سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:08 - چهارشنبه 04 مهر 1397

فوتبال در زمین؛

دسته گلی که فوتبال پایتخت با دست غیر ورزشی‌ها به آب داد

۲ باشگاه مطرح فوتبال پایتخت پس از تغییرات جغرافیایی و حقوقی و با بی درایتی برخی غیر ورزشی‌ها به نقطه صفر رسیدند.

به گزارش اصفهان شرق، مسابقات هفته اول و دوم لیگ دسته دوم فوتبال ایران درحالی برگزار شد که 2 تیم قدیمی کشورمان ( صبای قم و راه آهن ) در این لیگ حضور دارند اما بنا بر مشکلاتی همچون مالی، کمبود بازیکن و … در دو هفته نخست در محل مسابقه حاضر نشدند تا طبق اعلام  کمیته مسابقات با توجه به حضور نیافتن آنها به 2 رده مسابقاتی پایین تر سقوط کنند.

کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد با توجه به عدم حضور صبای قم در دو دیدار از ‏رقابت‌های لیگ دسته دوم در فصل جاری برابر تیم‌های مس شهربابک و بعثت کرمانشاه، این تیم از جدول مسابقات کنار ‏گذاشته می شود و به دو رده مسابقاتی پایین‌تر سقوط می‌کند. همچنین پرونده جهت اتخاذ تصمیم‌های بعدی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شود.‏

همچنین تیم راه‌آهن تهران به دلیل عدم حضور در دو دیدار از رقابت‌های لیگ دسته دوم در فصل جاری برابر تیم‌های مقاومت ‏تهران و شهرداری بم، از جدول مسابقات کنار گذاشته می‌شود و به دو رده پایین‌تر سقوط ‏می‌کند و پرونده جهت اتخاذ تصمیم‌های بعدی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شود.

درباره راه آهن باید بدانید که در سالیان گذشته این باشگاه از تیم های خوب لیگ برتر محسوب می شد و به اصطلاح گربه سیاه حریفان قدرتمند قلمداد می شد اما سوء مدیریت و … سبب شد تا آنها در چالش جدیدی قرار بگیرند.

راه آهن  در سال ۱۳۱۶ در تهران تاسیس شد و یکی از نخستین باشگاه‌های فوتبال در ایران است. این باشگاه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ و در زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌ فرد به شهر ری منتقل شد تا جلوی انتقال این باشگاه به سایر شهرستان‌ها گرفته شود، شاید اگر فشار برخی برای این کار نبود، تیم هایی همچون راه آهن و صبا در لیگ برتر فعالیت می کردند.  در آن زمان به اصرار سازمان تربیت بدنی، هیچ شهری نمی‌توانست بیش از دو باشگاه داشته باشد و چون پایتخت کشور، باشگاه‌ های پرسپولیس  و استقلال را داشت، راه‌آهن هم در آستانه انتقال به شهرستانی دیگر بود که با حمایت مردم، رسانه ها و پیشکسوتان این باشگاه به شهر ری رفت.

اتفاقی که برای باشگاه‌های پاس ( همدان )، پیکان ( قزوین  – بار دیگر به تهران بازگشت ) و صبا ( قم ) افتاد. با انتقال راه‌آهن به شهر ری اما این باشگاه قدیمی عملا در تهران ماند و در سال 1390 در فرا بورس ایران به فروش گذاشته شد و با قیمت ۱۲۰ میلیارد ریال توسط محمدی فر به نمایندگی از مالکین یک گروه موادغذایی و ۵ شرکت خصوصی در قالب ۵ سهامدار خریداری شد. در ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۱ شرکت هواپیمائی و گروهی از شرکتهای وابسته به شرکت هلدینگ  اقدام به خریداری سهام این باشگاه کردند که پس از دستگیری مالک آن، این باشگاه نیز مانند سایر اموال وی، چند ماهی در اختیار دادستانی قرار گرفت و سپس به هلدینگ دیگری واگذار شد و اکنون هم  بدون وجود خارجی در بحران جدیدی قرار دارد.

راه آهن در سالیان گذشته بازیکنان جوانی همچون فرشاد پیوس، امیرقلعه نویی، بهتاش فریبا، ناصر محمد خانی و  همچون میلاد محمدی، مهرداد محمدی و … به فوتبال ایران معرفی کرد و همچنین فصل گذشته با دریافت تعداد گل بالا از نساجی مازندران در فوتبال ایران حاشیه ساز شد اما تاثیری در سقوط این تیم نداشت و آنها اکنون در لیگ دسته دوم حضور دارند.

صبا هم یکی از باشگاه های ایرانی است که در سال۱۳۸۰ توسط علی صدوق تأسیس شد و در گذشته با نام مهمات‌ سازی ارتش به بازی در لیگ‌ های دسته‌ های پایین‌ تر ایران می‌ پرداخت اما در سال ۱۳۸۰ با خرید امتیاز باشگاه صنام به لیگ دسته اول فوتبال ایران ( آزادگان ) آمد و پس از یک سال به لیگ برتر صعود کرد.

