سرویس: اقتصادی 11:04 - یکشنبه 13 آبان 1397

حضرات تکنوکرات تحقق آن را ناممکن دانستند!

اقتصاد تک محصولی، میراث شوم استکبار

اگر به منویات رهبری در خصوص مطلب مذکور توجه لازم شده بود قطعاً در دهه ۹۰ شمسی جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم های هوشمند، با مشکلات کمتری روبرو شده بود و دشمنان قسم خورده نظام این چنین از اندک تأثیر تحریم رقص و پایکوبی نمی نمودند

اصفهان شرق_محسن کریمی (فعال فضای مجازی)

استکبار واژه ای قرآنی بیانگر کبر و غرور آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن هایی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملتهای دیگر را دارند، در همه کارهای آنها مداخله می کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملتها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است.

اول مستکبر عالم که در برابر ذات اقدس الهی نافرمانی نمود ابلیس بود که قرآن مجید در این باره می فرماید:

«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ- بقره / ۳۴»

استکبار واژه ای همیشگی در کلام امام خمینی (ره) که در قبال ابرقدرت هایی چون امریکا و شوروی مکرر مورد استفاده قرار می گیرد. غرور و خودخواهی وجه اشتراک امریکا و ابلیس که بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به این مهم چه زیبا فرمودند: امریکا شیطان بزرگ است.

علی رغم اکراه بسیاری از چهره های سیاسی داخلی در بیان واژه استکبار و ترجیح به گفتن کلماتی چون قدرت های جهانی خلف صالح حضرت امام (ره) تنها منادی این واژه پر مفهوم در وصف امریکای جنایتکار در سال های اخیر بوده است. امام خامنه ای (مد ظله العالی) ضمن شناخت کافی و وافی شیطان زمان بدون هیچ ابایی واژه استکبار را در قبال امریکا استفاده نموده و علاوه بر آن به تبیین جنایت های این دولت فاسد پرداخته اند.

 

بررسی اندک اقدامات دولت های مستکبری چون امریکا و انگلیس در ادوار گذشته تاریخ به وضوح نشان می دهد اینان صرفاً به دنبال منافع خود بوده و این خودخواهی آثار و پیامدهای جدی برای کشورهای جهان سوم در آسیا و آفریقا داشته است.

مستکبرین عالم با هدف وابسته نمودن دول مستعمره پایه گذار سیستم اقتصادی بودند که هر کشوری یک یا چند محصول خاص تولید نماید و در توجیه به ظاهر علمی اقدامات خصمانه خود نظریاتی چون تقسیم کار جهانی و تخصصی شدن را مطرح نمودند و اینک با گذشت سالها از دوران استعمار نو و اقدامات استعماری دول مذکور، اقتصاد تک محصولی گریبان گیر بسیاری از کشورهای جهان سوم است که علی رغم استقلال سیاسی بعد از جنگ دوم جهانی همچنان در حوزه اقتصادی وابسته اند.

طلای سیاه تک محصولی است که اقتصاد ایران در ۱۰۰ سال گذشته بدان وابسته بوده است که این حاصل رفتار مستکبرینی چون امریکا و انگلیس بالاخص در دوران پهلوی دوم می باشد و موجب گردید نه تنها از ابتدای انقلاب اسلامی حتی در دوران ملی شدن نفت و نخست وزیری مصدق کشور در برابر تحریم های نفتی به شدت متحمل ضرر و زیان گردد. هرچند در سال های اخیر مقام معظم رهبری بارها خطاب به مسئولین، برنامه ریزی لازم جهت خروج از این وضعیت را مطالبه نموده اند متأسفانه از ابتدای دوران زعامت و رهبری ایشان حضرات تکنوکرات تحقق آن را ناممکن دانسته و فرمایشات معظم له را مورد توجه قرار ندادند.

اگر به منویات رهبری در خصوص مطلب مذکور توجه لازم شده بود قطعاً در دهه ۹۰ شمسی جمهوری اسلامی ایران بعد از تحریم های هوشمند و فلج کننده با مشکلات کمتری روبرو شده بود و دشمنان قسم خورده نظام این چنین از اندک تأثیر تحریم رقص و پایکوبی نمی نمودند.

اقتصاد تک محصولی برای هر کشوری به مثابه ساختمانی است عظیم الجثه که بر یک ستون قرار گرفته هرگاه این ستون دست گذارده شود اقتصاد کشور متزلزل می گردد. چنین شرایطی دشمن را تشویق می کند با اعمال تحریم های جدید کشور را تا مرز تسلیم پیش ببرد و اگر تحریم ها در سال های اخیر آثاری داشته و عده ای نادان در داخل کشور به بزرگنمایی آن پرداخته و دشمنان از این حرکت ناشیانه بهره جسته اند به دلیل اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت بوده است که خود میراث شوم استکبار می باشد.

ایام الله ۱۳ آبان و روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی قطعاً فرصت مغتنمی است تا آثار و پیامدهای متعدد سال ها استعمار و استثمار دول مستکبر بررسی و بازخوانی گردد تا نسل های بعد در ترسیم نقشه راه در عرصه سیاست در صراط مستقیم قرار گیرند و بتوانند پرچم انقلاب را به دست صاحب واقعی آن برسانند ان شاءالله.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.