان جا خوش کرده است کشاورزانی که کارد به استخوانشان رسیده است اما خویشتن داری می‌کنند.

*خشکی زاینده‌رود غول خفته را بیدار کرد

زاینده رودی که جاری نیست سوغاتی‌هایش به عدم زیبایی و بیکاری نیز خلاصه نمی‌شود سید رحمان دانیالی مدیر کل محیط زیست استان اصفهان می‌گوید: محیط‌زیست استان اصفهان واقعاً مغفول مانده است و بحث‌های زیست‌محیطی یکی از معضلات استان است به‌ طوری‌ که حتی حل مسائل گردشگری و میراث فرهنگی تا زمانی که مسائل زیست‌محیطی حل نشود، سرانجام مطلوبی نخواهد داشت.

او می‌گوید: 80 درصد اعتبارات پژوهشی اداره کل محیط‌زیست به تالاب گاوخونی اختصاص‌یافته است و  تالاب گاوخونی به غول خفته معروف است که توجه نکردن به آن معضلات زیست‌محیطی تکان‌دهنده‌ای را به دنبال خواهد داشت و اولویت زیست‌محیطی بعد از آب شرب مربوط به تالاب گاوخونی است‌.

خشکی زاینده رود و از بین رفتن حق‌آبه تالاب نیز خود به یکی از چالش‌های استان و حتی استان‌های همجوار تبدیل شده است و این بخشی از مهمان‌های ناخوانده خشکی زاینده‌رود است که اصفهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ مطالبات مردمی و چالش‌های ایجاد شده مسوولان را بر آن داشته تا تلاش کنند حیات را به این رودخانه باز گردانند از این‌رو در سال‌های اخیر برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی برای برون رفت از این چالش اصفهان مطرح شده است که متاسفانه در عمل نتوانسته این رودخانه را جاری کند.

در اوج چالش‌های آبی استان محسن مهر علیزاده بر کرسی استانداری اصفهان نشست مهر علیزاده خیلی زود از برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل مشکل آب استان خبر داد و گفت: اجرای طرح های آبی در استان همچون بهشت آباد، انتقال آب از خلیج فارس و کوهرنگ 3 از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای اجرای آن ها بطور جدی برنامه ریزی شده است.

*طرح بازچرخانی آب مهرعلیزاده چیست؟

محسن مهرعلیزاده استانداری که با توجه به قانون منع فعالیت بازنشسته‌ها با کرسی استانداری اصفهان خدافظی کرده است با اشاره به ۵۴ کیلومتر لوله‌گذاری در زاینده رود، می‌گوید: با طرح‌های کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد، علاوه بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب که به آب مصرفی اصفهان از خلیج فارس اضافه می‌شود، خیالمان برای ۵۰ سال آتی زاینده رود راحت خواهد شد.
او می‌گوید: یکی از مشکلات عمده این است که در صورت جاری بودن آب، وقتی همچون امسال یک چهارم میانگین بلندمدت آب وجود دارد، تخصیص‌ها نیز باید به یک چهارم کاهش پیدا کند برای مثال امسال اگر آب کافی به باغ‌های استان نرسیده بود درخت‌های چندین ساله خشک می‌شد.

مهرعلیزاده می‌گوید: دو لوله در رودخانه با قطر ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ تعبیه خواهد شد ۵۰ نهر در زرین‌شهر و ۲۹ نهر در مبارکه وجود دارد با این دو لوله می‌توان از آب محافظت کرد با این شیوه حتی کشاورزان شرق نیز می‌توانند کشاورزی کنند و آب به تالاب نیز خواهد رسید با این لوله به هرکسی که سهمی از آب دارد به اندازه آب تعلق خواهد گرفت و دیگر برداشت بیش از سهم برای کسی از لوله‌ها ممکن نخواهد بود همه باغات به اندازه سهمیه خود آب برداشت خواهند کرد و فاصله ۱۲ کیلومتری در شهر

اصفهان تا سد آبشار آب جاری خواهد بود و هرساله به اندازه‌ای که آب موجود بود به شرق نیز آب خواهد رسید.

