سرویس: اقتصادی 12:55 - سه شنبه 10 مهر 1397

یک مسئول نظام بانکی خبر داد؛

سقوط قیمت ارز با مداخله اندک بانک مرکزی/ سران قوا به بانک مرکزی دستور دادند

یک مسئول اقتصادی دولت با بیان اینکه در مصوبه جلسه سران قوا به بانک مرکزی اجازه داده شد برای مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار فعالانه وارد شود، گفت: بانک مرکزی در روز‌های اخیر وارد بازار شده و اقدام به فروش و خرید ارز در حجمی محدود کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، در سه روز گذشته قیمت ارز روند نزولی به خود گرفت و اوج این کاهش قیمت، دیروز بود به طوری که فقط قیمت فروش ارز از حدود 17 هزار تومان ابتدای روز یکشنبه به حدود 14 هزار تومان در پایان روز رسید و همچنین قیمت خرید از دامنه 16 هزار تومان به حدود 12 هزار تومان رسید.

علت افت قابل توجه بهای ارز دو روز گذشته در قالبی سوال از یکی از مسئولان ارشد اقتصادی دولت پرسیدیم که اینگونه پاسخ داد: در مصوبه جلسه سران قوا به بانک مرکزی اجازه داده شد برای مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار فعالانه وارد شود و با توجه به تقویت ذخایر بانک مرکزی این امکان فراهم بود.

وی افزود: بانک مرکزی در روز‌های اخیر وارد بازار شده و اقدام به فروش و خرید ارز کرده است هر چند حجم عرضه ارز توسط بانک مرکزی رقم زیادی نبوده است.

به گفته وی ورود مردم به بازار و اقدام به فروش ارز تاثیر زیادی بر شدت گرفتن افت نرخ ارز داشت.

این مسئول اقتصادی تصریح کرد: به تدریج و در صورت نیاز بانک مرکزی حضوری جدی‌تر داشته و حجم معاملات را افزایش خواهد داد و با ادامه این روند نرخ در بازار در سطح طبیعی خود که در تطابق با مولفه‌های تعیین کننده نرخ ارز است، قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در سال‌های گذشته در صورت بروز مشکل در بازار ارز اقدام به عرضه ارز مداخله‌ای در سطح گسترده و غیر منطقی می‌کرد تا قیمت را به صورت غیر واقعی پایین نگه دارد. این سیاست نه تنها راهگشا نبود بلکه مشکلات متعددی را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد و نرخ واقعی ارز را مخدوش کرد. اما بانک مرکزی بعد از تغییر مدیریت وسیاست‌های ارزی از طرف دیگر بام افتاد و به طور کلی از بازار خارج شد و رویکرد منفعلانه در قبال بازار ارز اتخاذ کرد.

در واقع نه سیاست عرضه صرف منطقی و موثر بود و نه سیاست خروج از بازار و عدم مداخله؛ به گفته کارشناسان بانک مرکزی در بازار ارز هم باید در مقام عرضه کننده و هم در مقام متقاضی ارز قرار گیرد تا جریان عرضه یک طرفه نباشد و در چنین فرایندی منابع بانک مرکزی از بین نرود. روش منطقی و درست، خرید و فروش ارز به صورت توامان است تا هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا عرضه سیگنال قیمتی صحیح به بازار بدهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.