اصفهان شرق

تصویب FATF برخلاف قانون اساسی است/ نقش نفوذی‌ها در تحمیل یک معاهده

کدخبر: 176327
1397/07/09 در ساعت 14:28

به گزارش اصفهان شرق، محسن نصری امروز در گفتگویی اظهار داشت: دو عامل عقل و قانون اساسی عدم تصویب قانون FATF را به صراحت عنوان می‌کنند، اگر عاقلانه بیندیشیم نباید به آمریکا اجازه داد در ریز جریان تراکنش‌های مالی کشور دخالت کند آن هم افرادی که خود هیچ‌گاه پایبند به این قوانین نبودند و این قانون بر خلاف قانون اساسی به جهت اصل استقلال و جلوگیری از مداخله بیگانگان در مسائل کشور است.

وی افزود: تفکر غربی سلطه‌گرایانه به دنبال تصویب قوانینی است تا با بین‌المللی کردن آن‌ها دیگر کشورها، بخصوص کشور ایران را که به واسطه انقلاب اسلامی استقلال یافته و دنباله‌رو آن‌ها نیست را به بند بکشند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری بارها به صورت علنی و غیرعلنی هشدار داده‌اند و با اشاره به کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی صراحتاً مخالفت خود را ابراز داشتند و توصیه کرده‌اند که مجلس باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا پول‌شویی قانون‌گذاری کند و تأکید دارند ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما ضرورتی ندارد با استناد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن‌ها آگاه نیستیم.

حامیان داعش قانون مبارزه با تروریسم ارائه می‌دهند

وی با بیان این‌که در بحث مبارزه با تروریسم و برخورد با حامیان منابع مالی تروریست‌ها، قانونی معروف به FATF تعریف کرده‌اند، تصریح کرد: آن‌هایی که در آمریکا به منافقان که به اعتراف خود 10 هزار نفر را در ایران ترور کرده‌اند، دفتر رسمی و بودجه دادند و از آن‌ها حمایت می‌کنند به ایران می‌گویند باید این قانون را تصویب کنید تا در جریان تراکنش‌های مالی کشورتان قرار بگیریم تا با حمایت‌های مالی که از حزب‌الله، حماس، گروه جهاد اسلامی و حشدالشعبی و افرادی که در برابر داعش ایستادند، برخورد شود.

نصری با اشاره به پیگیری عده‌ای در مجلس و دولت برای تصویب این قانون، اذعان داشت: عده‌ای هستند که مرعوب غرب شده و فکر می‌کنند باید در برابر غرب کوتاه آمد و به خواسته آن‌ها تن داد، در این صورت است که تحریم‌ها کمتر خواهد شد در صورتی که آخرین نمونه واضح و روشنی که در پیش روی آن‌ها قرار دارد برجام است.

برجام درس عبرتی برای موافقان FATF است

وی اضافه کرد: در برجام دیده شد که آمریکا بعد از این‌که ایران به تمامی توافقات خود عمل کرد از برجام خارج شد و طرف اروپایی هم هنوز هیچ تضمینی برای ادامه حضور در برجام و حمایت از ایران نداده است.

کارشناس مسائل سیاسی عده‌ای از موافقان این قانون را نفوذی دشمن دانست و تأکید کرد: عده‌ای جریان غرب‌زده که امروز در مجلس و دولت حضور دارند یا مشاورانی ممکن است در اطراف برخی باشد که مانند قضایای برجام بعداً به عنوان جاسوس دستگیر شوند نشان می‌دهد برخی نفوذی‌های دشمن هستند تا این‌گونه قوانین بر کشور تحمیل شود.

وی در ادامه ابراز داشت: اگر این اتفاق بیفتد به راحتی می‌توانند فعالیت‌ها و تراکنش مردم، مسؤولان و دولتمردان را رصد کنند، باید بپرسیم آیا خود آمریکا اجازه چنین کاری را خواهد داد تا تراکنش‌های مالی افرادی که به صدام، داعش، منافقان و دیگران در طول این سال‌ها پول داده و از آن‌ها حمایت کرده‌اند را در اختیار ایران قرار دهد؟ در حالی که به گفته آمریکا، حزب‌الله لبنان که در حال دفاع از کشور خودش است تروریست است و به دنبال حامیان مالی آن‌ها می‌گردند.

گران شدن دلار را به FATF ربط ندهید

نصری درباره علل موافقت برخی با این لایحه گفت: عده‌ای معتقدند در صورتی که این لایحه تصویب نشود دلار گران‌تر خواهد شد و راه‌حل برون‌رفت از مشکلات مالی کشور در گرو تصویب این قانون است اما در این خصوص چند نکته وجود دارد.

وی افزود: اول این‌که اگر همه کل واردات کشور ما بر اساس دلار باشد حدود 40 میلیارد دلار است که صرف تأمین نیازهای اساسی مردم، کشاورزی، قطعات ضروری موردنیاز، صنعت و… می‌شود، تولید ناخالص کشور هم سالانه حدود 500 میلیارد دلار است یعنی کمتر از 10 درصد مجموعه تولیدات ناخالص کشور به واردات وابسته است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: نقش دلار در تولید صنعتی و فضای اقتصادی بسیار کم است اما در جنگ روانی که برای مردم ایجاد شده همه چیز را در فضای عمومی به دلار گره می‌زنند تا به این وسیله به خواسته خود برسند و این قانون بر کشور تحمیل شود.

علت مشکلات مالی موجود به دلیل مسائل داخلی است

وی یادآور شد: به بیان کارشناسان اقتصادی عمده مسائل اقتصادی کشور دلایل داخلی دارد و قسمت کمی از آن به تحریم‌ها برمی‌گردد، راه‌حل هم در مدیریت صحیح دولت، اقدامات به موقع آن و نظارت کامل و جامع است که می‌تواند کشور را در این برهه به جلو حرکت دهد.

نصری در پایان عنوان کرد: به آن‌هایی که معتقدند اگر FATF تصویب نشود دلار گران می‌شود باید گفت مگر الان که تصویب نشده دلار گران نشد؟ همین افراد بودند که می‌گفتند اگر برجام نباشد و اجرایی نشود مسائل اقتصادی دچار بحران می‌شود اما با امضای برجام به تحریم‌ها و تهدیدات علیه ایران افزوده شد.

انتهای پیام/ فارس