سرویس: غیر تولیدی 14:17 - چهارشنبه 25 مهر 1397

تحفه چینی از زبان دکتر منصور ایزدی؛

همه چیز درباره طب سوزنی/ شناخت ۱۰۰۰ نقطه اصلی بدن توسط متخصصان این طب

اغلب ما از طب سوزنی بیشتر از آنچه در فیلم ها و مستندهای خارجی دیده ایم نمی دانیم. این طب چند سالی است در ایران شناخته شده اما شاید بد نباشد بدانید یکی از متخصصین در این زمینه در اصفهان حضور دارد.

به گزارش اصفهان شرق، اغلب ما از طب سوزنی بیشتر از آنچه در فیلم ها و مستندهای خارجی دیده ایم نمی دانیم. این طب چند سالی است در ایران شناخته شده اما شاید بد نباشد بدانید یکی از متخصصین در این زمینه در اصفهان حضور دارد. دکتر منصور ایزدی جراح اورولوژی است که از همان ترم اول دانشگا پزشکی خود بخاطر یک بیماری با طب سوزنی آشنا شد و در تمام مراحل زندگی و تحصیل در چین آموزش این طب را در کنار آموزش های رسمی آکادمیک طب روز فراگرفت.

طب سوزنی را در ایران چگونه می‌بینید. آیا شما الان تنها فردی هستید که تخصصی‌ترین مراحل را طی کرده‌اید؟

در تهران فعالانی در این عرصه هستند، که چند سال در این مورد درس خوانده باشند، شکی در آن نیست. ولی اینکه از لحاظ مدت سال تحصیل در چین بنده تخصص بیشتری دارم چرا که تمام مدت تحصیل رشته پزشکی در چین همزمان به تحصیل در طب سوزنی پرداختم. یعنی دروان تحصیل عمومی و تخصص ارولوژی که حدود 10 الی 15 سال بود و از این طولانی‌تر در ایران نداریم که کسی این قدر حضور مستقیم در خود چین داشته باشد.

چه شد که اصلا در کنار تحصیل پزشکی وارد آموزش طب سوزنی هم شدید؟

خب یک نکته اینجاست که باید بگویم اولین کسی که درمان شد در بیماری آرتروز گردن و بقیه بیماریها خودم بودم. و این برایم انگیزه و علاقه برای یادگیری این علم از همان ابتدای تحصیلم در چین ایجاد کرد. بعد از دوره‎هایی که دیده بودم هرسال به ایران می‎آمدم و خانواده و اطرافیان و آشنایان را درمان می‎کردم در حالی که خیلی از آنها درمان نشده بودند. اگر کسی که طب سوزنی را می‎آموزد درست آموزش ببیند و چند سال زحمت بکشد. می‎بیند که مردم هم راضی خواهند بود و اولین کسانی هم که به آنها اعتماد می‎کنند خود همکارهای طب روز(پزشکان) هستند. موقعی که همین پزشکان برای درمان نزد ما می‎آیند بعد از درمان نظر و ذهنیت آنها نسبت به طب سوزنی پیشرفته و تخصصی مثبت می‎شود و روی این حساب کسانی که این دوره‎ها را طی می‎کنند اگر از این دوره‎های کوتاه چند هفته و چند ماه جدا بشوند و دوره‎های طولانی‌تری را تحصیل کنند و با عشق و علاقه هم بخوانند قطعا مردم هم راضی خواهند بود و اثرات خیلی خوبی روی تمام سیستم‎های بدن دارد. همان طور که سازمان بهداشت جهانی روی این کار خیلی بررسی کرده و صدها کنفرانس در سطح جهان برگزار کرده که این طب را بشناساند. من نمی‎گویم افرادی که دوره‎های کوتاه مدت طب سوزنی را گذرانده‎اند اصلا بدرد نمی‎خورند آنها هم خیلی کارها می‎توانند انجام بدهند، ولی چهره واقعی آن مثل تخصص گرفتن در طب روز است می‎شود با تخصص‎های روز مقایسه کنیم پس کسی که چند سال برای درمان مردم با علاقه این علم را مطالعه کند و زحمت بکشد، طبیعتا مردم هم با یک دید واقعی‎تری به آن نگاه می‎کنند. این طب کنار طب روز می‎تواند به مشکلات مردم رسیدگی کند.

