اصفهان شرق

آیا اظهارات ضد امنیتی سلبریتی‌ها جرم انگاری می‌شود؟

کدخبر: 175830
1397/07/01 در ساعت 16:57

یک روز «بهاره رهنما» با حمایت از “سارو قهرمانی” عضو گروهک تروریستی کومله که در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی در سنندج کشته شده بود، این تروریست را فردی “بسیار اروم و محجوب” معرفی کرده و به مادر و خانواده‌اش تسلیت گفت. [۱]


روز دیگر «لیلا حاتمی» هم در نشست پیش از اکران فیلم خوک در حالی در بیان عبارات انگلیسی هم با مشکل روبرو بود، در واکنش به آشوبگری و کشتار دراویش در خیابان پاسداران تهران گفت:

مایلم از این فرصت استفاده کنم تا خشم و اندوه عمیق خودم را نسبت به نحوه «برخورد» با تظاهرکنندگان اخیر در ایران را نشان بدهم و این شرم‌آور است که در کشور من، مردم فقط «به بهای» جان خود می‌توانند اعتراض کنند. برای اولین بار هست که من می‌خواهم در مسائل سیاسی دخالت و اظهارنظر کنم. “

«مهدوی کیا» درست سه روز پس از شهادت مظلومانه محسن حججی بدست وحشیان داعشی، در صفحه شخصی خود، گستاخانه به مدافعان حرم اهانت کرده و نوشت:

«ایکاش به فکر زیرساخت‌های ورزش، ساختن چند ورزشگاه آبرومند و توجه به ورزشهای پایه این مملکت، از بین بردن فقر، اعتیاد، بیکاری و… بودیم نه اتفاقات لبنان و سوریه و عراق».

در همین چارچوب، پس از انتشار خبر اعدام سه تروریست عضو گروهک تروریستی، برخی سلبریتی‌ها از جمله آناهیتا همتی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود اعدام را محکوم، قوانین جمهوری اسلامی ایران را عقب افتاده و اعدام تروریست‌ها را تسلیت گفت. مهناز افشار و رضا رفیعی هم در صفحات خود واکنش‌های مشابهی را علیه اعدام این تروریست‌های وابسته غرب نشان دادند. [۲]

پرستو صالحی در واکنش به اغتشاشات و خرابکاری‌های تیرماه ۹۷ در خوزستان، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دیدین آقای رئیس جمهور لبخند و خونسردی همیشگی و جواب‌های ساده انگارانه و…چاره اینبار نبود. نگین که اینا اغتشاش گرند، نگین منافق و معاندن نگین عوامل آمریکان نگین سیاه نمایی که دیگه سیاه‌تر از این روزا هم مگه هست؟ ! اینا فقط مردم خوزستانن هشت سال بلایای جنگ و تحمل کردند ” این دفاع، مقدس نیست! بترسید از آه این مردم تمومش کنید معلوم کنید یزیدی هستین یا حسینی پاسخ ندای العطش و با تیر و تفنگ باتوم و اشک آور نمیدن».

اظهارات موسمی سلبریتی‌ها نشان می‌دهد که آنها عامدانه یا ناخواسته، بدون هیچ نگرانی و قبول مسئولیتی، از یک جریان اغتشاشگر، گروهک تروریستی و یا عناصر کشتار شهروندان حمایت می‌کنند. در واقع این چهره‌های مشهور هنری تلاش دارند تا با ایجاد یک جو روانی و فضای تبلیغاتی علیه نهادهای امنیتی و قضایی در کشور هزینه‌های برخورد با عوامل و گروهکهای تروریستی و ضدامنیتی را افزایش دهند.

هر چند برخی از این افراد با فشار افکار عمومی، مدعی بی‌اطلاعی شده و با یک پوزش و عذرخواهی از زیر بار قبول مسئولیت تبلیغات منفی خود شانه خالی می‌کنند و جوابگوی عملکرد و تبعات امنیتی و اجتماعی اظهاراتشان در این مسیر نیستند.

این در حالی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ این افراد نیز به سبب اقدامات تسهیل کننده خود، در جرائم ضد امنیتی دخیل هستند.

 طبق ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی، «گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند، باغی محسوب می‌شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌گردند».

همچنین بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، «هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد».

از سوی دیگر، در ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی، آمده است که اشخاص زیر معاون جرم محسوب می‌شوند:

الف ـ هرکس، دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد.
ب ـ هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.
پ ـ هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

در ادبیات حقوقی، معاون جرم کسی است که بدون آنکه خودش در عملیات اجرایی جرم منتسب به مباشر، دخالت داشته باشد، با رفتار خود عمداً وقوع جرم را تسهیل کرده یا مباشر را به ارتکاب آن برانگیخته است. در واقع معاون جرم دخالت مستقیم در وقوع جرم ندارد بلکه به صورت غیر مستقیم دخالت می‌کند.[۳]

حالا جای این سؤال است از نظر مدعی العموم، اقدامات افراد، رسانه‌ها و سلبریتی‌هایی که در جهت حمایت از گروهک‌های تروریستی و عناصر محارب آن مصداق بسترسازی و تسهیل کنندگی برای وقوع جرم و نوعی از معاونت در جرم تلقی نمی‌شود؟

واضح است که حمایت سلبریتی‌ها از محاربین، موجب تجری گروهک‌های تروریستی برای اقدامات علیه امنیت ملی است و تصور حمایت برخی چهره‌ها از محکومین امنیتی و انعکاس تصویری مظلومانه از آنها در سطح افکار عمومی و بسترساز اقدامات بعدی تروریست‌ها است.

به نظر می‌رسد که ورود مدعی العموم به پرونده اظهارات ضدامنیتی افراد و رسانه‌هایی بی‌پروا از گروهک‌های تروریستی و قاتلین مردم حمایت می‌کنند موجب خواهد شد تا رسانه‌های زرد و سلبریتی‌ها با مدنظر قرار دادن هزینه‌های انتشار اخبار جعلی و فیک نیوزها با تدبیر بیشتر در این خصوص اظهار نظر کنند.