سرویس: اخبار شهرستان 21:17 - پنجشنبه 24 آبان 1397

قائم مقام اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در کوهپایه:

وقتب کتاب فقه است/ ضریح جدید امامزاده قاسم یک ماه دیگر اماده می‌شود

قائم مقام اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: سیاست کلی بر این است که امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند که این به معنی انجام گیری کارهای فرهنگی در جوار این اماکن است.

به گزارش اصفهان شرق بعد از ظهر امروز سعید حسینی در آیین غباروبی امامزاده قاسم کوهپایه، اظهار کرد: هر امامزاده قداست و جایگاه خود را دارد و با توجه به وجود بیش از ۷۰۰ بقعه متبرکه در استان اصفهان که شامل تمامی امامزادگان و بقاع متبرکه می شود جایگاه خاص امامزادگان در بین مردم مشخص و مشهود است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، افزود: سیاست کلی بر این است که امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند که این به معنی انجام گیری کارهای فرهنگی در جوار این اماکن است.

قائم مقام اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: مقوله وقف یکی از ابواب کتاب فقه است که البته در حوزه های علمیه مغفول مانده و ان گونه که باید در تدریس به آن پرداخته نمی شود.

حسینی عنوان کرد: در آماری که از حوزه های علمیه استان اصفهان گرفته شد تنها یک استاد در حوزه علمیه اصفهان مبحث وقف را تدریس می کند و در حدود بیست نفر از روحانیون هم در این جلسه شرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: گفته می شود پایه گذار وقف پیامبر اسلام بوده است اما وقف در ادیان دیگر نیز وجود داشته و لذا پیامبر اسلام با مبعوث شدن وقف در ادیان دیگر را پذیرفته و تایید کردند وبنابراین وقف از احکامی امضائی شمرده می شود و نه تاسیسی نیست.

سعید حسینی در ادامه گفت: وقف در شکل و شمایل متفاوت در کشورهای دیگر نیز وجود دارد مثلا گفته می‌شود دانشگاه اکسفورد انگلستان بیشترین درآمد خود را از موقوفات کسب می کند و دانشگاه هاروارد نیز به این صورت است

قائم مقام اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: در ایران سازمان اوقاف به عنوان یک بخش متمول شناخته می شود تا جایی که به عنوان نفت دوم نام گرفته اما به واقع علی‌رغم درآمد خوب و تمکن مالی این سازمان با توجه به اینکه درآمد هر موقوفه باید با نسخه مربوط به خودش که حتی ممکن است چند صد سال قبل وقف شده باشد هزینه شود.

وی افزود: دراین امر نیت واقف تایین کننده است و سازمان اوقاف موظف به اجرای نیت واقف است به طوری که در تحقیقی که چند سال قبل در خصوص موقوفات اصفهان انجام شد به بیش از ۵۰۰ نیت وقف رسیدیم که هر واقف نیت خاصی را برای موقوفه خود در نظر گرفته است.

حسینی تصریح کرد: بر طبق آمار حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیت موقوفات اقامه عزاداری امام حسین (ع)است که بر اساس اعتقادات مردم بیشترین نیت به این بخش اختصاص یافته است و مابقی در نیات دیگر هزینه می شود که با توجه به نیازهای موجود در جامعه شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: ممکن است در این میان با بعضی از نیات که در گذشته وجود داشته ولی امروز مصادق ندارد برخورد کنیم که علما در این مورد به انجام نیتی که نزدیک ترین سنخیت را با نیت واقف داشته باشد حکم کرده اند به طور مثال نیت هزینه ساخت آب انبار، برای تامین آب شرب مردم بکار گرفته شود

سعید حسینی در ادامه گفت: بنابراین سازمان اوقاف موظف به اجرای نیات واقفان است؛ سازمان اوقاف یکی از سازمان های وابسته به وزارت ارشاد است ولی چون برای هر گونه دخل و تصرف در موقوفات جنبه شرعی نیز باید لحاظ شود در راس سازمان نماینده ولی فقیه نیز وجود دارد که از طرف ولی فقیه به جنبه های شرعی و انجام تفسیر و استفتا در موارد وقفی می پردازد.

قایم مقام اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بعضی از موقوفات در اختیار ارگان های دولتی است از جمله آموزش و پرورش ،وزارت بهداشت و وزارت ورزش که طبق آمار، سازمان اوقاف چندین میلیارد طلب از این ارگان ها دارد که اگر این مطالبات وصول نشود اجرای نیات واقف میسر نخواهد شد که با جلساتی و ساز و کارهایی سعی در ادای این مهم داریم.