تحصیل در طب سوزنی چگونه است چه درجاتی دارد و تحصیل در آن به صورت سنتی است یا سطح بندی و آکادمیک است؟

در چین دوره‎های کوتاه چند هفته‎ای تا چند ماه (6ماه) برای طب سوزنی برگزاری می‎شود که اکثرا پزشکان در اصفهان و تهران این دوره‎های کوتاه مدت را می‎گذرانند و خود طب سوزنی واقعی تحصیلات آن مثل طب روز است. یک پزشک عمومی دارد بعد از آن چند سال تخصص و فوق تخصص و دکترا دارد که در چین و اروپا و آمریکا هستند و اینها خیلی کارهای اساسی در کنار طب روز برای سلامتی بشر می‎توانند انجام بدهند.

این دوره‎ها چند ساله است که فرد به مدارج آن می‎رسد؟

4سال دوره تخصصی دارد و به صورت آکادمیک دوره‎های بالاتری هم دارد و افرادی که از خارج آمده‎اند و خود چینی‎ها که دوره‎های عالی دیده‎اند تعدادشان خیلی کم هست ولی به علت اینکه پزشکانی که از کشورهای دیگر برای تحصیل این علم می‎آیند آشنایی با زبان چینی ندارند و یادگیری آن هم وقت گیر است و یا زبان انگلیسی کاملا مسلط نیستند برای همین دوره‎های کوتاه مدت می‎بینند و درمانهایی را آموزش می‎بینند و این درمانها ملاک اصلی نیست که مردم فکر کنند طب سوزنی یعنی همین سطح نه، در طب سوزنی واقعی طب سطح پیشرفته و واقعی آن ملاک است مثل طب روز است که باید چند سال تحصیل کند و تجربه و مهارت کافی پیدا کند تا متخصص بشود.

در آموزش‎های هفتگی یا سالیانه چه چیزهایی به دانشجویان درس می‎دهند؟

اگر کوتاه مدت باشد که اکثریت پزشکان را شامل می‎شود بر اساس همان آناتومی که خودشان خوانده‎اند مختصر و مفید و بصورت عصاره‎ای، یک چیزهایی را برایشان گفته می‎شود. ولی آنها که مفصل می‎خوانند باید مراحل اولیه تئوری پایه طب سنتی را خوب بخوانند و درک کنند و مفاهیم این طب سنتی قدیمی را یاد بگیرند. بعد سراغ تشخیص افتراقی بعد شناخت بیماری‎های مختلف بروند. البته با پیشرفت طب روز این به نفع طب سنتی هم بوده است چون اینها را باهم می‎سنجند و کار را بهتر کرده است.

پس آموزشگاهی داخل ایران برای این طب نداریم و برای آموزش باید به چین بروند؟

بله؛ 6سال قبل معاون وزیر بهداشت بعد از امتحان گرفتن و تایید صلاحیت به من پیشنهاد داد که شما تنها صلاحیت دارید برای استادی دانشگاه تهران و یا هیات علمی تشکیل بدهیم و چهره واقعی این طب را معرفی کنیم تا پزشکان اول از لحاظ علمی ببینند متوجه بشوند و حس کنند و ببینند چقدر واقعی است.

خب چرا نرفتید؟

خودم نمی‎خواستم جای دیگری بروم همین اصفهان ماندم برای پدر و مادر چون آنها سنشان بالاست دیگر نمی‎خواستم از آنها دور باشم برای اینکه 18 سال تحصیل در چین دوری از خانواده را برایم سخت کرده بود.

در حال حاضر مشکلاتی که در طب سوزنی داخل کشور می‎بینید غیر سطح علمی افراد چیست؟ عارضه‎هایی را دیده‎اید که مثلا فرد سوزن را اشتباه بزند؟

اگر کسی اشتباه بزند یا به علمش برمی‎گردد یا به بی‎دقتی او که اصولا پزشکان هم نمی‎خواهند این گونه شود. چون باید بدن را بشناسی، آناتومی و فیزیولوژی بدن را بشناسی، تفاوت آناتومی و خلق وخوی را بشناسی تا بتوانی آن را مدیریت کنی و همه هم راضی باشند و حداقل کسی عارضه نبیند و اگر سوزنی را مثلا اشتباه بزنند قطعا نتیجه اشتباه دارد.

ویژگی‎های خاص این سوزن‎ها چیست؟

خود بدن 1000نقطه اصلی دارد. نقاط انتخاب شده است و شخص پزشک باید شناخت داشته باشد تا بتواند نقاط را انتخاب کند و این بیماری را تشخیص بدهد بعد تشخیص افتراقی بدهد بعد درمان بکند آن نقاط کلید فعال سازی و عملگرهای طبیعی بدن است و اصلاح و تعدیل این کارهای بدن است که اولین پیام هم از آن نقطه‎ای که زده می‎شود به مغز داده می‎شود پس کسی که وارد باشد برنامه او متفاوت است.