در سال ۱۳۸۷ باشگاه صبا با فشار نمایندگان مجلس از تهران به قم منتقل و سپس از فصل ۱۳۸۸–۱۳۸۷ بازی‌های صبا در ورزشگاه یادگار امام قم برگزار شد. اکثر فوتبال دوستان، مربیان و کارشناسان مخالف حضور صبا در قم بودند اما فایده ای نداشت و این تیم به قم رفت تا شروع ماجرای منحل شدن این باشگاه شود.

صبا که سابقه قهرمانی در لیگ برتر،  2 بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام را در کارنامه دارد، در هفته پایانی فصل ۱۳۹۶–۱۳۹۵ مقابل استقلال خوزستان شکست خورد و به لیگ آزادگان سقوط کرد.

آبی و سفیدپوشان قمی هم در لیگ دسته اول نتایج فوق العاده بدی داشتند و سر انجام در فروردین ۱۳۹۷ با نتیجه  عجیب ۸ بر صفر به تیم اکسین البرز باختند و درحالیکه ۵ هفته به پایان بازی‌های لیگ آزادگان باقی مانده بود، سقوط شان را به لیگ دسته دوم قطعی کردند.

تیم فوتبال صبای قم در طول 9 سال حضور در لیگ برتر، موفق به کسب یک مقام چهارمی، یک مقام سومی، قهرمانی در یک دوره جام حذفی در سال جام حذفی فوتبال ایران ۸۴–۱۳۸۳ و قهرمان سوپر جام فوتبال ایران شده‌ است.

راه آهن با ندانم کاری مسئولان نابود شد
علی لطیفی پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره وضعیت بد راه آهن می گوید: متاسفانه تیم ریشه دار و از تاریخی ترین تیم های کشور با ندانم کاری مسئولان نابود شد. راه آهن تیم قدمت دار و پر قدرتی در جنوب شهر بود که طی چندین دهه بازیکنان و مربیان زیادی را به فوتبال ما معرفی کند. بدون شک مسئولان فوتبالی و غیر فوتبالی مقصر اتفاقات و انحلال تیم هایی همچون راه آهن هستند. فوتبالی از این جهت که برخی مسئولان و فوتبالی ها با مدیریت ضعیف و … حکم به ضربه زدن این تیم دادند و غیر فوتبالی ها هم کسانی که غیر فوتبالی تیم در دست شان بود و سبب تضعیف شدن راه آهن کردید.

با سقوط باشگاه های قدیمی فوتبال، جرم و جنایت زیاد می شود
مربی سابق راه آهن ادامه داد: نابودی باشگاه راه آهن را باید از حالا به مسئولان تبریک گفت. راه آهن در جنوب شهر ارزش زیادی برای نوجوانان و جوانان داشت و باید بررسی کرد که چرا تیم بزرگی مانند راه آهن  نابود شد. چرا تیم هایی مانند راه آهن، بانک ملی، صبا و تیم های مطرح شهرستانی باید منحل شوند. آمارها نشان داده که زمانیکه تیم های فوتبال در آن منطقه نباشند، بزهکاری، جرم و جنایت زیاد می شود و مسئولان برای رفع مشکلات باید چاره جدیدی بیاندیشند.

فوتبالی ملی از نابودی باشگاه های قدیمی ضرر می کند
پیشکسوت فوتبال استقلال در خصوص معرفی بازیکنان جوان از راه آهن افزود: اگر تیمی مانند راه آهن نباشد، فوتبالیست های با استعداد به سمت جرم و جنایت می روند و دیگر بازیکنانی مانند فرشاد پیوس، امیر قلعه نویی، بهتاش فریبا و ناصر محمد خانی نمی توانند پروش نمی یابند که بتوانند به تیم ملی هم کمک کنند. فوتبال ملی از نابودی باشگاه های قدیمی ضرر می کند و مسئولان فدراسیون فوتبال باید از آن جلوگیری کنند.

عمر صبا در فوتبال ایران کوتاه بود
لطیفی در خصوص باشگاه صبا هم گفت: صبا در دوران ما وارد فوتبال شد و کارهای خوبی در این تیم انجام می شد. صبا در سال های قدیم تیم متمولی بود و نتیجه بسیار خوبی می گرفت و عمر این تیم بسیار کوتاه بود. . قم نمی تواند در فوتبال خودی نشان دهد و مگر آنکه از دسته های پایین تر و زیر گروه تیم بیاورند تا قدر آن را بدانند. کسانیکه یک شبه به پول می رسند، قدر آن را نمی دانند و مسئولان فوتبال قم هم در قبل تیم صبا همین طرز تفکر را داشتند و سبب نابودی این تیم شدند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.