سرویس: اخبار شهرستان 21:35 - چهارشنبه 25 مهر 1397

فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس:

خشکسالی به مشکلات مردم شرق اصفهان دامن زده است/ آبگیری سد تونل سوم کوهرنگ اواخر 98/ زاینده رود هیچ ظرفیتی برای صنعت ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: کشاورزان اصفهان به ویژه شرق مشکلات مضاعفی دارند و خشکسالی و بی آبی هم به آن اضافه شده است.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر عصر امروز چهارشنبه- ۲۵ مهرماه- در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه با بازچرخانی موافقم اما به دو شرط، اظهار کرد: این طرح شامل چند جزء است؛ جزء نخست آن ایجاد خط لوله از سد چم آسمان تا نکوآباد است که بر این اساس و با توجه به تجربه دفعات قبل مبنی بر پرت شدن نصف آب و برداشت‌های غیرمجاز، بهتر است تکرار نشود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: جزء دوم طرح، رها شدن پساب تصفیه‌خانه‌ها در مسیر زاینده رود است که این آب برای کشت مفید نیست، اما طرح سوم و بازچرخانی که در واقع لوله گذاری است، برای بهبود وضعیت فضای سبز، آثار باستانی و مصارف زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد  و تنها در شرایط ضروری قابل اجراست.

فولادگر با بیان اینکه با کلیات طرح موافقیم، اما معتقدیم این طرح نباید بر سایر طرح‌های آبی زاینده رود تاثیر بگذارد، اظهار کرد: این طرح برای زمانی است که راه دیگری برای انتقال و وارد کردن آب به زاینده رود وجود نداشته باشد و طبق گفته استاندار در شرایط ضروری قابل اجرا است.

وی تصریح کرد: با اصل طرح موافقم اما با دو شرط؛ اول این که اعتقادم این است که این طرح همانطور که استاندار تأکید کرده برای سال‌های کم‌آبی است و زمانی که هیچ راهی نباشد باید استفاده کرد.

وی افزود: قرار بود تا پایان شهریور بحث‌های انتقال آب به نتیجه برسد، با پیگیری های انجام شده در حال حاضر نقدینگی پروژه تأمین شده و البته بودجه‌ای که دولت در نظر گرفته نیز کاهش نداشته است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون در مجموع ۱۳۵میلیارد تومان ردیف اعتبار برای تکمیل تونل سوم در نظر گرفته شده است، گفت: براساس پیش بینی‌ها و قولی که داده شده باید تا سال ۹۸ سد احداث و آب گیری آغاز شود و سال ۹۹ سد مورد بهره برداری قرار گیرد.

سد تونل سوم کوهرنگ اواخر 98 آبگیری می‌شود

فولادگر با بیان این که شرط دیگر، پیگیری طرح‌های تأمین آب دائمی برای زاینده‌رود است، افزود: سد تونل سوم با همکاری‌های انجام شده با مسؤولان اجرایی و پای کار آمدن شرکت فولاد مبارکه، قول داده شده تا اواخر سال 98 سد کامل و پس از آبگیری، در سال 99 به بهره‌برداری برسد و برآورد انتقال 200 میلیون مترمکعب آب به زاینده‌رود است.

وی با بیان این که مهم‌تر از سد سوم، تونل بهشت‌آباد است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود که یا با تونل و یا با لوله‌گذاری آب منتقل شود، مطرح کرد: همچنین باید رژیم حقوقی زاینده‌رود که شامل سهم هر منطقه از آب است طبق مصوبه شورای عالی آب تعیین تکلیف شود، صنایع هم دیگر می‌دانند که امکان استفاده از آب شیرین زاینده‌رود وجود ندارد و به سمت پساب رفته‌اند.

صنایع اصفهان باید بدانند که دیگر نمی توانند از آب شرب استفاده کنند

وی افزود: پیرامون بهشت آباد اصرار ما همچنان بر تونل است، اما اگر موافقت نشد بحث خط لوله باید پیگیری شود، معتقدیم مصوبات شورای عالی آب باید با شدت دنبال شود هرچند در گذشته اینگونه نبوده است.