اینها با عصبها ارتباط دارد یعنی وقتی اینها را می‎زنید اعصاب را تحریک می‎کنید یا این نقاط چیز جدایی هستند؟

عصب تحریک کردن حرف مردمی است. اصلا این چنین کلمه‎ای وجود ندارد در طب سنتی این نقاطی که زده می‎شود نقاطی است که بیشتر به عضلات ختم    می‎شود نقاط شناخته شده است. 6000هزار سال است شناخته شده و روز به روز هم تکمیل می‎شود و اینها از طریق مسیرهایی به نام مردینت یا کانال ارتباط با مثلا کبد یا کلیه، قلب، و به تنظیم و مرتب سازی کار آنها می‎پردازد یا ترشحات غدد درون ریزتمان اینها تنظیم می‎شود.

این علم چطور به‎وجود آمده و تاریخچه آن چیست؟

اولین آثاری که در این زمینه وجود دارد به صورت اتفاقی بوده است. مثلا شخصی چند هزار سال پیش دندان درد داشته است همیشه بین دوانگشت اول و   دومش را فشار می‎داده و بعد می‎دیده که خوب می‎شده، بعد آن طرف درد می‎کرده آن انگشت دیگرش را فشار می‎داده است خوب می‎شده است. بعد سرفه می‎کرده است بالاتر را فشار می‎داده و متوجه می‎شده که نتیجه گرفته است. کم کم یک انگیزه می‎شود برای طبیبان آن زمان و شروع به گسترش آن می‎کنند

.
یعنی علم پیامبران نیست؟

رشته‎های مختلف طب سنتی البته منشاءالهی دارد و چون منشاء طبیعی هست منشاء الهی هست و اینها نظریه است فقط . که چطور بوجود آمده‎اند.

الان در دنیا طب سوزنی خیلی رشد کرده است مثلا در امریکا هم می‎بینیم؛ اینها مدارک خاصی دارد؟

بله؛ مثل ایران، یک بخش عظیمی از اینها دوره‌های کوتاه مدت می‌بینند و یک کارهایی انجام می‌دهند اصل این است که شخص درست انجام بدهد. مطابق آن اصولی که خوانده است و آنهایی که خیلی جامع و کامل خوانده‎اند البته که موفق‎تراند و درمانهایشان وسیعتر و بیماریهای بیشتری را شامل می شود.


این که می‌گویند طب سوزنی طب مکمل است و خودش طب مستقل نیست درست است؟

فکر می‌کنم چون هم طب روز و هم طب سنتی هر کدام در هر شاخه‌ای که باشد اینها برای درمان انسان قدم برمی‌دارند و اثرات خوبی داشته‌اند اینها مکمل هم می‌توانند باشند در چین هم همینطور است طب سوزنی می‌رود بعد یک جایی هم لازم است از طب روز هم استفاده کند یا طب گیاهی استفاده کند این گونه کمک هم می‌شوند یا برعکس رفته فلان درمان را انجام داده و حالا به کمک طب سوزنی ادامه درمان را انجام می‌دهد. شما همانطور که برای یک بیماری مثلا بی‌حسی اندام به فیزیوتراپی می‌فرستند طب سوزنی به طور کامل اینها را شامل می‌شود پس وقتی می‌ورد پیش پزشک متخصصش در کنار آن هم می‌تواند از طب سوزنی هم بازتوانی واقعی و سریع‌تر و بهتر انجام بدهد.

آیا طب سوزنی با یوگا ارتباطی دارد؟

منشا کار در بدن انرژی‌های نهفته است که وجود دارد که انسان یک سری از آنها را شناخته است و یکسری از آنها را البته که کار بیشتری دارد. ولی کارشان تقویت این عملگرها است یعنی انرژی ها عملگرهای مختلف بدن است که تحت نظر فرمان مغز است اینها آن عملگرها را تقویت می‎کنند فعال می‎کنند زنده می‎کنند تا خوب عملکرد داشته باشند می‎تواند ارتباط داشته باشند.

بحث چاکراها را که در یوگا مطرح می‎شود را شما تایید می‎کنید؟

بله، آنها به آن شکل درست می‎گویند ما در ایران قدیم هم به این شکل داشته‎ایم و حتی در زمان حسن صباح در قلعه الموت سوزن‎هایی پیدا کرده‎اند بسیار بزرگ و طبی هم بوده است که جنبه درمانی هم داشته، ولی بعد منسوخ شده است الان هم همینطور است چرا شکل گرفته است در 140کشور رفته است به خاطر اینکه در کنار طب روز می‎تواند بسیار کمک کننده باشد می‎تواند نجات بخش باشد می‎تواند کار انسان را راحت تر بکند.

