سرویس: اجتماعی 14:29 - چهارشنبه 25 مهر 1397

بسته پزشکی اصفهان شرق؛

احتمال ابتلا به HPV با انجام اپیلاسیون

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان گفت: احتمال ابتلا به بیماری اچ پی وی با انجام اپیلاسیون و خراش پوستی نیز وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق، پوریا عادلی ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری هفته سلامت زنان با اشاره فاکتور خطرساز سرطان رحم و ویروس اچ پی  وی (HPV) اظهار کرد: این ویروس  از طریق تماس جنسی منتقل می شود. متاسفانه این ویروس در سطح جهان شیوع یافته و تعداد افرادی که از نظر جنسی فعال هستند این مورد را تجربه می کنند.

وی با بیان اینکه اغلب بیماران مبتلا به ویروس اچ پی وی علامت دار نمی شوند، افزود:  سیستم ایمنی می تواند ویروس را پاکسازی کند و عده ای هم که در مرحله پیشرفته بیماری هستند، علامت دار می شوند.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با تاکید به اینکه استعمال سیگار و قلیان یکی از عواملی تشدید کنننده ابتلا به ویروس اچ پی وی است، افزود: خانم و آقایانی که سیگار و قلیان مصرف می کنند ۱۵ برابر نسبت به دیگران در خظر ابتلا به این ویروس هستند، بدن افراد معتاد توان پاکسازی ویروس اچ پی وی را ندارد.

وی با بیان اینکه انجام آزمایش در خصوص ویروس اچ پی وی به زنان بالای ۱۸ سال و افرادی که سه سال از اولین ارتباط جنسی آنها می گذرد  توصیه می شود، اضافه کرد: این افراد باید حتما به متخصص زنان مراجعه و تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

عادلی یادآورشد: حفظ حریم و عفت خانواده و داشتن روابط جنسی در حریم خانواده می تواند جامعه را از این ویروس دور کند. البته هر گونه تماس پوستی، انجام اپلاسیون و خراش های پوستی نیز موجب انتقال این ویروس اچ پی وی می شود و می توان با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه واکسن پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی تولید ودر سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد:  در کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام واکسیناسیون جزو برنامه های ملی است و پسران از سن ۹ تا ۲۱ و دختران از سن ۹ تا ۲۶ سالگی نسبت به این ویروسواکسینه می شوند.

تغییر فرم لگن دختران به دلیل کم تحرکی

همچنین فرشته دانشمند، نایب رییس انجمن زنان و مامایی استان اصفهان در این نشست ۲۴ تا ۳۰ مهر را هفته سلامت بانوان اعلام کرد و گفت:برای هر روز این هفته عناوینی انتخاب شده است که بر این اساس ۲۴ مهرماه به فعالیت جسمانی زنان در هر زمان و مکان، ۲۵ مهرماه قلیان پدیده ای تلخ و زیان بار در زندگی زنان، ۲۶ مهرماه زنان مدیران تغذیه خانواده از مزرعه تا سفره، جمعه ۲۷ مهرماه استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی و کاهش آسیب های آن، ۲۸ مهر سرطان های زنان قابل پیشگیری و درمان، ۲۹ مهرماه تامین حقوق سلامت زنان ضامن سلامت خانواده و ۳۰ مهرماه پیشگیری از رفتارهای پرخطر و عفونت ها نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه قلیان بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد، افزود: مطابق تحقیقات قلیان بیشتر از آسیا و هندوستان ساخته شده و سپس وارد دیگر جوامع شده است و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر سیگار مضرات دارد و ۴۵ دقیقه کشیدن قلیان برابر با کشیدن ۷۰ نخ سیگار است.

دانشمند مضرات و خطرات قلیان را بسیار زیان بار دانست و افزود: این زیان ها تمام ارگان های بدن را درگیر می کند. اثرات قلیان در مغز سردرد، عدم تمرکز و کاهش حافظه و قدرت یادگیری و در سنین بالاتر تشدید آلزایمر را به دنبال دارد.

نایب رییس انجمن زنان و مامایی استان اصفهان گفت: افرادی که قلیان می کشند چهار تا ۱۰ برابر  افراد عادی دچار سرطان های ریه، لب، دهان و حنجره و مری می شوند. ۳۰ درصد افزایش بیماری های قلبی در این گروه از افراد مشاهده می شود. علاوه بر این مصرف مشترک قلیان موجب انتقال بیماری های عفونی سل، هپاتیت و افزایش رشد قارچ و میکروب در ریه می شود.

وی اضافه کرد: برونشیت و آسم از دیگر عوارض مصرف قلیان است که سبب تخریب دندان ها می شود و در خانم ها نیز بر روی پوست و مو موثر بوده و باعث یائسگی زودرس آنها  شده که در کاهش باروری آنها موثر است.

دانشمند یادآور شد: تشدید پوکی استخوان و مصرف قلیان در زمان باروری موجب اختلال رشد جنین شده و اکسیژن رسانی به جنین را نیز کم کرده و سلامت او را به خطر می اندازد. علاوه بر این دود قلیان در هر محیط آلوده مضرات بسیاری را  برای افراد دیگری که مصرف کننده نیستند نیز به دنبال دارد.

نایب رییس انجمن زنان و مامایی استان اصفهان با اشاره به فاکتورهای متعدد  افزایش پدیده شوم سزارین در جامعه اظهار کرد: خواست مادران عامل مهم  بالا رفتن آمار سزارین در جامعه است  و فرهنگسازی و برنامه ریزی در مورد این پدیده شوم موجب کنترل بحران در آینده می شود. باید این موضوع را به صورت چکشی وار حل کنیم تا بتوانیم زایمان ایمنی را برای سلامت مادر و فرزندش فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فرم لگن دختران به دلیل کم تحرکی تغییر یافته است. ارایه آموزش ها از سوی آموزش و پرورش در ساعت های ورزشی حایز اهمیت است و این فرهنگ سازی باید به وسیله ارگان های متفاوت و آموزش و پرورش در جامعه ارایه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.