اصفهان شرق

«پلیس مقتدر امین مردم» شعار امسال هفته نیروی انتظامی/ برخورد با ناامن‌کنندگان بازار ارز و جاده‌ها

کدخبر: 176375
1397/07/10 در ساعت 12:46

به گزارش اصفهان شرق، مهدی معصوم‌بیگی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ملت ایران در دفاع مقدس به دشمنان این درس را داد که این ملت از ارزش‌ها، موجودیت و وطن خود تا پای جان دفاع می‌کند، باید همیشه یاد و نام شهدا گرامی داشته شود.

وی با اشاره به هفته نیروی انتظامی از 13 تا 19 مهر ماه افزود: امسال شعار هفته نیروی انتظامی «پلیس مقتدر، امین مردم» است که این دو ویژگی حائز اهمیت برای پلیس است، نیروی انتظامی نیرویی مقتدر اما نه از نوع هالیوودی بلکه از نوع اقتدار مشروع است که مردم آن را باور دارند و جان و جوانی خود را برای امنیت مردم خرج می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد: مردم نیروی انتظامی را انختاب کردند که به نمایندگی از آنها امنیت را برقرار کند و سازمانی حرفه‌ای و بالنده است و حوزه اقتدار وسیعی دارد؛ نیروی انتظامی همچنین ملجأ و پناهگاه مردم، خانه مردم، برآمده از مردم و خدمتگذار مردم است و امین مردم به حساب می‌آید.

برگزاری 56 برنامه در هفته ناجا

وی همچنین از داشتن عناوینی برای هر روز در هفته ناجا گفت: 56 برنامه در هفته ناجا برگزار می‌شود؛ پلیس جامعه ایمانی، ارزش‌های اسلامی، رأفت و مهربانی، پلیس، انضباط اقتدار امنیت پایدار، پلیس حرفه‌ای گرایی تخصص کارآمدی، پلیس آموزش همگانی مشارکت عمومی پیشگیری اجتماعی، پلیس خدمت‌گذاری پاسخگویی امانت داری، پلیس دانش بنیانی پژوهش محوری روزآمدی، پلیس حماسه حسینی ولایتمداری ایثار شهادت عناوین روزهای هفته نیروی انتظامی است.

معصوم‌بیگی در ادامه مطرح کرد: حضور در نماز عبادی سیاسی جمعه نخستین برنامه این هفته است و سخنرانان قبل از نماز هم فرماندهان انتظامی در سطح استان هستند، ویزیت رایگان بهداشت و درمان در نمازهای جمعه به ویژه در اصفهان، ارائه خدمات مشاوره و روانی و حقوقی، راه‌اندازی اتوبوس نظم و دوستی از برنامه‌های روز اول است.

وی اضافه کرد: در روز دوم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح را داریم، برگزاری مانور اقتدار در روز دوم، البته مانور اقتدار در طول هفته در مدارس هم اجرا می‌شود، پارک ترافیک در سپاهان شهر اجرایی می‌شود، ملاقات مردمی فرماندهان، قرائت پیام مهر در مدارس منتخب در سطح استان از برنامه‌های روز دوم است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان مطرح کرد: برگزاری همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی در راستای ارتقای فرهنگ ترافیکی، بازدید دانش‌آموزان از مقرهای نیروی انتظامی در راستای همراهی بیش‌تر دانش‌آموزان با پلیس، ورزش صبحگاهی و برگزاری همایش تخصصی با مؤسسات حفاظتی مراقبتی یا نگهبان محله از برنامه‌های روز سوم است.

وی در ادامه عنوان کرد: همایش طلایه‌داران حوزه عفاف و حجاب یا امنیت اخلاقی، حضور کارشناسان نیروی انتظامی در مدارس، ارائه خدمات مضاعف در طول هفته، همایش پلیس و اصناف، همایش همیاران پلیس، اهدای خون توسط همکاران انتظامی در سطح استان، افتتاح طرح تجمیع خطوط 110، تکمیل آزمایشگاه جنایی، مراسم غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، همایش پیاده‌وری خانوادگی و مردمی در سی و سه پل از برنامه روزهای بعدی این هفته است.

تشکیل 2134 پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز

معصوم‌بیگی با شاره به اینکه در همه سطوح اقدامات مفید و مؤثری انجام شده است، بیان کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز 2 هزار و 134 پرونده تشکیل شده، پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان 60 درصد رشد داشته است، حدود 2 هزار و 200 نفر قاچاقچی کالا و ارز هم دستگیر شده‌اند، ارزش ریالی کشفیات حدود 67 میلیارد تومان است.

