سرویس: دسته‌بندی نشده 14:14 - چهارشنبه 25 مهر 1397

بسته سیاسی؛

چرا سوپرمن اصلاح‌طلبان به یک مهره سوخته تبدیل شد؟

پیشنهاد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال ۹۷ کار خودش را کرد و جهانگیری را در سراشیبی بسیار تندی فرو برد.

به گزارش اصفهان شرق، روزنامه آفتاب یزد نوشت: همه چیز از همان سیاست ارزی دولت در اواخر فروردین ماه سال جاری آغاز شد، سیاستی که طبق معمول نسخه پیچیده شده برخی از نزدیکان دولت از جمله نوبخت و واعظی و تیم اقتصادی دولت مبنی بر ارز تک‌نرخی و ۴۲۰۰ تومانی به خیال خودشان برای برون رفت از مشکلات دولت و به دست‌آوردن دل مردم نسبت به وضعیت اقتصادی بود. اما در واقع این طور نبود و ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و منجر به چهار برابر شدن نرخ دلار در بازار آزاد، گرانی و تشدید مشکلات اقتصادی مردم طی چند ماه گذشته شد و در نهایت همه کاسه‌کوزه‌ها بر سر جهانگیری شکست و او قربانی ارز ۴۲۰۰ تومانی شد.

اما این پایان ماجرا نیست. بلکه چهارشنبه هفته گذشته همزمان با سقوط نرخ دلار بازهم نزدیکان روحانی در پاستور جهانگیری را برای ارائه اقدامات ارزی دولت در مجلس پیشقدم ساختند تا به اعتقاد برخی با مقصر جلوه دادن تنها او در وضعیت کنونی زمینه احتمالی را برای کاهش نقش اسحاق جهانگیری در دولت فراهم سازند. از این رو، این اعتقاد وجود دارد در صورتی که دولت طی هفته‌ها و روزهای آتی نتواند راهکار مناسب و مؤثری برای کنترل نوسانات ارزی، نرخ دلار و به طور کل برون رفت از اوضاع کنونی پیدا کند نه تنها جهانگیری به حاشیه رانده خواهد شد، بلکه یک مهره سیاسی سوخته در آینده خواهد بود که اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند روی او حساب ویژه‌ای در انتخابات ۱۴۰۰ باز کنند.

آفتاب یزد در ادامه می‌نویسد: اصلاح‌طلبان در حالی که تصور دیگری از دور دوم دولت روحانی داشتند و انتظارشان بر این بود روحانی قدر فداکاری آنها و در رأس آن اسحاق جهانگیری را بداند برعکس اقدامات و انتخاب‌های روحانی در کابینه، اصلاح‌طلبان را در بهت و ناباوری فرو برد. زیرا این نقشه از پیش تعیین شده برخی از یاران نزدیک روحانی در پاستور بود همان یاران خاکستری قدرت طلبی که با دیدن فداکاری‌ها و ایثارگری جهانگیری در ابهام و سکوت فرو رفتند که مگر می‌شود یک فرد به خاطر دیگری آنهم برای صندلی پاستور از خود بگذرد؟!

زمان به همین منوال می‌گذشت. جهانگیری همچنان در سکوت عمیقی فرو رفته بود. سکوتی که نشان از همان دلخوری بی حد و اندازه‌اش از دست دولت داشت. اما پیشنهاد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال ۹۷ کار خودش را کرد و جهانگیری را در سراشیبی بسیار تندی فرو برد و منجر به تشدید مشکلات اقتصادی، گرانی نرخ دلار و افزایش نارضایتی‌های اقتصادی در میان افکار عمومی شده بود.

کاسه کوزه‌ها بر سر اسحاق شکست و مردم حتی طرفداران جهانگیری نیز او را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مقصر چنین وضعیتی خوانده و با جملاتی آکنده از تمسخر و انباشته از طنز می‌گفتند «این بود دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری!» در نهایت با بدتر شدن اوضاع، نزدیکان روحانی و تیم اقتصادی دولت خود را از ماجرا کنار کشید تا آنجا که اکنون افکار عمومی و حتی مجلسی‌ها نیز جهانگیری را مسبب وضعیت کنونی می‌دانند. به هر روی جهانگیری زیرپای دلار ۴۲۰۰ تومانی دولت و تجویز نوبخت و واعظی قربانی شد و نرخ دلار از او اطاعت نکرد و در یک دوره پنج ماه به چهار برابر در بازار آزاد رسید و حتی در ابتدای هفته گذشته با نرخ ۱۹ هزار تومان نیز داد و ستد شد. وضعیتی که بیش از هر چیز به نفع یاران خاکستری تمام شد، اما اسحاق جهانگیری را قربانی این سیاست اشتباه کرد.

یادآور می‌شود نشریات اصلاح‌طلب فروردین سال گذشته از اسحاق جهانگیری، تصویر یک «سوپرمن» را ارائه کرده و از بازگشت قهرمانانه او با «دلار ۴۲۰۰ تومانی» خبر داده بودند، ماجرایی که به واگذاری رانتی ۱۸ میلیارد دلار ختم شد.

انتهای پیام/

منبع:جهان نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.