فولادگر خاطر نشان کرد: شهروندان با اصلاح الگوی مصرف هم در زمینه مصارف و هم در صنعت کمک بزرگی به بحران آب کردند و علاوه بر آن مسئولان نیز باید نظارت خود را بر مصارف آب بیشتر کنند. صنایع در اصفهان باید بدانند که دیگر نمی توانند از آب شرب استفاده کنند و باید دنبال استفاده از پساب‌ها یا روش‌های دیگر باشند.

راه حل مشکل آب ترکاندن لوله انتقال آب یزد نیست

فولادگر با اشاره به مشکلات کم آبی گفت: کشاورزان اصفهان به ویژه شرق مشکلات مضاعفی دارند و خشکسالی و بی آبی هم به آن اضافه شده است. این کم آبی اگر تنها به دلیل خشکسالی بود، راحت‌تر با آن کنار می آمدیم، اما هم کشاورزان و هم مسئولان می دانند که این مشکلات ناشی از نبود مدیریت و به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و طولانی شدن طرح‌های انتقال آب است، بنابراین نمی توانند با این بهانه‌ها کنار بیایند.

وی یادآور شد: اما راه حل این نیست که لوله های انتقال آب به یزد، ترکانده شود، بلکه لازم است با تدبیر و مدیریت درست این مشکل رفع شود.

دلال‌ها بازار فولاد را به‌هم ریختند

وی در مورد نتیجه بررسی عملکرد مورد نقد شرکت‌های بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه در دوران نوسانات ارزی، عرضه قطره چکانی فولاد و در نتیجه آسیب زدن به تولیدکنندگان داخلی، اظهار داشت: در این زمینه ما چند جلسه را در مجلس، کمیسیون صنایع و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برگزار کردیم، در این جلسات همه مسئولان از جمله مسئولان شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان ذوب آهن، شرکت‌های میانی و پایین دستی به صورت زنجیره‌ای حضور یافتند، جلسات گاهی به دعوا و بحث‌های جدی کشیده می‌شد و استعفای سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در همان تاریخ بود، بعد از آن البته منجر به تفاهم شد اما در نهایت آن استعفا منجر به تغییر و تحول شد.

وی افزود: در آن مقطع، ما آماری دقیق گرفتیم و مشخص شد تولید کشور بسیار بیشتر از مصرف است، به عنوان مثال تولید بالای 20 میلیون تن بود در حالی که مصرف حدود 10-12 میلیون تن بود، وقتی می‌پرسیدیم مشکل کجاست؟ تولیدکنندگان میانی می‌گفتند به ما شمش داده نمی‌شود، به عنوان مثال “بیلت” به صورت ورق گرم از فولاد مبارکه به شرکت‌های پایین دستی داده نمی‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت‌ها این تولیدات را صادر کرده و به داخل نمی‌دانند همین سبب شده بود تا به‌هم ریختگی در بازار ایجاد شود، تولید به تولیدکننده میانی نمی‌رسید و گرانی ایجاد می‌‌شد.

وی ادامه داد: با آماری که ما گرفتیم مشخص شد که تولید به قدری است که این شرکت‌ها می‌توانستند هم آن را صادر کنند و هم تولیدات به داخل ارائه کنند، اما دلال‌ها و واسطه‌ها به عنوان سهمیه تولیدات را دریافت می‌کردند، در حالی که مصرفی به آن اندازه نداشتند در نتیجه این محصولات را روانه بازار آزاد می‌کردند.

فولادگر خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها براساس پروانه، سهمیه‌ای برای دریافت تولیدات فولادی دارند، اما یا تعطیل هستند و یا مصرفی ندارند، بنابراین جنس دریافتی را به بازار آزاد وارد می‌کردند.

وی درباره نتیجه بررسی‌ها گفت: جمع بندی این شد که تولیدکنندگان اولویت را به بازار داخل بدهند، سپس محصول را صادر کرده و ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بیاورند، همچنین مصوب شد که تولید خود را در بورس عرضه کنند، فولادی‌ها نیز درخواست برداشتن سقف رقابت را داشتند که با آن موافقت شد، نتیجه آن، پایدار شدن حدودی شرایط است که امروز کاهش قیمت در ورق و میلگرد را شاهد هستیم، علاوه بر این سبب شد که وزارت صنایع بسیاری از دلال‌ها را شناسایی کند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی مجلس بیان کرد: در این مقطع مجبور هستیم که سیستم سهمیه بندی را عملی کنیم تا از این شرایط عبور کنیم، بورس کالا نیز در این راستا مدیریت می‌شود و باید گفت بعد از جلساتی که داشتیم مقداری این مشکلات حل شد.

