سرویس: اقتصادی 13:34 - یکشنبه 13 آبان 1397

اصفهان شرق گزارش می دهد؛

آغازشناسایی مشترکان پرمصرف برق/ تعرفه‌های جدید طراحی شد

در دستور کار قرار گرفتن اصلاح تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف در هیات دولت باعث شد تا وزارت نیرو به شرکت های توزیع برق دستور شناسایی مشترکان پرمصرف برق را صادر کند.

به گزارش اصفهان شرق، اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق که هم اکنون در دستور کار هیئت وزیران است و بر اساس این تصویب نامه که متمرکز بر مدیریت مصرف است قصد دارد با اعمال این تعرفه‌ها اقلیت پرمصرف به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در توضیح این موضوع که چه زمانی قرار است تعرفه برق مشترکان پرمصرف افزایش یابد گفت: تغییر تعرفه‌ها تا پایان فصل پاییز به سرانجام می‌رسد چرا که با پیاده سازی این طرح امیدواریم در زمینه کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان سال‌های پیش‌رو به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

برنامه شناسایی مشترکان پرمصرف به تفکیک هر تعرفه و تهیه بانک اطلاعاتی در دستور کار وزارت نیرو و شرکت های توزیع برق قرار دارد و تلاش خواهد کرد با این اقدام مصرف برق را به شکلی محدود کاهش دهد.

* ۲۰درصد از مشترکین خانگی 2 برابر سایر مردم از یارانه پنهان برق بهره مند می‌شوند

کارشناسان بر این باور هستند که 20 درصد از مشترکین بخش خانگی برق به دلیل مصرف بیش از حد میانگین، 2 برابر سایر مردم از یارانه پنهان برق بهره مند می‌شوند؛ عامل اصلی که موجب شده این مشترکین در بخش خانگی تمایلی به کنترل مصرف برق خود نداشته باشند، ارزان بودن قیمت برق برای آنها و اعطای برق یارانه‌ای به پله های بالای مصرف و مصارف بی رویه است‌، بنابراین اتخاذ سیاست مناسب در قیمت‌گذاری و اصلاح تعرفه برق، اقدامی است که طبق تجربیات جهانی، می تواند در کاهش مصرف این مشترکین اثرگذار باشد و بحران خاموشی برق در زمان اوج بار را مرتفع نماید، اصلاحی که باید با تمرکز بر مشترکین پرمصرف برق انجام شود و لازم نیست عموم جامعه را در بر گیرد.

آمارها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد از مصرف برق در زمان اوج بار، مربوط به بخش خانگی است بنابراین می‌توان بخش خانگی را موثرترین مولفه در شکل گیری بحران برق به شمار آورد، در این میان، 20 درصد از مشترکان خانگی 42 درصد از مصرف برق را به خود اختصاص داده اند‌ که می توان از آنها تحت عنوان مشترکان پرمصرف یاد کرد.

* مدیرعامل توانیر: مشترکان پرمصرف 10 برابر کم مصرف‌ها از یارانه پنهان برق بهره‌مند می‌شوند

متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه مشترکان پرمصرف 10 برابر کم مصرف‌ها از یارانه پنهان برق بهره‌مند می‌شوند، گفت: اجماع ملی لازم است تا برق به عنوان یک کالای ارزشمند در کشور شناسانده شود و ارزش واقعی برق مورد حساب قرار گیرد.

*سخنگوی صنعت برق: تعرفه مشترکان پرمصرف برق طراحی شده است

محمود رضا حقی‌فام سخنگوی صنعت برق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این باره گفت: تعرفه مشترکان پرمصرف برق طراحی شده است و امیدوار هستیم مجلس این اجازه را به ما بدهد که ما بتوانیم یک سیاستی را اعمال کنیم که نه به مفهوم این که اقتصاد برق را تامین کنیم، بلکه باید سیگنالی به مشترکان پرمصرف بدهیم تا مدیریت مصرف  مناسبی داشته باشند.

*۱۶ درصد مشترکان پرمصرف هستند

حقی‌فام در پاسخ به این سؤال که چه میزان از مشترکان برق پرمصرف هستند، گفت: در مناطق عادی کشور حدود 32 درصد مشترکان خانگی برق بسیار خوب مصرف می‌کنند، پس بطور کلی 84 درصد مشترکان برق وضعیت نرمال دارند، بنابراین 16 درصد باقیمانده وضعیت پرمصرفی دارند که در پله‌های بالای مصرف هستند.

حقی‌فام ادامه داد: با این نظام سوبسیدی اتفاقا پرمصرف‌ها در حال دریافت بیشتر یارانه‌ها هستند و عملا نقش بیشتری هم در خاموشی دارند، چرا که مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، چوب پرمصرف‌ها را می‌خورند، بنابراین نظام تعرفه‌ای موجود و یارانه بیشتر نتوانسته از رشد مصرف پرمصرف ها جلوگیری کند و دلیل آن این بوده است که در سال‌های گذشته با حفظ ساختار تعرفه به صورت یکسان تعرفه برق افزایش یافته است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: این حفظ ساختار تعرفه برق هیچ سیگنالی به پرمصرف‌ها نداده است و همان رشد تعرفه برای پله‌های پایین مصرف و پله‌های بالای مصرف اعمال می‌شود، در حالی که به پله‌های پایین مصرف نباید افزایش تعرفه برق اعمال شود و اتفاقا مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، چرا باید پول بیشتری بدهند؟ آن مشترکی که پرمصرف است باید سهم بیشتری در پرداخت داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی با اشاره به اینکه تأثیرگذاری تعرفه‌های اوج بار منوط به اصلاح قبوض و همچنین اصلاح برخی زیرساخت‌ها در رابطه با کنتورهاست، پیشنهاد داده است که با استفاده بهینه از ظرفیت رسانه‌ای قبوض برق، مشترکان به صورت واضح اطلاعاتی از قبیل ساعات اوج بار، میزان مصرف نسبت به سایر ساکنان منطقه یا شهر، میزان جریمه اوج بار، میزان کاهش مبلغ قبض در صورت کنترل مصرف و امثال آن را در قالب قبوض دریافت کنند.

همچنین ضروری است توسعه کنتورهای دیجیتالی و هوشمند به صورت جدی پیگیری شود و با استفاده از ابزارهای نوین بر بستر نرم‌افزارهای گوشی هوشمند، خوداظهاری قبوض برق به صورت هفتگی در دستورکار قرار گیرد.

بر این اساس به نظر می‌رسد ضروری‌ست وزارت نیرو و در سطح بالاتر هیئت وزیران به عنوان نهاد تصمیم گیر در این زمینه، به منظور حل بحران خاموشی در سال‌های آتی، جلوگیری از وارد آمدن فشار به عموم مردم و تولیدکنندگان و همچنین اصلاح اقتصاد صنعت برق، افزایش تعرفه صرفا برای پله‌های بالای مصرف را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.