سرویس: اجتماعی 15:43 - چهارشنبه 16 آبان 1397

بسته پزشکی اصفهان شرق؛

روشی برای پاکسازی معده و کبد

یکی از کاربردهای دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون معده عصبی و سوءهاضمه و یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن است، این گیاه به جهت داشتن خواص مفید در پاکسازی کبد می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات کبدی نیز پیشگیری کند.

به گزارش اصفهان شرق، گیاه اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که خواص فراوانی دارد و می‌توان از آن دمنوشی برای میان وعده‌های روزانه تهیه و مصرف کرد، دمنوش این گیاه خواص خود گیاه را دارا است و برای بسیاری از بیماری‌ها هم توصیه می‌شود.

آشنایی با گیاه اسطوخودوس

گیاه لاوندر یا اسطوخودوس دارای برگ‌های باریک و بلند سبز رنگ و با ارتفاع تقریبی 50 سانتی‌متر است، با وجود بوی بسیار مطبوع، این گیاه طعم تلخ دارد، گیاه اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند.

این گیاه علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان و کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های آسیایی و اروپایی وجود دارد، برگ‌ها، گلبرگ‌های بنفش رنگ و سرشاخه‌های این گیاه از جمله بخش‌هایی هستند که برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اسطوخودوس یا لاوندر گیاهی است با طبیعت گرم و خشک که مصلح آن سکنجبین است.

خواص اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس اثر مهار کننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا دارد‌، برای درمان سرفه، بیماری‌های سینه، سر درد به خصوص سردرد میگرنی، سرگیجه بر اثر ضربه، بیماری‌های کبد ، طحال و مجاری ادرار مفید است، همچنین تقویت کننده قلب، مغز، اندام‌های داخلی، بازکننده گرفتگی‌های عروقی، مسهل بلغم، سودا و به خصوص سودای مغزی است.

درمان اسپاسم شکم با ماساژ روغن لاوندر

درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن لاوندر را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند، ماساژ این روغن در ناحیه شکم و جذب آن موجب می‌شود که اسپاسم‌های دستگاه گوارش به ویژه درناحیه روده‌ها درمان شود و درد ناشی از آن به مرور کاهش یافته و به طور کلی از بین برود.

کمپرس جوشانده این گیاه در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی‌ها و ضرب‌دیدگی‌ها بسیار مؤثر است، اسطوخودوس قلب را آرام می‌کند و می‌تواند در کاهش فشار خون بالا مؤثر باشد، همچنین برای مبارزه با التهاب نایژه یا همان برونشیت، سلاح خوبی است و ضدعفونی کننده ریوی مؤثری است که ترشحات برونشیتی را کاسته و به خلط انداختن آن را آسان‌تر می‌کند و مصرف این گیاه می‌تواند از ریزش مو نیز جلوگیری کند.

تسکین مشکلات گوارشی

یکی از کاربردهای دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون معده عصبی و سوءهاضمه و یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن است، این گیاه به جهت داشتن خواص مفید در پاکسازی کبد می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات کبدی نیز پیشگیری کند.

آرامش خاطر با اسطوخودوس

اسطوخودوس خاصیت آرامبخشی دارد و این خاصیت به رفع اضطراب، بی خوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند، نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب‌ها چندین بار از خواب بیدار می‌شوند، کمک می‌کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند، برای بهره‌مندی از تأثیر این چای، کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید.

ترکیبی از یک قاشق غذاخوری پودر برگ‌های خشک شده لاوندر و یک قاشق غذاخوری عسل هرام با یک لیوان آب گرم به هنگام بروز سرگیجه و ضعف عمومی بسیار مفید است و اضافه کردن 10 تا 15 قطره از عصاره گیاه لاوندر در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت 20 تا 30 دقیقه در از بین بردن خستگی و کوفتگی بدن مؤثر است، دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آنکه موجب تخلیه استرس‌ها و تنش‌های روزانه می‌شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می‌دهد.

مصرف گیاه اسطوخودوس در افرادی که دچار خواب‌رفتگی دست و پا می‌شوند، مفید است، نوشیدن جوشانده اسطوخودوس  موجب پیشگیری و درمان تهوع می‌شود، استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه علاوه بر آنکه موجب تقویت و توان سیستم عصبی می‌شود، می‌تواند موجب تنظیم ضربان و کنترل تپش قلب نیز بشود.

تقویت حافظه با اسطوخودوس

برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه‌های درمانی طب مکمل وجود دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه‌های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است، همچنین نوشیدن یک فنجان عرق لاوندر هر شب پیش از خواب و به مدت 30 تا 40 روز می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

درمان سوختگی با روغن اسطوخودوس

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود، ماساژ روغن و عصاره اسطوخودس یا لاوندر به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می‌کند تا جای زخم‌ها و سوختگی‌ها از بین برود، علاوه بر این استفاده از جوشانده رقیق شده این گیاه نیز به عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی زخم‌ها و جراحات سطحی بسیار مؤثر است، عصاره گیاه لاوندر به دلیل خواص التیام‌بخش و تسکین‌دهنده‌ای که دارد در کاهش التهاب و سوزش محل گزش حشرات نیز مفید است.

کاهش تب و حرارت بدن

گیاه اسطوخودوس موجب افزایش تعریق بدن و در نتیجه دفع سموم و حرارت بدن در شرایطی که بیمار دچار تب یا افزایش حرارت بدن شده است، می‌شود، مصرف جوشانده این گیاه علاوه بر این، به جهت مدر بودن، می‌تواند تب بیمار را به سرعت پایین بیاورد.

اسطوخودوس در بارداری

استرس و اضطراب در دوران بارداری شایع ولی برای مادر و جنین او بسیار خطرناک است، عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که به مادر باردار آرامش می‌دهد و زمانی که سرماخورده باشند، تب آن‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین در باز کردن گرفتگی عضلات آن‌ها کمک کننده است ولی با این وجود مادران باردار قبل از مصرف هرگونه عرقیات یا دمنوش‌های گیاهی باید با پزشک خود مشورت داشته باشند.

موارد احتیاط در مصرف اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس نسبتاً بی خطر است اما در صورت تداخل با یکسری از داروها می‌تواند خطرناک باشد، بر این اساس مصرف همزمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی مشکل ایجاد می‌کند، همچنین اگر شخصی پس از مصرف دمنوش اسطوخودوس، هر نوع واکنش حساسیتی همچون لرزش یا گرفتگی گلو را تجربه کند، باید مصرف این گیاه را قطع کند.

روش تهیه دمنوش اسطوخودوس

در تهیه دمنوش اسطوخودوس از گیاه نعناع هم برای طعم بخشی و کمک به افزایش خواص آن استفاده می‌شود، به این صورت که برای آماده‌سازی این دمنوش برای دو نفر، یک قاشق غذاخوری گلبرگ‌های خشک اسطوخودوس را به همراه یک قاشق غذاخوری برگ‌های نعناع تازه یا خشک شده را با دو لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و بر روی حرارت غیر مستقیم می‌گذارند.

پس از گذشت 15 دقیقه، دمنوش را از صافی عبور می‌دهند و در صورت تمایل همراه با یک قاشق چای خوری عسل مصرف می‌کنند، در زمان نوشیدن این دمنوش، می‌توان از چند قطره آبلیموی تازه هم استفاده کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.