*در طرح بازچرخانی پسابی در کار نیست

محسن مهر علیزاده در جواب منتقدان که معتقد بودند در این طرح آب پساب استفاده می‌شود، می گوید: اصلا پسابی در کار نیست آبی که در نظر گرفته می‌شود تا به اصفهان برسد، بعد از رسیدن به سد آبشار باز چرخانی خواهد شد و از بالا دست شهر اصفهان دوباره به رودخانه زاینده رود خواهد رسید و جاری خواهد شد با این شیوه چندبار آب تازه زاینده رود در بستر شهر اصفهان خواهد چرخید و این طرح دایمی نخواهد بود.

قاطعیت مهرعلیزاده در خصوص اجرای طرح‌های 7 گانه از جمله طرح بازچرخانی آب به خوبی دیده می‌شد؛ طرح باز چرخانی استانداری که آماده رفتن می‌شد خیلی زود موافقان و مخالفان زیادی را با خود همراه و جدال بر سر اجرای طرح بازچرخانی آب در بستر شهری رودخانه زاینده‌رود میان مخالفان و موافقان این طرح به وجود آمد؛ طرحی که استاندار اصفهان از آن به عنوان شاه‌کلیدی برای جاری شدن موقت آب در رودخانه برای زمان بحران آب نام برد.

خیلی زود نمایندگان مجلس، مدیریت‌های مربوط به حوضه آب، نمایندگان کشاورزان و کارشناسان محیط زیست نظرات مختلفی درباره این طرح مطرح کردند تا اما و اگرها برای اجرای این طرح بیشتر شود؛ مخالفت شدید شهردار و مدیریت شهری اصفهان خیلی زود مقابل این طرح مطرح شد که البته رفته رفته از بیان مخالفت‌های شدید خودداری و نظرها به سمت مشورت‌های کارشناسانه سوق داده شد.

*نظر نمایندگان منوط به اظهار نظر کارشناسان مربوطه است

زهرا سعیدی نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح لوله‌گذاری رودخانه زاینده‌رود را ظرفی دانست که در اختیار استان اصفهان قرار گرفته و باید در این خصوص صحبت‌های کارشناسی داشت، ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و… آن را مورد بررسی قرار داد و ماتریس SWOT شامل نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌ها را رسم کرد.

وی تأکید داشت که نظر نمایندگان منوط به اظهارنظرهای کارشناسان مربوطه و تصمیم نهایی کشاورزان پس از شنیدن کامل طرح و آشنایی با همه ابعاد آن است چرا که این طرح بناست دردی از درد کشاورزان را درمان کند و اگر به نفع مردم کل استان اصفهان است، اجرایی شود.

سعیدی با بیان این‌که برخی افراد از خشکی زاینده‌رود کاسبی می‌کنند تصریح کرد که چندین سال است در این خصوص سکوت کرده و طرحی هم وارد استان نشده، نباید اجازه داد موقعیتی که در اختیار استان قرار گرفته و ممکن است مشکل زاینده‌رود را در مواقع اضطرار حل کند از دست برود.

*با لوله گذاری اکوسیستم زاینده‌رود را از بین می‌بریم

سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در خصوص طرح “بازچرخانی آب” که قرار بود برای احیای رودخانه زاینده‌رود انجام شود، اظهار کرد: قطعاً مخالف این طرح هستم و مخالفتم چند دلیل دارد یکی از این دلایل این است که با لوله‌گذاری اکوسیستم زاینده‌رود را از بین می‌بریم و مناظر طبیعی حاشیه زاینده‌رود را نابود می‌کنیم.

وی افزود: کشاورزان شرق و غرب اصفهان به دلیل اینکه نمی‌توانند از آب بهره‌مند شوند نباید هزینه 250 میلیاردی را متحمل شویم، آن هم برای طرحی که می‌گوییم موقت است؛ این بودجه را باید برای تأمین آب دائم اختصاص دهیم و برای اجرای طرح‌هایی که برای حل کمبود آب در نظر گرفته‌ایم با کمبود بودجه مواجه هستیم این مبالغ باید برای تکمیل تونل سوم و تأمین آب پایدار اختصاص یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: فایده‌ای ندارد که آب را جاری کنیم، اما کشاورزان نتوانند از آن استفاده کنند در فلاورجان بسیاری از باغ‌ها خشکیده است. باغ‌های شهرستان فلاورجان ریه استان اصفهان و حاصل زحمات چندساله باغ داران است.

