سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:10 - پنجشنبه 12 مهر 1397

راه حل خوشمزه برای درمان سرماخوردگی!

اگر به دنبال یک راه حل خوشمزه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی خود هستید، خوردن نارنگی به شما کمک خواهد کرد.

به گزارش اصفهان شرق، خواص نارنگی برای سرماخوردگی به حدی قابل توجه است که در طب سنتی از آن با نام اکسپکتورانت طبیعی یاد می‌شود. نارنگی خاصیت خلط‌ آور دارد و به درمان سرفه‌های خلطی کمک می‌کند، همچنین به‌دلیل داشتن ویتامین ث. زیاد، برای بهبود علائم سرماخوردگی، پیشگیری و کاهش دوره بیماری و قطع تب نیز مفید است .

با آمدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، سرماخوردگی‌ها بیشتر می‌شود. خواص نارنگی برای سرماخوردگی همانند یک داروی فوق‌العاده عمل کره و به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان، به پیشگیری و بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.

مهمترین فواید مصرف این میوه در هنگام سرماخوردگی به شرح زیر است:

درمان سرفه‌

نارنگی یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان طبیعی سرفه است و در بین متخصصان طب سنتی از آن با نام اکسپکتورانت طبیعی یاد می‌شود. نارنگی خاصیت خلط‌آور دارد و خوردن آن موجب تخلیه خلط‌های زیانبار از گلو و کاهش سرفه‌های بیمار می‌شود.

پیشگیری از سرماخوردگی

میزان انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث در این میوه زیاد است و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، در پیشگیری از بروز بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی بسیار موثر است.

کاهش دوره سرماخوردگی

از دیگر خواص نارنگی برای سرماخوردگی، کاهش طول دوره این بیماری است. همانطور که گفته شد، نارنگی سرشار از ویتامین ث است و از مهمترین خواص ویتامین ث، می‌توان به کوتاه‌تر شدن طول دوره سرماخوردگی و بهبود سریع‌تر اشاره کرد.

کاهش علائم سرماخوردگی

میزان بالای ویتامین ث. موجود در نارنگی باعث می‌شود، مصرف این میوه به کاهش و بهبود سریع‌تر علائم سرماخوردگی مانند عطسه، آبریزش چشم و بینی کمک قابل توجهی بکند. جالب است بدانید از ویژگی‌های ویتامین ث، کاهش میزان هیستامین در خون است. هیستامین موجب گرفتگی بینی و آبریزش از چشم می‌شود.

کاهش تب

کاهش تب یکی دیگر از خواص نارنگی برای سرماخوردگی است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین‌های آ، ث، ب ۱ و ب ۲، دارای خواص بسیار به ویژه در کاهش تب و قطع آن است. همچنین حجم زیادی از نارنگی را آب تشکیل می‌دهد که خاصیت ادرارآور و ملین به آن می‌دهد و از این رو در کاهش تب و دفع سموم بدن موثر است.

کاهش عفونت

مصرف میوه نارنگی به تحریک گلبول‌های سفید بدن برای مبارزه با عفونت کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش قدرت بدن برای مقابله با بیماری می‌شود، همچنین تحقیقات نشان داده است، نارنگی همانند خواص پرتقال، حاوی موادی است که بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند.

ارزش غذایی نارنگی

نارنگی دارای ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین A، B۱، B۲، C. است. این میوه همچنین دارای مقادیری پروتیین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم است. نارنگی به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در استخوان‌بندی افراد موثر است.

برای آشنایی بیشتر با ارزش غذایی و خواص این میوه، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

موارد احتیاطی و منع مصرف نارنگی

همانند سایر خوراکی‌ها، مصرف بیش از اندازه نارنگی نیز ممکن است با عوارض جانبی و تداخلات دارویی همراه باشد.

حد مجاز مصرف نارنگی به عقیده متخصصان تغذیه حداکثر ۵ عدد در روز است. برخی از مهمترین مضرات نارنگی عبارتند از:

اگرچه خواص نارنگی برای سرماخوردگی زیاد است، از مصرف نارنگی‌های ترش در دوران بیماری خودداری کنید و مراقب باشید اسانس موجود در این میوه، راه‌های هوایی را تحریک و باعث تشدید سرفه نشود.
اگر جزو بیماران مبتلا به فشار خون بالا هستید و از قرص‌های مخصوص استفاده می‌کنید، لازم است از زیاده‌روی در مصرف نارنگی خودداری کرده و از مصرف همزمان با دارو‌های تنظیم فشار خون پرهیز کنید.
زیاده‌روی در مصرف نارنگی به ویژه در کودکان، باعث کندی حرکت روده‌ها، اسهال، افزایش نفخ و گاز شکم خواهد شد.

از مصرف همزمان شیرگاو و نارنگی خودداری کنید زیرا ترکیب این دو موجب بروز درد‌های شکمی، افزایش گاز روه و مشکلات گوارشی می‌شود.

خوردن بیش از اندازه نارنگی در برخی افراد باعث ایجاد آفت و تاول در داخل دهان می‌شود.

امیدواریم شما هم با انتخاب رژیم غذایی سالم به عنوان بهترین راه حفظ سلامتی در فصل سرما، از آنفولانزا و سرماخوردگی که از بیماری‌ها شایع این فصل است، در امان بمانید و از این به بعد علاوه بر مصرف لیمو شیرین هنگام سرماخوردگی، نارنگی هم میل کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.