اصفهان شرق

ظرفیت فعلی زاینده رود، هیچ جایی برای اجرای طرح «بن بروجن» ندارد/ وظیفه نمایندگان مجلس نظارت است نه اجرا

کدخبر: 176801
1397/07/30 در ساعت 23:27

حمید رضا فولادگر در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه پیگیری مسائل حوضه آبریز زاینده رود در اولویت فعالیت نمایندگان مجلس اصفهان قرار دارد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس مسئولیت اجرایی ندارند و اگر اینچنین بود قطع به یقین برای مطالبه حقوق کشاورزان، در حیطه اجرایی فراتر از امروز اقدام می کردند ولی آنچه مشهود است وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس بوده که تا کنون در حد توان برای احقاق حق مردم و علی الخصوص کشاورزان شرق و غرب اصفهان به کار گرفته شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه برخی از مسئولان با وجودی که به مسئولیت نظارتی نماینده مجلس واقف هستند، در جمع مردم به گونه دیگر مطرح می کنند، افزود: برخی می خواهند به مردم زحمت کش و فهیم اینگونه نشان دهند که نمایندگان شما در مجلس اقدامی برای گرفتن حقتان انجام نمی دهند ولی قطعا دور از انصاف است که پیگیری و طرح مشکلات کشاورزان و مردم عزیز در صحن علنی مجلس، دیده نشده و یا به گونه ای خلاف واقع به سمع و نظر مردم رسانده شود.

وی با بیان اینکه سد تونل سوم کوهرنگ در صورت تامین کامل نقدینگی تا سال 99 به بهره برداری خواهد رسید، گفت: با پیگیری های انجام شده در حیطه کار نمایندگان مجلس، اعتبارات بودجه ای طرح افزایش یافت و در این خصوص با مشارکت عمومی و خصوصی و همچنین پای کار آمدن فولاد مبارکه اصفهان و عملی شدن قولی که پیمانکار داده است، سال ۹۹ شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود.

فولادگر با بیان اینکه سرعت گرفتن سد تونل سوم با حل مسائل بودجه ای حاصل می شود، بیان کرد: افزایش انتقال آب به زاینده رود مابین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر معکب از جمله مسائل مهم این طرح است و یکی از پروژه های مثمر ثمر در حوضه کشاورزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بهشت آباد باید به سرعت تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: بحث کارشناسی از این پروژه انجام می شود تا بتوان روش انتقال آب را تعیین کرد و همچنین بسته به نوع روش انتقال آب یا از طریق تونل و یا خط لوله، زمان طولانی برای بهره برداری این پروژه نیاز است که تحت عنوان انتقال آب به فلات مرکزی ایران مطرح می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید به رعایت رژیم حقوقی زاینده رود، اذعان کرد: رژیم حقوقی زاینده رود باید احیا شود و در این خصوص جلوی برداشت های بی رویه از زاینده رود گرفته و الگوی مصرف اصلاح شود و این در حالی است که سال ها از مصوبات شورای عالی آب می گذرد و نتیجه مطلوبی عاید کشاورزان عزیز نشده است.

وی به اصلاح الگوی مصرف اشاره و گفت: با همکاری شرکت های دانش بنیان به دنبال روش های علمی در جایگزین روش های سنتی هستیم و شیرین کردن آب خلیج فارس نیز یکی از پارامترهای اصلاح الگوی مصرف نام برده می شود.

فولادگر خاطرنشان کرد: آب شیرین زاینده رود فعلا نمی تواند نیاز صنایع را مرتفع کند و صنایع در اصفهان باید بدانند که دیگر نمی توانند از آب شرب استفاده کنند و باید دنبال استفاده از پساب‌ها یا روش‌های دیگر باشند.

وی در ادامه مباحث مذکور به خبرنگار بیان کرد: بحث انتقال آب از خلیج فارس جدیست و نیاز آینده صنعت باید از طریق پساب و منابعی جدا از زاینده رود تامین شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس به خسارت عدم کشت اشاره کرد و گفت: مسئولان باید نسبت به پرداخت مراحل بعدی خسارت نکشت اقدام و به یک مرحله اکتفا نکنند زیرا کشاورزان آسیب جدی از خشکسالی های اخیر برده اند و در این خصوص مسئولان نیز باید به وعده هایی که داده اند عمل کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه برخی از قول بنده گفته اند طرح بن بروجن متوقف شده است؛ افزود: اگر صحبتی مبنی بر توقف طرح بن بروجن مطرح شده است به سال قبل برمی گردد که با شکایت های صورت گرفته این طرح متوقف شده بود، در صورتی که بنده هیچ گاه نگفته ام کل طرح متوقف شده یا ما متوقف کرده ایم؛ از این فرصت استفاده می کنم و متذکر می شود که این پروژه به هیچ وجه از ظرفیت فعلی زاینده رود نباید اجرایی شود.

فولادگر در پایان یادآور شد که ما همراه کشاورزان شرق اصفهان و همچنین مردم هستیم و قطعا همه مطالبات قانونی آنها را در صحن علنی مجلس آنگونه که توان دفاع داشته باشد، مطرح خواهیم کرد.

انتهای پیام/