سرویس: اجتماعی » حوادث 00:58 - یکشنبه 07 اردیبهشت 1393

نه آب، نه هوا

غباری که گلوی سجزی را می فشارد

شهرک صنعتی سجزی در فاصله 5 کیلو متری شهر سجزی قرار گرفته است و آلودگی نشات گرفته از این شهرک نفس کشیدن را برای مردم آن شهر سخت کرده به گونه ای که پای اصفهان شرق را به این ماجرا کشاند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق: شهر سجزی از توابع بخش کوهپایه  در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان بزرگ و در کنار جاده ترانزیتی اصفهان – نایین و داری شهرک صنعتی با حدود 20 کارخانه از تقطیر قیر تا ذوب فولاد می باشد.

آنچه که کاملا مشهود است بالا رفتن شهر نشینان و داد مسئولین بر این ماجراست.

حال می بایست با نگاه واقع بینانه و بیدار، گذری کوتاه بر زندگی مردمی داشت که با وجود وارونگی هوای بی وقت شهر، فکر مهاجرت در سر دارند و روستا و شهر نشینی کوچک را به فراموشی می سپارند .سوالاتی که می بایست مسئولین در بر طرف شدن مشکل بر روی جدول بیاورند و جوابش را در برطرف شدن مشکلات و رفع خطرهای احتمالی بگذارند.

چند ماه پیش زمانی که جهت تودیع و معارفه ی امام جمعه شهر سجزی گفتگویی کوتاه با برخی مسئولین و مردم شهر داشتیم آنچه که توجه ما را به خود جلب کرد مشکل آلودگی هوای سجزی و خواسته ی مردم بر این ماجرا بود.

صحبت رییس شورای شهر سجزی مقدمه ی خوبی بر پیگیری ما در این رابطه بود.

وی آلودگی صنعتی را از عوامل مهم آلودگی هوای شهر و بروز مشکلات تنفسی در بین مردم  دانست.

برخی ازمسئولین در جواب سوالهای ما مبنی بر اقداماتی جهت رفع آلودگی، ذهن ما را به شهر اصفهان و آلودگی هوای شهر ها برده به ناچار ریسمان پیگیری را قطع کردند و لیکن وضیعت اسف ناک مردم سجزی همچنان ادامه داشت و اگر فکری به این رابطه نداشته باشیم می بایست از روزهای سالم و آسمان آبی خداحافظی کرد.

در این رابطه موضوع را با هومن شیروانیان شهردار سجزی مطرح کردیم.

وی اولویت اصلی شهر سجزی را پیگیری مساله ی آلودگی هوا خواند و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و 123 مالیا ت بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی که بر حسب جمیعت شهرها تقسیم می شود، عوارض شهر سجزی چندین برابر کم تر از میزان آلودگی هوای این شهر است و چیزی از عوارض آلودگی شهرستان اصفهان به ما نمی رسد تا کفاف حل آلودگی را بدهد.

شهردار از فهرست عدم آلایندگی برخی کارخانه ها توسط محیط زیست خبر داد و خاطر نشان کرد: برخی از کارخانجات شهرک صنعتی گاها به دلیل نیمه تعطیل بودن آن با وجود آلودگی بالا برای محیط زیست در رده ی نداشتن آلایندگی قرار گرفته اند و این وضیعت آلودگی شهر را دو چندان می کند.

وی پیگیری های مسئولین در رابطه با نظارت بیشتر بر این مورد را بالا خواند و اظهار داشت: محیط زیست می بایست کنترل بیشتری بر کارخانجات داشته باشد تا مردم در آسایش بیشتری زندگی کنند.

images

روز دوم اردیبهشت را غنیمت دانسته و جهت گفتگو با کلانتری رییس محیط زیست آماده شدیم، وقت مصاحبه قبلا پر شده بود و قرار گفتگو را با رجبعلی قاسمی معاون فنی سازمان محیط زیست اصفهان گذاشتیم.

وی با استقبال از سوال ما مبنی بر آلودگی هوای سجزی بخصوص در ساعات پایانی شب و رفع آلایندگی از برخی کارخانجات شهرک صنعتی سجزی اظهار داشت: برخی واحدهای تقطیر قیر تقریبا تعطیل و در بسیاری از مواقع فعال نمی باشند و به طور قطع آنهایی که احتمال در فعالیت آنها می باشد در فهرست صنایع آلاینده است.

قاسمی با اشاره به واحدهای فولاد سازی و فعالیت آنها به آلاینده بودن واحد ها اشاره و افزود: برخی از صنایع آلاینده با نصب فیلترهای بزرگ رفع مشکل شده اند و برخی که دارای مشکل بالایی می باشند توسط محیط زیست در فهرست صنایع آلاینده قرار دارند و نظارت به صورت دقیق بوده است.

وی در پاسخ به میزان عوارض شهرهای کوچک نسبت به جمیعت شهرهای بزرگ در قبال درصد بالای آلودگی هوا خاطر نشان کرد: در ارتباط با عوارض آلایندگی درست است که درصدی از آن را به سجزی می دهند ولی در قانون آمده است که در کل شهرستان هر چقدر صنایع آلاینده است درصدی از آن را به آنها خواهند داد یعنی اگر در غرب اصفهان یا شهرستان صنایعی باشد اصفهان هم به نسبت جمیعت از آن سود می برد و سجزی هم به همین اساس سود خواهد برد و بالعکس .

معاون فنی سازمان محیط زیست در راستای این سوال مبنی بر عدم تعطیلی کارخانجات تقطیر قیر و پنهان ماندن فعالیت این واحدها از گشت محیط زیست گفت: گشت های شب محیط زیست از شهرکهای صنعتی بازدید به عمل می آورد ولی سعی در پیگیری بیشتر این صنایع خواهیم نمود.البته مواردی هم به صورت بخار از کارخانجات بیرون می آید که بیشتر از حد استاندارد آلودگی نمی باشد و نمی توان گفت که همه این بخارها باعث آلودگی محیط زیست می شود ولی باز هم نظارت خود را بیشتر از این زمان خواهیم داشت.

رجبعلی قاسمی با اشاره به آلایندگی کارخانه ی (ا-د) سجزی، به رفع مشکل آلایندگی این کارخانه اشاره و تاکید کرد: کارخانه ی مذکور آلایندگی بالایی را در بر داشت ولی با پیگیری های صورت گرفته و نصب فیلترها در این 3 ماهه اخیر مشکل خاصی از فعالیت این کارخانه دیده نشده است.

در پایان گفتگو با معاون فنی سازمان محیط زیست، وی قول نظارت بر واحدهای دارای مشکل را در راستای پیگیری بیشتر بر واحد های آلاینده داد.

گفتگوی ما در این زمینه به پایان رسید ولی پیگیری اصفهان شرق هنوز ادامه دارد تا با همت مسئولین و اراده ی قوی آنها بتوان هوای پاک را به سجزی تقدیم کرد تا آلودگی به موازات بی آبی چهره ی شرق اصفهان را خدشه دار نکند.

File_20124181127523

مسئولین قول نظارت بیشتر بر این وضع را دادند.

حال تا تحقق وعده و رضایت مردم سجزی در زیر فشار غبار آلودگی منتظر خواهیم ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.