وی همچنین مطرح کرد: حوزه احتکار بسیار مهم است و مردم هم باید در این خصوص کمک کنند چراکه افراد معدودی به دنبال استفاده از شرایط اقتصادی فعلی هستند، در این بخش بالغ بر 50 انبار کالا در سطح استان شناسایی و کشف شده و بانک اطلاعاتی از انبارهای استان و محل‌های نگهداری کالا نیز تشکیل شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اقدامات در حوزه سرقت خاطرنشان کرد: دستگیری بیش از 9 هزار و 500 سارق، اجرای 8 طرح سراسری مبارزه با سرقت و کشف، تمرکز بر فروشندگان و خریداران کالاهای دست دوم از جمله اقدامات فرماندهی انتظامی استان در 6 ماه گذشته بوده و بیش از 70 میلیارد تومان اموال مردم از سارقان گرفته شده است.

وی با تأکید به تمرکز بر آموزش در حوزه ترافیکی، گفت: عمده راکبان موتورسیکلت‌های پست و راکبان موتورسیکلت اسنپ تحت آموزش قرار گرفتند، در حوزه مدارس برنامه‌های جذاب و ویژه‌ای اجرا شده، آموزش در میادین شهر برای موتورسواران و اطلاع‌رسانی و تهیه کلیپ‌های تأثیرگذار در بحث تصادفات از اقدامات در این حوزه بوده است.

جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با اجرای طرح سیمفا

معصوم‌بیگی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای پیاده راه شدن کامل چهارباغ عباسی، عنوان کرد: اجرای طرح خیابان سبز در هر منطقه در یک خیابان که در 3 ماهه چهارم سال اجرایی شدن آن شروع خواهد شد، اجرای «طرح سیمفا» طرح سامانه مدیریت فناوری که در این طرح خودروهایی که معاینه فنی نشده‌اند به طور خودکار جریمه می‌شوند و رینگ یک یکی دو هفته دیگر در حوزه راهور اجرایی می‌شود، خودروهای تا 4 سال اول و خودروهای عمومی تا یک سال معاینه نیاز ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه تلاش در حوزه راهور کاهش بیش از 7 درصدی تلفات رانندگی داخل شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است، همچنین تلفات ناشی از تصادف موتورسواران حدود 2 یا 3 درصد کاهش یافته است که البته برای رسیدن به میانگین کشوری نیاز به تلاش بیشتری است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به این‌که در حوزه مبارزه با مواد مخدر بالغ بر 19 تن انواع مواد مخدر کشف شده که این عدد در سال گذشته حدود 13 تن بوده است، عنوان کرد: در حوزه مواد مخدر بالغ بر 47 درصد افزایش کشف وجود دارد، اما کماکان خطر در کمین خانواده‌ها است، 76 درصد کشفیات مواد مخدر تریاک و مابقی انواع دیگر مواد مخدر بوده است، همچنین بالغ بر 12 هزار نفر قاچاقچی، توزیع‌کننده، حمل‌کننده و معتاد متجاهر در این 6 ماه دستگیر شدند، 81 باند نیز متلاشی شدند، 2.6 دستگیرشدگان زن هستند؛ برای جمع‌آوری معتادان مشکلی نداشته و توان و ظرفیت را هم داریم اما مشکل محل نگهداری است که توسط شهرداری کمپی در حال ساخته شدن است.

افزایش 110 درصدی وقوع جرم در فضای مجازی

وی با بیان این‌که در حوزه فضای مجازی اقدامات خوب و شایسته‌ای انجام شده است به دلیل این‌که در این بخش مردم بسیار آسیب‌پذیر هستند، تصریح کرد: بیش از 110 درصد افزایش جرم در فضای مجازی وجود داشته است، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های مردم و حساب‌های بانکی که 300 درصد افزایش داشته است، کلاه‌برداری رایانه‌ای، مزاحمت اینترنتی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم خصوصی و خانوادگی 5 جرم اول استان در حوزه فضای مجازی است.

معصوم‌بیگی اضافه کرد: اگر مردم متوجه جدی شدن آسیب فضای مجازی شوند جرم‌ها در این فضا قابل کنترل و مهار شدن است و سواد فضای مجازی مردم باید افزایش پیدا کند، سرقت اینترنتی از افراد سالمند و سرقت اینترنتی با پوشش کمک به نیازمندان از جمله جرائم در این حوزه است.

