سرویس: دین و اندیشه 11:10 - چهارشنبه 18 مهر 1397

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مخالفت با برخی قراردادها براساس واقعیت بینی و بدعهدی های سابق است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برخی نمی بینند که آمریکا تنها عقل تجربی دارد و در چهل سال اخیر انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها توانسته استکبار را ضعیف تر کند و نمی دانند که اگر می گفتیم برجام نه بر اساس واقعیت بینی و بدعهدی های گذشته آمریکا بود.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ظهر امروز در جلسه درس اخلاق دانشگاه رضوی در میان طلاب و دانشجویان این دانشگاه گفت: موضوع علم اخلاق ملکات نفسانی است و کلمه خلق به معنای ملکه است، ما فضائل و رذائلی داریم که در روح راسخ می شود که علم اخلاق در این باره سخن می گوید.

وی افزود: در علوم اسلامی باب نبوده که محور علم اخلاق ملکات نفسانی باشد اما این موضوع  بعد از ترجمه متون یونانی در علم اخلاق باب شد، بر اساس انسان شناسی قوای انسان به دسته های مختلف تقسیم می شود و برای هر ویژگی دو جنبه افراط و تفریط را در نظر می گیرند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در نظام ارزش های دینی ملکات نقش مهمی ندارند خاطر نشان کرد: فراگیری خلقیات در اسلام تکلیف اول ما نیستند برای مثال عصبی مزاج بودن و خساست شدید داشتن  به واسطه دلایل و شرایط  دیگر ناخودآگاه خوب یا بد شده اند که خوب ها و بدها ارزش آن چنانی ندارند و همان طور که در روایات بیان شده سجیه از روی نیت است و تنها چیزی که ائمه از ما خواسته اند تقوا بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به مهم بودن مراقبت نفس از اخلاق سکولار اذعان کرد: بزرگ ترین درد مضمن جامعه اخلاق سکولار است که اخلاق را در مقابل دین قرار می دهد و توانایی ضدیت با دین را دارد و در هنگام عمل به ملکات اخلاقی باید به این موضوع دقت کنیم که کسب ملکات در دین برای ما محور قرار داده نشده است.

وی ادامه داد: بعضی روایات به لفظ  اخلاق اشاره می کنند که برخی این برداشت را می کنند که علم اخلاق را باید سرلوحه تمام فعالیت های خود قرار دهند اما به این موضوع دقت ندارند که اخلاق مطرح شده به معنای ادب و آداب اجتماعی است اما اگر بخواهیم پیرامون همین موضوعات لفظی بهتر از ادب را پیدا کنیم این لفظ  می تواند تقوا باشد.

کارشناس مسائل دینی تقوا را ملاک قبولی اعمال دانست و تصریح کرد: اگر حسن خلق تحت فرمان الهی نباشد هیچ ارزشی ندارد و اگر به این موضوع دقت نشود عبادت بدون تقوا جایگزین می شود، شما دقت کنید انسان عابد بدون تقوا مانند کاسب است.

وی به معنای اخلاق در غرب اشاره و عنوان کرد: معنای اخلاق در غرب اراده به ارزش ها است، در غرب برخی گزاره ها را واقعی و برخی دیگر را اخلاقی می دانند و تمام ارزش ها را آرمانی می دانند که با این موضوع تمام ارزش های الهی و انقلابی ما را زیر سوال می برند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار کرد: برخی کورند، نمی بینند که آمریکا تنها عقل تجربی دارد و در چهل سال اخیر انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها توانسته استکبار را ضعیف تر کند و نمی دانند که اگر می گفتیم برجام نه بر اساس واقعیت بینی و بدعهدی های گذشته آمریکا بود نه بر اساس آرمانی فکر کردن اما برخی فکر می کنند این مخالفت ها بر اساس ارزش و آرمان نگری است.

وی ادامه داد: بزرگ ترین اقدام سیاسی اجتماعی که زمینه بزرگ ترین اقدامات ما را فراهم می کند در اربعین است که عین واقعیت است، کجای فعالیت های ما ارزشی است وظیفه سربازان معارف اسلامی این است که نظر جامعه را عوض کنند، در انتخابات مردم به دین دارها رای نمی دهند چرا که نیروهای انقلابی را ارزشی می دانند و از واقعیت های جامعه دور می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان سخنان خود گفت: توهمی ها کسانی هستند که بر خلاف واقعیات و تجربیات تصمیم گیری می کنند اما کسانی که در راه انقلاب و اسلام قرار می گیرند واقع بین هستند که این نظر و تفکر را باید در میان جامعه ترویج داد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.