موافقت مجلس با عضویت در CFT با ۷ حق تحفظ صورت گرفت

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب لایحه CFT از لوایح چهارگانه FATF در مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی کشورهای جهان از جمله خود آمریکا برای تصویب این لایحه حق تحفظ برای خود قائل شده‌اند، در ایران نیز نمایندگان موافق با شرط همین تحفظ با آن موافقت کرده اند.

وی با اشاره به دلایل مخالفان تصویب این لایحه، خاطر نشان کرد: ما در حال تحریم هستیم و برای مقابله با آن باید روش‌های دور زدن را انجام دهیم، اما این اقدام بر اساس قوانین FATF تخلف محسوب شده و ما مجدد دچار تحریم می شدیم و فرصت‌های دور زدن تحریم را از خود می گرفتیم.

فولادگر یادآور شد: آنچه در مجلس تصویب شد پذیرش عضویت در CFT با ۷ حق تحفظ است که یکی از این حقوق این است که وقتی ایران آن را امضای نهایی می‌کند که از لیست سیاه خارج شود. اگر فرض کنیم ایران را از لیست سیاه خارج کردند، اما برخی از حق تحفظ ها را نپذیرفتند، ما این فرصت را داریم که اگر خواستند علیه ما تصمیم سختی بگیرند، از کنوانسیون خارج شویم. در واقع ما معتقد بودیم که اگر این لایحه را بپذیریم، دیگر حق بازگشتی نخواهیم داشت و قادر به دور زدن قوانین آن نخواهیم بود.

آغاز بررسی FATF در شورای نگهبان

فولادگر اظهار کرد: امروز شورای نگهبان بررسی‌ها را آغاز کرده و قرار است این بررسی‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است ایراداتی گرفته شود، منتظریم موعد دو سه هفته آینده هم بگذرد و ببینیم اروپا به تعهدش عمل می‌کند یا نه.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تفحظ‌هایی که در تصویب لوایح ملاحظه شده بیان داشت: کنوانسیون را نمی‌توانیم تغییر بدهیم اما 7 حق تفحظ قرار داده‌ایم و فکر می‌کنم موافقانی که به این موضوع رأی ندادند به دلیل همین حق تفحظ‌ها بود.

سه ریشه اصلی نقدینگی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مشکل نقدینگی سه ریشه دارد، تأکید کرد: «نظام بانکی پول» را وارد تولید نمی‌کند، بخش بیشتر یا سفته‌بازی است و یا چرخش در حساب‌ها که شبه پول ایجاد می‌کند؛ «سیاست‌های مالی» عامل دوم است، هر سال نسبت بودجه جاری به عمرانی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: «سیاست‌های ارزی» عامل سوم است، دولت می‌توانست پیش‌بینی کند که مشکل ارزی به وجود می‌آید اما یا جدی نگرفتند یا خوش خیال بودند، سه ماه ابتدای امسال 10 برابر سال قبل درخواست ارزی داشتیم، زمانی که باید عرضه ارزمان را مدیریت می‌کردیم این گونه بی حساب عرضه شد و بعد هم تب خرید منجر به افزایش تقاضا شد؛ به روش سعی و خطا این چندماه تلاش کردند آن بخشنامه اولی را تصحیح کنند.

اشتباهی که همه دولت‌ها انجام می‌دهند

فولادگر با انتقاد از سیاست‌های دولت گفت: دولت فنر ارز را طی چند سال نگه داشت کاری که دولت‌های قبلی هم انجام دادند، می‌گفتند می‌خواهند ارز را آزاد کنند، این کار اتفاق افتاد اما بیشترین صدمه به مردم و تولیدکننده خورد؛ دلار آزاد فعلی کمتر از 2 درصد از مبادلات ارزی را شامل می شود اما به گونه ای عمل کردند که نرخ دلار آزاد ملاک قیمت گذاری ها شده است.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون تنظیم بازار فولاد عنوان کرد: جلساتی را از تیر و مردادماه با تمام فعالان در عرضه فولاد از معدن گرفته تا تولیدکنندگان ورق و پروفیل با مسؤولان برگزار کردیم، مشخص شد که تولید کشور حدود 20 میلیون تن و مصرف کمتر از 13 میلیون تن است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.