وی خاطرنشان کرد: اداره تحقیق دستگاه ناظر بر سازمان اوقاف است که به اجرای صحیح نیات نظارت می کند؛ در استان اصفهان حدود پانزده هزار و دویست موقوفه وجود دارد در سطح استان ۵۳۱۶ مسجد وجود دارد که جز استان‌های با آمار بالا بشمار می رویم و شهرهای هرند و نیک آباد بیشترین آمار مسجد وحسینیه را درسطح استان دارند و شاهین شهر کمترین امار مسجد را دارد که در حالت نورم تقریبا به ازای هر ۱۲۰۰ نفر یک مسجد است.

حسینی تصریح کرد:۹۷۰ حسینیه و ۸۰ مدرسه علمیه در سطح استان داریم و در کل کشور سالیانه مردم ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در امور خیریه هزینه می کنند و در ایران با توجه به آمار غیر رسمی چیزی در حدود ۲۰ هزار خیریه وجود دارد که آمار رسمی تعداد بیشتری است؛ ۱۲۰ هزار موقوفه در کشور داریم که یکی از این مجموعه ها که به طور منسجمی عمل می‌کند مجمع خیرین مدرسه ساز است که سالانه حدودهزار میلیارد تومان در امر مدرسه سازی هزینه می کند.


*هدف آفرینش تعالی انسان و شرافت و کرامت است

حیدر قاسمی ضمن گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: از کلیه زحمات و خدمات خصوصا در شرایطی که مسئولیت ها دشوار و انتظارات و توقعات بالا است و امکانات دارای محدودیت های خاص خود می باشد تشکر و قدر دانی می‌‌کنم

وی افزود: انسان که اشرف مخلوقات است هدف آفرینش تعالی انسان و شرافت و کرامت این انسان است؛ انسان دو بعد جسمانی و روحانی دارد و معمولا در جلسات این چنینی بحث ها عمدتا پیرامون بعد روحانی و جلای روح و روان انسان است که طبیعتا در کنار امامزادگان بزرگوار و بزرگان دارای کرامت و شرافت می توان امید به تکامل را تقویت کرد .

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان تصریح کرد: با عنایت حضرت حق و ملجا و پناهگاه بزرگان دین و آیین که یا در قالب امامزادگان و یا بزرگان راهنما که هدایت گر جامعه هستند در عرصه های مختلف به رشد و تعالی برسیم

*نیاز جامعه به موقوفات قرانی

حجت الاسلام احمد شاکری با اشاره به آیات ۳۵ و ۳۶ سوره نور، اظهار کرد: خدای متعال نور آسمان ها و زمین است مثل نور خدا همانند چراغ دانی است که در آن چراغی پر فروغ می گذارند این چراغ ها در خانه هایی وجود دارد که خدا اذن داده است این خانه ها بلند مرتبه شوند و در آن ها ذکر خدا باشد.

وی افزود: امامزاده قاسم یکی از مصادیق این آیات است و این منطقه را روشن کرده است از قرن دوم هجری تا به حال در این مکان بسیار زیارت و قرآن خوانده شده که از برکات این امامزاده است.
امام جمعه شهر کوهپایه با اشاره به دهه وقف و معنی وقف، تصریح کرد: گاهی از وقف به معنی حبس تعبیر می شود؛ زمین، خانه یا مغازه که وقف شده است دیگر جا به جا نشود و در یک حالت باقی بماند بنابراین اگر زمینی وقف شد از ملک مالک خارج شده است و باید مطابق با آن نیتی که وقف کرده است در طول تاریخ به آن پایبند باشند.

وی با اشاره به آیه ۳۰ سوره فرقان بیان کرد: در ایران اسلامی و استان اصفهان وقف روضه فراوان است ولی وقف قرآن نیست قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی شوند و باید به هر دوی آن توجه داشته باشید که این توجه با وقف قرآنی انجام می شود و با برگزاری جلسات قرآنی نیز قرآن در زندگی درخشش دارد

*طرح مسکن مهر مزخرف بود شما چه کردید؟

حجت الاسلام سید ابراهیم احمدی نسب اظهار کرد: مسأله وقف از صدر اسلام بوده و در شهر مدینه چاه هایی را حضرت علی (ع) کنده و وقف کرده‌اند حتی در نزدیکی مسجد شجره نیز چاهی وجود دارد که در زمان حضرت علی(ع) احداث شده است.
وی افزود: وقف از مسایل اساسی است امام محمد باقر(ع) در زمان خفقان بنی امیه و بنی عباس مقداری موقوفات داشتند که وقتی حاجیان به مکه سفر می‌کردند در منا از آن بودجه ها و موقوفات استفاده شود در واقع هدف آنان برای چنین موقوفاتی تبلیغ دین اسلام بوده است.