در دنیا مرسوم است که طب سنتی بیمارستان تخصصی خودش را دارد چه اقدامی آنجا می‎شود که ما در ایران انجام نمی‎دهیم؟

تفاوت ما با پزشکان چینی در آن است که آنجا هرکسی در زمینه طب سنتی فعالیت می‎کند سال ها تحصیل کرده است یک پزشک طب سنتی عمومی، تخصصی و بالاتر است. کشورهای دیگر غالبا برعکس است دوره‎های کوتاه مدت دیده‎اند. اما بهترین شکل درمان استفاده مشترک از طب روز و طب سنتی است با هم هستند مثلا در تشکیلات درمانگاهی، بیمارستانی وقتی امکانات طب روز باشد خیلی کارها پیش می‎افتد تا اینکه به بیمار بگویی این کار را انجام بده و بعد جواب آن را بیاور. این دو طب درکنارهم خیلی مکمل‎اند تا تنهایی انجام بدهیم.

چون درمانهای مختلفی دارد و خودم نیز انجام داده‎ام اینها در درمان اعصاب هم خیلی موفق است بحث گوارش، اعصاب، و در اعصاب خیلی بهتر بوده چون            هم درمان می‎کند و هم پیشگیری از سرطان‎ها ی بدخیم می‎کند و چینی‎ها بدن‎های سالم‎تری دارند، درحالی که سالم هستند به طب سوزنی می‎آیند و هر چند ماه یکبار یک طب سوزنی انجام می دهند بدن سالم می ماند.

یعنی شما می گوید طب سوزنی درمان قطعی ندارد؟

نه؛ این اشتباه است. خیلی بیماری هایی که درمانشان با طب روز انجام نشده میتواند با طب سوزنی درمان شود مثلا یکی از دوستان که استاد پزشک هم هستند در روز عید غدیر به او تبریکی گفتم در جواب من گفت من مرحون دانش هنر شما هستم. 3 سال پیش درمان کرده بود درحالی که هیچگاه درمان نشده بود که این را من برایشان قطعی درمان کردم وبیش از هزار مورد دیگر هم هست که اینها درمان قطعی شده‎اند.

ظاهرا در طب سوزنی هم مثل طب سنتی حجامت داریم ولی طریقه آن فرق می‎کند اولا برای چیست وفرق آن چیست؟

در طب سنتی چین وقتی بادکشی و حجامت انجام می‎شود خیلی کم خون گرفته می‎شود یعنی چند قطره خون بیشتر خون نمی‎گیریم یعنی نگاه می‎کنیم اگر طرف پر خون باشد و پر فشاری داشته باشد وآنجا زیاد تمایل ندارند که خون زیاد بگیرند می گویند در حدی باشد که آسیب نرسد ولی هستند گروهی از بیمارانی که به علت غلظت زیاد، فشار زیاد و…حتما احتیاج به حجامت ایرانی دارند. که ما همین ها را هم تقسیم می‎کنیم یک دفعه و با شدت از آنها خون نمی‏گیریم. و اینکار چندین خاصیت دارد یکی این که رنگ صورت باز می‎شود چه اینکه سموم بیشتر روی کتف و پشت گردن جمع می‎شود.

دوره درمان طب سنتی چقدر است؟

فرق می‏کند یک بیماری هست چند جلسه می‏خواهد و یک بیماری هست چند دوره می‏خواهد چند دوره 10جلسه‏ای ولی بیماری هم هست که چند جلسه هم جواب می‏دهد نیاز به طولانی مدت بودن ندارد

این که می‏ گویند از جلسه هفتم به بعد افراد احساس می‏کنند که درمان جواب می‏دهد درست است؟

در کار تحقیقاتی در طب روز هم همین طور است آیا می‏توان دو نفر را که این گونه در درمان تاثیرگرفته‏اند را ملاک قرار داد؟ نه، می‏آیند یک مجموعه از کیس‏های مختلف را مورد تحقیق قرار می‏دهند مجموع اینها را می‏بینند که چند درصد این گونه شد چند درصد عالی بود، چند درصد متوسط این گونه آمار می‏دهند. طب سنتی هم همین طور است دو نفر از راه برسند و بگویند این مدت طول کشید تا اثر بگیریم، نمی‏تواند ملاک باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.