سرویس: اخبار شهرستان 15:35 - سه شنبه 10 مهر 1397

رئیس هيئت مديره نظام صنفي شهرستان اصفهان:

محور مطالبه کشاورزان شرق اصفهان، اجرای کامل مصوبات شورای عالی زاینده رود است/ تجمع کشاورزان در فضایی کاملا آرام و بدون حاشیه

رئیس هيئت مديره نظام صنفي شهرستان اصفهان گفت: محورهای مطرح شده از سوی کشاورزان ، اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب کشور و شورای هماهنگی حوضه زاینده رود توسط وزارت نیرو و مسئولان استانی است.

حسن محسنی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه تجمع کشاورزان شرق اصفهان با قرار دادن ادوات کشاورزی( تراکتور) در فضایی آرام و بدون حاشیه آغاز شده است، اظهار کرد: کشاورزان مطالبه خود را از طریق قانونی و در فضایی آرام و بدون تشنج دنبال می کنند و مسئولان باید در این خصوص، پیگیری بهتر تا رسیدن به نتیجه مطلوب را انجام دهند.

رئیس هيئت مديره نظام صنفي کشاورزان شهرستان اصفهان افزود: محورهای مطرح شده از سوی کشاورزان، اجرای مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب کشور و شورای هماهنگی حوضه زاینده رود توسط وزارت نیرو و مسئولان استانی است.

وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از رودخانه زاینده رود، تخطی از مفاد مصوبات 9 ماده ای است که در این دولت به تصویب رسید، گفت: بنا بود در سال زراعی 96-97، 14 متر مکعب آب از سد جهت شرب و صنعت و مقدار کمی برای آبیاری درختان رها شود که متاسفانه این خروجی تا 26 متر مکعب افزایش یافت و همین عامل باعث شد تا نتوان میزان مورد نظر آب را در سد زاینده رود ذخیره کرد در صورتی که اگر برنامه ریزی دقیق تری انجام گرفته بود؛ می توانستیم قول یک کشت خوب پاییزه به کشاورزان را بدهیم.

محسنی با بیان اینکه هنوز با قاطعیت جلوی برداشت های بی رویه بالا دست زاینده رود گرفته نشده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق مصوبات 9 ماده ای زاینده رود، نباید بارگزاری جدیدی بر این رودخانه اجرایی می شد، اکنون شاهد سرعت گرفتن طرح بن بروجن هستیم و این خلاف مصوبات قانونی است.

وی به ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی زاینده رود اختیار را به استاندار اصفهان داده است که صندوق خسارت تشکیل شود و بتوان پرداخت خسارت عدم کشت را به صورت منظم تر به دست کشاورزان رساند ولی با این وجود شاهد بودیم که مرحله دوم پرداخت کمک معیشتی به کشاورزان بسیار ناچیز و در شان یک کشاورز زحمت کش نبود که البته یادآور می شوم که استاندار اصفهان این مبلغ را به عنوان عیدی، عید قربان و غدیر به کشاورزان هدیه داده است.

رئیس هيئت مديره نظام صنفي شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات خوبی طی این دو هفته با معاون سیاسی استاندار اصفهان گرفته شد و طبق مسائل مطرح شده در جلسه، مقرر شد تا اگر ذخیره آب سد زاینده رود به اضافه بارندگی در سرچشمه به حدود 350 میلیون متر مکعب رسید، بتوان حداقل آبی را برای کشت پاییزه اختصاص داد.

وی تاکید کرد: کشاورزان خواستار عملی شدن مصوباتی در خصوص زاینده رود هستند که به صورت قانونی به تصویب رسیده ولی تا کنون مسئولان به صورت قاطع در اجرای کامل مصوبات وارد نشده اند.

محسنی ضمن تاکید دوباره به اینکه کشاورزان خواستار مطالبه در فضایی آرام و بدون حاشیه هستند، گفت: کشاورزان مردانی زحمت کش بوده اند و هیچ گاه قصد به حاشیه کشیدن و بی نظمی و تشنج در تجمعات را نداشته اند و امروز نیز مطالبه خود را بدون حاشیه و عاری از هر گونه تشنج از مسئولان خواستارند و به خوبی روحیه ایثار و فداکاری و همچنین علاقه‌مندی به نظام و ولایت را از دفاع مقدس تا کنون از کشاورزان مشاهده کرده ایم.

وی یادآور شد: جلسه خوبی در تاریخ 9 مهر ماه 97 با فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان و معاونان وظیفه شناس ایشان، در جهت آرامش و حفظ امنیت موجود منطقه داشتیم که انشالله تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.