سرویس: سیاسی 16:12 - دوشنبه 30 مهر 1397

گاردین:

اردوغان با ماجرای خاشقجی به‌دنبال کنارزدن سعودی‌ها از جهان اسلام است

نشریه انگلیسی گاردین می‌نویسد که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه می‌خواهد با استفاده از رسوایی قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان، سعودی‌ها را کنار زده و جای آن‌ها را در جهان اسلام بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق، اقدام ترکیه در افشای مرتب و فزاینده اطلاعات جدید در ماجرای قتل خاشقجی چیزی فراتر از یک انتقام‌گیری صرف از عربستان سعودی است.

به‌نوشته نشریه گاردین، مقامات ترکیه با انتشار گام‌به‌گام اطلاعات جدید از رسوایی قتل جمال خاشقجی در سفارت عربستان سعودی در استانبول یک هدف راهبردی دارد؛ گرفتن جای عربستان در عرصه جهان اسلام.

در این گزارش آمده است که باور عربستان مبنی بر اینکه با پرداخت پول نقد برای کمک به اقتصاد گرفتار ترکیه می‌تواند محاسبات آنکارا را تغییر دهد، غلط از آب درآمد زیرا اردوغان به‌دنبال یک چیز بزرگتر بود، ترکیه این ماجرا را فرصتی برای تضعیف یک رقیب منطقه‌ای دیرین می‌دید تا بتواند خود را به‌عنوان نماینده جهان اسلام جای بیندازد و بتواند با گرفتن جای عربستان، به‌نمایندگی از مسلمانان سخن بگوید و نهایتاً ترکیه را به‌عنوان یک پایگاه قدرت جهان اسلام نشان دهد.

در گزارش گاردین آمده است که روز پنجم اکتبر، سه روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، سران ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان میزبان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه هاکان فیدان و افسران ارشد تشکیلات تحت امر وی بودند. در این نشست، مقامات امنیتی ترکیه‌ای به سران آنکارا اطلاع دادند که خاشقجی قطعه‌قطعه شده است و آن‌ها شواهد غیرقابل‌انکاری در این مورد دارند. مقامات ارشد ترکیه‌ای می‌گویند که حالت بهت و حیرت اردوغان سریعاً به عصبانیت تبدیل شد. وی به هاکان فیدان، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه و دیگر مقامات حاضر در جلسه گفت که “سعودی‌ها را احضار و برخی از این اطلاعات را به آن‌ها ارائه کنید”.

روز ششم اکتبر بود که اولین دیدار بین سعودی‌ها و مقامات ترکیه انجام شد، جلسه‌ای که نتیجه خوبی نداشت. یک مقام ترکیه‌ای مطلع از این دیدار گفت که سعودی‌ها هرگونه اطلاع از ماجرا را رد کردند، در نتیجه آن، در شرایطی که نیمه‌شب فرا رسیده بود و دولت عربستان سعودی همچنان هیچ پاسخی به مقامات ترکیه نداده بود، آنکارا اولین کارت بازی خود را رو کرد و به رویترز گفت که بر این باور است که خاشقجی درون کنسولگری عربستان سعودی کشته شده است. مقامات ترکیه همچنین به‌صورت محرمانه به منابع رسانه‌ای اطلاع دادند که وی نه‌تنها کشته شده بلکه بدن وی قطعه قطعه شده و با چمدان به خارج از کنسولگری انتقال یافته است.

به این ترتیب، مقامات ترکیه با هدایت اردوغان، قتل جمال خاشقجی در سفارت عربستان سعودی را به یک رسوایی تمام‌عیار برای حاکمان عربستان سعودی تبدیل کرده و تاکنون حاضر به همراهی با سعودی‌ها نشده‌اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.