سرویس: اخبار شهرستان 16:37 - پنجشنبه 08 آذر 1397

خواستن توانستن است؛

مزرعه‌ای با انواع محصولات کشاورزی در دل مناطق خشک شرق اصفهان/ تلاش کارآفرین بسیجی برای حفظ مزرعه ای نمونه در کشور

مزرعه حسن آباد لاوونی از توابع روستای زفره در بخش کوهپایه خطه‌ای است متفاوت در شرق اصفهان که در آن کمر خشکسالی و سختی به خاک مالیده شده و خواستن توانستن است در آن معنی شده است.

به گزارش اصفهان شرق، با کمبود منابع آبی و تشدید بحران آب در اصفهان کشاورزی و سرسبزی جای خود را به زمین‌های خشک داد و رفته رفته زمین های کشاورزی به دشت‌های کویری تبدیل شد.

بخش کوهپایه نیز در سال‌های اخیر در مواجهه با خشکسالی عمده باغات خود را از دست داده و بسیاری از قنات‌های آن خشک شده است احمد لطفی رئیس شورای بخش کوهپایه، می‌گوید: خسارت وارد شده به مردم بخش کوهپایه در دو سال اخیر خشکسالی معادل بیست سال نکشت بخش‌های دیگر است درختان با قدمت ۵۰ ساله خشک شده‌اند و کشاورزان به نان و شب محتاج شده‌اند اکثر کشاورزان مجبور به تغییر شغل شده‌اند.

در این میان کمتر کشاورزانی هستند که دست تسلیم را در مقابل عوامل طبیعی و مصنوعی بالا نبردند و با تلاش و همت نه تنها در خشکسالی کشاورزی خود را رونق دادند بلکه با کارآفرینی نمونه شدند؛ مزرعه حسن آباد لاوونی از توابع روستای زفره در بخش کوهپایه خطه‌ای است متفاوت که در آن کمر خشکسالی و سختی به خاک مالیده شده و خواستن توانستن در را معنی شده است.

*مزرعه‌ای با انواع محصولات

در این مزرعه کشت زعفران، کشت درختان ( بادام، انار، پسته، گلابی، سیب )، کشت گیاهان داروئی، پرورش شترمرغ، پرورش گوسفند، تولید قارچ دکمه ای، تولید محصولات، پرورش ماهی و… پویایی خاص این مزرعه را به رخ می‌کشد.

سید حسن قوامی مرد ۶۰ ساله‌ای که قلب تپنده این مزرعه است می‌گوید: در همین مزرعه بزرگ شدم و به کار بنایی و نجاری مشغول بودم و کشاورزی و دامداری را از کم شروع کردم.

او خیلی زود با اشاره به تولید گوجه در گلخانه‌اش تا شتر مرغ و سالن تولید قارچ و تولید دام که شاید باور این همه تلاش و پویایی سخت به نظر می‌رسید، گفت: ۱۴ هکتار باغ را احیا کردم و برای اولین بار حدود 34 سال پیش کشت زعفران که در منطقه وجود نداشت را کاشتم.

*چراغ پر نور تولید در مزرعه‌ای که برق ندارد

قوامی با اشاره به خشکسالی‌های شدید در چند سال اخیر، عنوان کرد: با توجه به این شرایط به کشت گلخانه‌ای روی اوردم و از 300 راس دامی که داشتم بسیاری را برای هزینه‌های ناشی از خشکسالی فروختم.

این کار آفرین در ادامه بیان کرد: حدود 250 کارگر در طول سال مشغول کار در این مزرعه هستند و کارگران ثابت مزرعه در واقع فرزندانم هستند .

سید حسن قوامی که در مزرعه‌اش تولیدات مختلف باغی و دامی وجود دارد از مشکلاتش چنین، می‌گوید: عمده مشکل در زمستان سوخت است که به مقداری کافی در اختیارمان قرار نمی گیرد؛ سوختی که به ما می‌دهند نصف مصرف گلخانه‌هم نیست و ما مجبوریم برای گرم کردن گلخانه از سوزاندن چوب استفاده کنیم که گاز منوکسید به گل‌های محصولات اسیب می‌رساند.

از نکات جالب این مزرعه که قوامی با فرزندانش در ان زندگی می‌کنند نداشتن برق و گاز است که مشکلاتی زیادی را در مقابل این کارآفرین بسیجی ایجاد کرده است او با اشاره به این مشکل، افزود: حتی جاده ما را هم سیلاب خراب کرده و به سختی به زفره رفت و امد می کنیم و دهیاری قول پی گیری داده که هنوز اقدامی نشده است.

حسن قوامی با ابراز ناراحتی از قول‌های انجام نشده مسوولان، می‌گوید: این مزرعه که در گذشته یک مزرعه نمونه بوده اکنون 14 هکتار باغی که با هزار رنج و زحمت احداث شده درختان ان در حال نابودی است و هنگامی که از کارشناسان جهاد کشاورزی تقاضا می‌شود برای شناسایی افت آن به این مزرعه بیایند به این در خواست رسیدگی نکردند.

*نبود سوخت کافی تولید در مزرعه را سخت کرده است

ابوالقاسم قوامی فرزندی که در کنار پدر در این مزرعه تلاش می‌کند در گفت‌وگو با صاحب‌نیوز، می‌گوید: ما به پشتوانه مسوولان 70 میلیون هزینه ساخت قنات کردیم و به امید مساعدت کار کردیم و چک های 6 یا5 ماهه دادیم اما وقتی که پی گیر شدیم گفتند به این قنات کمکی تعلق نمی گیرد و حتی یکی از مسوولان گفت که اگر بودجه نداشتید خوب انجام نمی دادید.

او با اشاره به مشکلات پیش‌رویشان، می‌گوید: سود وام‌ بانک، عدم دسترسی به سوخت کافی، عدم حمایت کافی مسوولان از جمله مشکلات ما در تولید است؛ ما اکنون شب‌ها برای صرفه جویی در سوخت سه خانواده در یک اتاق جمع می‌شویم تا یک بخاری روشن باشد‌.به نظر می‌رسد قوامی‌ها که در تلاش اند تولید کشور را تکان دهند باید از سوی مسوولان بیشتر و بهتر دیده شوند تا به راحتی این همت و تلاش بازده بیشتری در کشور را داشته باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.