سرویس: اجتماعی 11:23 - چهارشنبه 04 مهر 1397

از سوی محققان ایرانی بررسی شد؛

مهار سرطان روده بزرگ با عصاره زنجبیل

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، اثر عصاره کامل زنجبیل را بر بیان ژن‌‎های درگیر در سرطان روده بزرگ بررسی کرد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، شهرزاد پدرام جم مجری طرح که این تحقیق را در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات و در قالب پایان‌نامه به راهنمایی آسا ابراهیمی و مهدی رهایی انجام داده است، در خصوص این پژوهش گفت: با توجه به آمار رو به افزایش شیوع سرطان روده بزرگ (کولون) در ایران و لزوم درمان آن، در این تحقیق بین بایو تکنولوژی کشاورزی و پزشکی ارتباط برقرار کردیم.

وی افزود: در این پژوهش تاثیر متابولیت‌های زنجبیل بر بیان ژن PTEN و ژنBCL2 که در سرطان روده بزرگ درگیر هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مشابه این تحقیق در دیگر ژن‌های درگیر در سرطان روده بزرگ انجام گرفته بود اما بررسی ژن‌های PTEN و BCL2 برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

پدرام جم درباره مراحل و نتایج این تحقیق گفت: بعد از گرفتن عصاره کامل زنجبیل، اثر آن را مستقیماً روی سلول‌های کشت شده سرطان روده بزرگ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم این عصاره اثر مهارکنندگی بر ژن BCL2 (ژن BCL2 در مسیر جلوگیری از مرگ برنامه‌ریزی شده سلول سرطانی فعالیت دارد) و اثر افزایش بیان بر ژن PTEN (ژن PTEN موثر در برنامه‌ریزی مسیر مرگ سلول سرطانی است) در سلول‌های سرطان روده بزرگ دارد.

این محقق اظهار داشت: برای بررسی بیان ژن‌ها از تکنیک Real time pcr استفاده شده و برای تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار spss کمک گرفتیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.