سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:09 - جمعه 13 مهر 1397

ترامپ:

به پادشاه سعودی گفتم ۴ میلیارد دلار بدهید تا در عملیات نظامی کمکتان کنیم

روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت رئیس‌جمهوری آمریکا در محفل خصوصی گفت در پاسخ به درخواست پادشاه سعودی، ۴ میلیارد دلار پول طلب کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، روزنامه «واشنگتن‌پست» روز پنج‌شنبه نوشت ترامپ اخیرا در یک جمع غیرعلنی اظهارات تحقیرآمیزی را علیه «سلمان» پادشاه عربستان سعودی مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش، ترامپ هفته گذشته در یک تجمع انتخاباتی که با حضور حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه در هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن برگزار شده، درباره موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی دولتش، «دستاوردهایش» و جزئیات دیدارهایش با سران دنیا صحبت کرده است.

یکی از موضوعاتی که او به آن پرداخته، رابطه آمریکا با عربستان سعودی بوده است. او ابتدا به سفری که سال ۲۰۱۷ به عربستان داشت اشاره کرده و با افتخار گفته بر خلاف «عرف معمول» او هنگام دیدار با پادشاه سعودی، در برابر او تعظیم نکرده است. ترامپ گفته که پیش از این دیده بوده که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا چطور در برابر پادشاه سعودی تعظیم می‌کرد، به همین دلیل او چنین کاری نکرده است.

ترامپ سپس افشا کرده که پادشاه سعودی با او تماس گرفته و شخصا از او خواسته که ایالات متحده به ریاض در یک عملیات نظامی بزرگ کمک کند.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: «ترامپ گفت که به شاه سلمان گفته که این کار بیش از حد هزینه‌بر است و برای اینکه ایالات متحده [در این عملیات] همکاری کند، عربستان سعودی باید هزینه‌اش را که به گفته ترامپ ۴ میلیارد دلار است، بپردازد.»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه عملیات نظامی مورد درخواست سلمان چه بوده و اینکه ریاض چه کمکی از آمریکا می‌خواسته، صحبت نکرده و فقط گفته که این عملیات «احتمالا کاملا سری» است. روزنامه واشنگتن‌پست اسفند ماه پارسال به نقل از منابع آگاه نوشته بود ترامپ از عربستان خواسته برای کمک به کاهش نفوذ ایران در سوریه، ۴ میلیارد دلار بپردازد.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس اظهارات اخیرش درباره حفاظت آمریکا از عربستان را تکرار کرده و گفته اگر ایالات متحده از این کشور دفاع نکند، ایران ظرف دو هفته بر عربستان غلبه می‌کند.

ترامپ که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود ایالات متحده باید در ازای محافظت از کشورهای عربی از آن‌ها نفت و پول بگیرد، در هفته‌های اخیر هم چند بار این موضوع را تکرار کرده و به صراحت گفته که ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی باید هزینه حمایت‌های آمریکا را پرداخت کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در واکنش به این اظهارات ترامپ، خطاب به عربستان در توییتر نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ، با گفتن اینکه سعودی‌ها نمی‌توانند بدون حمایت او دو هفته دوام بیاورند، دائماً آنها را تحقیر می‌کند. این سزای این توهم است که امنیت را می‌توان به دیگران سپرد. ما بار دیگر به سوی همسایگانمان دست دوستی دراز می‌کنیم: بیایید “منطقه‌ای قدرتمند” بسازیم و این خودبزرگ‌بینی [آمریکا] را مهار کنیم.»

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ علیه سعودی‌ها در حالی مطرح می‌شود که ریاض تاکنون تقریبا به طور کامل از سیاست خارجی کاخ سفید حمایت کرده و حتی وعده داده که برای پر کردن جای خالی نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، تولید نفت خود را افزایش دهد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.