سرویس: دین و اندیشه 10:59 - چهارشنبه 27 شهریور 1392

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

طلاب علوم دینی پاسخگوی شبهات رنگین علیه اسلام باشند

حضرت آیت الله العظمی مظاهری گفت: زمان حاضر زمان ظهور و بروز شبهات است و طلاب اگر بدون تسلط بر مسائل علمی و قبل از تقویت بنیه اعتقادی، به تبلیغ دین و تشیع در کشورهای دیگر بپردازند، نمی‌توانند پاسخگوی شبهات رنگین و روزافزون بدخواهان اسلام باشند.

13920219000301_PhotoA

به گزارش اصفهان شرق به نقل از دفتر مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت الله العظمی مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در این مراسم، جامعة ‌المصطفی ‌العالمیه را یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و با اشاره به موفقیت چشمگیر جامعه در عرصه فرهنگ بین‌الملل، خاطرنشان کردند: جامعة ‌المصطفی ‌العالمیه در امر تعلیم و تربیت طلاب خارجی و نیز در تبلیغ تشیع در دنیا موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده و از این جهت در عرصه فرهنگ بین‌الملل به جایگاه مطلوبی نائل شده است.

ایشان با اشاره به مشکلات معیشتی عموم طلاب و به خصوص طلاب غیر ایرانی افزودند: طلاب خارجی مقیم ایران، عفت نفس والایی دارند و همین فضیلت ارزشمند به موفقیت آنان کمک می‌کند.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در ادامه بیانات خود، موفقیت و پیروزی طلاب و مخصوصاً طلاب غیر ایرانی که مبلغ اسلام و تشیع در کشورهای دیگر هستند را متوقف بر سه عنصر اساسی علم، عمل و عقلانیت دانستند و در تشریح بعد علمی اظهار داشتند: زمان حاضر زمان ظهور و بروز شبهات است و طلاب خارجی باید بدانند که یک دنیا شبهه نسبت به اسلام و تشیع در انتظار آن‌هاست و اگر بدون تسلط بر مسائل علمی و قبل از تقویت بنیۀ اعتقادی، به تبلیغ دین و تشیع در کشورهای دیگر بپردازند، نمی‌توانند پاسخگوی شبهات رنگین و روزافزون بدخواهان اسلام باشند و در نتیجه این امر، باعث بدبینی جوانان و پیروان سایر ادیان نسبت به اسلام و تشیع می‌شود.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری با تأکید بر تقویت بعد عملی و اخلاقی طلاب علوم دینی، تصریح کردند: همه طلابی که برای تبلیغ دین اعزام می‌شوند و به خصوص طلاب خارجی که به کشورهای خود بازمی‌گردند، علاوه بر تقویت بنیۀ علمی، باید متخلق به اخلاق الهی باشند و از نظر عمل، در گفتار و کردار نمونه بوده و با اهل گناه، همسو و همگام نشوند.

ایشان در این زمینه افزودند: اگر مردم رفتاری غیراخلاقی و خارج از شئون‌های طلبگی از یک مبلغ علوم دینی ببینند، نه تنها از تبلیغ او تأثیر نمی‌پذیرند، بلکه نسبت به اساسِ دین و روحانیت بدبین می‌شوند و این، برای آن مبلغ گناه بزرگی است.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری، از عقلانیت به عنوان بعد سوم شخصیت یک مبلغ دینی یاد کرده و با تأکید بر ضرورت به کار گیری عقل و درایت در تبلیغ، خاطر نشان ساختند: مبلغین گرامی، مخصوصاً در کشورهای خارجی باید روش تبلیغی خود را بر عقلانیت و تدبیر منطبق کنند و مراقب باشند گفتار یا رفتار آنان همراه با خردمندی و درایت و البته بدون سیاست‌بازی و نیرنگ باشد.

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به برخی آیات و روایات، ارزش هدایت انسان‌ها به صراط مستقیم را بی‌نظیر خوانده و افزودند: بر اساس آیه‌ای از قرآن کریم که در روایات اهل‌بیت «سلام‌الله علیهم» به خوبی تفسیر شده است، اگر کسی با عملکرد نامطلوب یا گفتار خود موجب انحراف فکری و عقیدتی دیگران شود، مثل آن است که جهان را کشته باشد و در مقابل، ارزش کار کسی که بتواند یک نفر را به تشیع و راه راست هدایت کند و در واقع روح و فکر او را زنده کند، معادل ارزش زنده کردن همۀ جهان است.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام ملکی مدیر جامعة ‌المصطفی ‌العالمیّة، شعبۀ اصفهان، گزارشی از عملکرد جامعة‌المصطفی در اصفهان را ارائه نمود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.