سرویس: غیر تولیدی 15:15 - پنجشنبه 12 مهر 1397

یک مقام مسئول:

آینده خودکفایی گندم در معرض خطر است/کشاورزان سرگردانند

یک مقام مسئول گفت: با وجود گذشت 9 روز از آغاز سال زراعی جدید،نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نشده و بااین وجود آینده خودکفایی در معرض خطر است.

به گزارش اصفهان شرق، علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: علی رغم گذشت 9 روز از آغاز فصل سال زراعی جدید،نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان در سرگردانی و بلاتکلیفی به سر می برند،افزود: با وجود مکاتبات صورت گرفته با مجلس،ریاست جمهوری،مقام معظم رهبری و وزارت جهاد کشاورزی نرخ محصولات تا این لحظه اعلام نشده، درحالیکه بنابرقانون خرید شورای اقتصاد موظف است حداکثر تا پایان شهریور نرخ محصولات را اعلام کنند تا براساس آن کشاورزان نسبت به نوع کشت خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

ایمانی ادامه داد: اگرچه قرار بود  مسئولان سامان برنامه و بودجه ،نرخ خرید تضمینی محصولات برای سال زراعی جدید را تا اواسط هفته گذشته اعلام می کردند،اما هنوز خبری از این ماجرا نیست.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با انتقاد از ثبات نرخ خرید تضمینی گندم طی دو سال زراعی اخیر بیان کرد: اگر امسال ماجرای تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم همانند دو سال گذشته تکرار شود یا پیشنهاد وزارت جهاد در شورای اقتصاد به تصویب نرسد،بی شک آینده خودکفایی گندم به خطر می افتد.

به گفته وی هم اکنون تمامی کشاورزان نسبت به تصمیم شورای اقتصاد برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصول نگرانند و هیچ چشم انداز روشنی از آینده ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود افزایش چشمگیر قیمت تمامی نهاده های کشاورزی اعم از بذر،کود،سم و…،تصویب نرخ 1700 یا 2 هزار تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم،جوابگوی هزینه کشاورزان نخواهد بود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: کشاورزان از دولت تقاضا دارند که هر چه سریع تر نرخ خرید محصولات را اعلام کنند تا آنها از این بلاتکلیفی دربیایند،ضمن آنکه نمایندگان مجلس که ناظر بر اجرای قانون هستند باید از حقوق کشاورزان دفاع کنند و نگذارند این قشر همانند سال های گذشته در این شرایط اقتصاد متحمل زیان شوند.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.