وی افزود: در حوزه مشاوره نیز تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده و حضور کارشناسان را در مدارس و مساجد داشته‌ایم، همچنین 78 درصد پرونده‌های این حوزه با تلاش مددکاران اجتماعی منجر به مصالحه شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به خدمات غیرحضوری پلیس، گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده برای مثال اگر فردی به کلانتری مراجعه کرد با پیامک مراحل روند رسیدگی به شخص اطلاع داده شود یا تسریع در ابلاغ و ارجاعات نیز از طرق دیگر انجام شود اما بخشی از زیرساخت‌ها تأمین شده که البته نیازمند تأمین بیشتر است.

وی ادامه داد: همچنین تحقیق ویدئوکنفرانس بخش دیگر اقدامات است یعنی مجرم در بازداشتگاه حضور دارد و قاضی از او تحقیق می‌کند اما تمامی موارد معطوف به تأمین زیرساخت‌ها است.

معصوم‌بیگی در رابطه با مصرف و تلفات ناشی از مشروبات الکلی در استان اصفهان گفت: راجع به مصرف مشروبات الکلی و حوادث مربوط به آن و مراجعه به بیمارستان‌ها در اصفهان گزارشی نداشته‌ایم.

برخورد با متخلفان و فروشندگان غیرمجاز ارز در خیابان سپه

وی با اشاره به این‌که بعضی از بازارها حساسیت خود را دارد و قاعده‌مندتر باید به آن ورود داشت، تصریح کرد: در بحث دلالان ارز در خیابان سپه این نکته حائز اهمیت است که این محل از دیرباز محل خرید و فروش ارز بوده است؛ اما در صورت مشاهده تخلف برخورد شده و دستگیری‌هایی هم در مواردی که نیاز بوده انجام گرفته است، بحث ترافیکی هم توسط راهور مدیریت شده است، جایی که مداخله و دستگیری نیاز است انجام می‌شود و دستگیری‌ها در این حوزه هم با عنوان خرید و فروش غیرمجاز انجام می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در رابطه با پرونده قتل کودک فلاورجانی توضیح داد: این قاتل حداقل 4 بار توسط نیروی انتظامی به جرم‌های مختلف دستگیر شده بود، البته موضوع این کودک به هیچ عنوان به پلیس اطلاع داده نشده بود و مسأله ربودن نبوده بلکه اعتیاد و مواد مخدر بوده است؛ پدر و مادر او معتاد بوده‌اند و کودک برای تأمین مواد مخدر در اختیار توزیع‌کننده مواد مخدر قرار گرفته بود، پدر و مادر کودک هم به کسی این موضوع را اطلاع نداده بودند که بعد از مرگ کودک پلیس در جریان گذاشته شده بود؛ بعد از اطلاع پلیس 4 تیم تخصصی در محل مستقر شدند و در کمتر از 48 ساعت این فرد دستگیر شد و در اختیار محاکم قضایی قرار گرفت.

دستگیری 50 عامل ایجاد ناامنی در محوهای مواصلاتی استان

وی در ادامه در خصوص برهم‌زنندگان امنیت در محورهای مواصلاتی استان تأکید کرد: نیروی انتظامی با کسانی که ناامنی در محورهای مواصلاتی ایجاد کنند و اجازه ندهند ماشین‌های حامل نیازمندی‌های مردم جابجا شود با قوت و قدرت با مقابله می‌کند، با استقرار گشتی‌های ویژه در تمام محورهای مواصلاتی با مخلان نظم برخورد و تعداد قابل توجهی هم دستگیر شده‌اند، بیش از 50 نفر در سطح استان در محورهای مواصلاتی دستگیر شدند.

معصوم‌بیگی در خصوص تأمین امنیت عبور و مرور دانش‌آموزان، گفت: خیلی از سرویس‌ها در مدرسه رفته و دانش‌آموزان را سوار و پیاده می‌کنند، مدارسی هم که عبور عرض دارند پلیس مدرسه داشته که پرچم و تابلو دارند که فرمان آن‌ها همان فرمان پلیس است، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام ظرفیت در حوزه مدارس پای کار آمد؛ برای مهدکودک‌ها پارک ترافیک جهت آموزش داریم، سپاهان شهر، پل شهرستان و سیتی‌سنتر سه محل جهت آموزش کودکان است.