امام جمعه شهر تودشک با اشاره به وقف‌های مختلف، تصریح کرد: افراد خیر در گذشته برای این که کودکان از همان دوران کودکی با امر وقف، مساجد، اسلام و اهل بیت آشنا شوند ملکی را وقف کرده و از درآمد حاصل از آن گردو و بادام خریداری می کردند و به بچه هایی که به مسجد می‌رفتند می‌دادند با این انگیزه که نسل آینده از کوچکی به مساجد توجه داشته باشند.

احمدی نصب عنوان کرد: شاید بعضی‌ها جهت وقف سرمایه ای نداشته باشند ولی از نظر شغلی و مسؤولیتی که دارند سعی کنند در رابطه با حل مشکلات مردم حتی الامکان خدمتی به مردم داشته و قدمی برای اسلام و امور مردم بردارند.

امام جمعه شهر تودشک با اشاره به نسب امامزاده قاسم بیان کرد: موسی بن جعفر(ع) ۱۸ تا ۱۹ پسر داشتند که بعضی از آن ها راه پدرشان را ادامه ندادند؛ ما باید راه شهدا و امام را برویم اما گاهی برخی مسؤولان ما ان چیزی که در توان دارند انجام نمی پ‌دهند و شاید اشتباه کنند و اگر اشتباه کردند خواه وزیر یا نماینده و یا مدیر کل باشد؛ در رابطه با کنوانسیون‌ها حدود ۱۰۰ نفر از وکلای مجلس بدون در نظر گرفتن عواقب آن، آن را تصویب کردند.

وی بیان کرد: در دوران ۵ ساله وزارت راه و مسکن نیز، یک مسکن ساخته نشد و یک عده حتی از آخوندی تقدیر و تشکر کردند وزیر مکرر اعلام کرد که مسأله طرح مسکن یک برنامه مزخرفی بود ما هم می‌گوییم مزخرف بود اما بعد از ان راجع به مسکن اقایان چقدر کار کردند.

احمدی نسب اذعان کرد: ما باید در رابطه با مسؤولیت محوله خود هر قدمی را که می توانیم بر داریم و در خدمت مردم و محرومان باشیم.

*ضریح جدید امامزاده قاسم یک ماه دیگر اماده می‌شود

حجت الاسلام سید علی طباطبایی با اشاره به جایگاه و مقام ویژه امامزاده قاسم، اظهار کرد: از خادم امام زاده قاسم پرسیدم عطری که همیشه در این مکان به مشام می رسد چه نام دارد؟ ایشان جواب داد: که ما هیچ عطری در این امامزاده استفاده نمی کنیم واین بویی که به مشام می رسد از خود امام زاده است که جای تعجب هم شاید نباشد مقام بزرگی در این امام زاده است.

وی با اشاره به سخن ایت‌الله ناصری که ما در استان دو امامزاده داریم که از زائران خوب پذیرایی می‌کنند و یکی از ان‌ها امامزاده قاسم است، افزود: ایت الله ناصری قبلا سالی یک مرتبه به امازاده قاسم می امدند و شب را هم این

جا می ماندند؛ ما 714 امامزاده در استان داریم این‌که ایت الله ناصری به این امامزاده می‌آیند جایگاه و مقام والای این امامزاده را نشان می‌دهد.

رئیس اوقاف و امور خیریه بخش کوهپایه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این امامزاده، تصریح کرد: با تلاش انجام شده ضریح جدید این امامزاده در روزهای پایانی ساخت است و حدود یک ماه دیگر ضریح جدید را هم تحویل خواهیم گرفت؛ کارهای عمرانی در این امامزاده هم انجام شده اما در امد ان چندان نیست که بتوانیم ان‌طور که مستحق این امامزاده است انجام دهیم.

طباطبایی عنوان کرد: ما از مسوولان، مردم و خیرین کمک می‌خواهیم تا این امامزاده همینطور که مقام معظم رهبری فرمودند به یک قطب فرهنگی تبدیل شود.

به گزارش اصفهان شرق، شروع این مراسم با نماز وحدت ظهر و عصر بود و در پایان به مناسبت دهه وقف غبار روبی از استان مقدس امامزاده قاسم انجام شد.

انتهای پیام/ جمشید حسینی و محسن نادی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.