*بازچرخانی آب نباید روی طرح‌های دیگر تاثیر بگذارد

حمیدرضا فولادگر نماینده شهرستان اصفهان در مجلس  در خصوص طرح بازچرخانی آب می‌گوید: بازچرخانی آب تنها یک بخش از طرحی است که استاندار اصفهان مطرح کرده است
او می‌گوید: بازچرخانی آب فقط در شرایط ضروری انجام خواهد گرفت زیرا اجرایی کردن این طرح به منزله این است که از طرح‌های دیگر و احیا زاینده رود ناامید شده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: این طرح باید کارشناسانه‌تر باشد و با نماینده‌ها هماهنگی لازم انجام شود البته با کلیات طرح موافق هستیم ولی نباید بر روی سایر طرح‌های آبی تاثیر بگذارد.

*طرح بازچرخانی آب باید به صورت شفاف در اختیار کارشناسان قرار گیرد

در کنار نمایندگان و مسوولان، کارشناسان فعال در محیط زیست و حوزه آب خواستار معرفی کامل طرح و بررسی انتقادات به طرح شدند بسیاری از این کارشناسان معتقدند طرح استاندار مزایا و محاسنی دارد اما ایرادات و ابهاماتی نیز دارد که نشان می‌دهد انتقاد و اعتراض منتقدان صحیح است و این طرح باید در جامعه دانشگاه

ی و علمی استان مطرح شود و عیار علمی و شفاف سازی طرح صورت گیرد.

مهدی قیصری یکی از کارشناسان حوزه آب: می گوید: در ابتدا هدف اجرای طرح باید مشخص شود تا راحت‌تر بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

وی با بیان این که اگر هدف از اجرای طرح تنها پاک کردن هوای شهر و تلطیف آب و هوا باشد با احداث پارک‌های محلی این اتفاق راحت‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد، او در ادامه می‌گوید: اگر آبی که در رودخانه عبور می‌کند بتواند چاه‌های سطح شهر را پرآب کند بسیار اثرگذار و عالی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: اگر قرار است با این طرح نفوذ به سفره‌های زیرزمینی کاهش داده شود این کار هیچ اثری روی تلطیف هوا نخواهد داشت، علاقه داشتم این طرح در یک مجمع علمی ارائه شود اما تاکنون چنین نشده است و به این صورت نمی‌توانم به عنوان موافق و مخالف در مورد این طرح نظری بدهم.

ماموریت مهرعلیزاده در اصفهان پایان یافت اما بحران آب در اصفهان باقی است و هنوز اقدامات وی و تمام اقداماتی که در سالیان اخیر انجام شده هنوز به بار ننشته و زاینده رود جاری نشده است مهرعلیزاده که با قول جاری شدن دائمی زاینده‌رود به اصفهان آمد بازچرخابی آب را مطرح کرد و البته عملی شدن طرحش حال در انتظار تصمیمان مدیران جدید خواهد ماند البته بعضی از کارشناسان معتقدند طرح پیشنهادی مهرعلیزاده پیش از این نیز یک بار در دهه ۷۰ شمسی نیز مطرح شده بود اما در آن زمان نیز با مخالفت‌هایی رو به رو شد با رفتن مهرعلیزاده و مخالفت‌های انجام شده امید برای جاری شدن زاینده‌رود و طرح بازچرخانی آب، هر دو باز روی هوا رفت

به نظر می‌رسد حال که یک طرح جدی برای پایان دادن به مشکل زاینده‌رود مطرح شده است و از آن نسخه علاجی برای درمان کوتاه مدت این چالش بزرگ نام برده می‌شود مسوولان و نمایندگان به دور از سلایق سیاسی باید سیاه و سفید طرح را در کنار هم ببینند و کارشناسان با مطالعه دقیق و علمی و مو شکافانه طرح را مورد بررسی قرار دهند و کلیت و ایرادات طرح را برای اصفهانی زنده ترسیم کنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.