سرویس: اجتماعی 11:59 - یکشنبه 01 مهر 1397

هدیه یک گروه فامیلی در شبکه مجازی برای ۱۵۰ دانش‌آموز روستاهای محروم؛

وقتی دهه هفتادی‌ها خیّر می شوند

گروهای فامیلی در شبکه مجازی معمولاً به انتشار مطالب فانتزی اختصاص دارد؛ اما یک گروه هم هست که به کار خیر و خدمات اجتماعی می‌پردازد. جدیدترین کارش نیز ارسال نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان مناطق محروم در آستانه بازگشایی مدارس است.

به گزارش اصفهان شرق، گروه «جوانه‌های لبخند» ابتکار دختری دهه هفتادی است که با این کار به یکی از رؤیاهای کودکی‌اش جامه عمل پوشانده. «دلارام خدابخش» این گروه را با حضور ۵۰ نفر از اعضای فامیل و آشنایان در شبکه مجازی راه‌اندازی کرده تا به قول خودش بتواند به کودکان محروم کمک کند؛ کاری که از کودکی دوست داشته انجام بدهد. فعالیتشان بیشتر به ارائه خدمات رفاهی و تفریحی به کودکان آسیب‌دیده اجتماعی مربوط می‌شود و این روزها نیز برای ۱۵۰ کودک محروم در روستاهای شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان نوشت‌افزار ارسال کرده‌اند تا سال تحصیلی جدید را با‌‌ دل خوش آغاز کنند.

دعوت از فامیل و آشنایان برای کار خیر

نخستین بار به همراه خانواده‌اش با یک انجمن خیریه همراه شد و برای کودکان کوره‌های آجرپزی اطراف شهرری خوراکی برد. شیرینی این کار چنان به جانش نشست که گروهی در شبکه مجازی راه‌اندازی کرد تا دعوتی باشد از افراد فامیل برای چشیدن لذت کار خیر. خودش می‌گوید: «از سال ۹۲ گروه جوانه‌های لبخند را تشکیل دادیم. اغلب اعضای فامیل ازجمله پدربزرگ و مادربزرگم به همراه تعدادی از آشنایان در این گروه عضو هستند. هر برنامه‌ای که می‌خواهیم اجرا کنیم در این گروه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و برخی کمک مالی می‌کنند و برخی دیگر برای اجرای برنامه و به‌قول‌معروف بخش میدانی کار، اعلام آمادگی می‌کند. خوشبختانه در اغلب برنامه‌ها بیشتر اعضای گروه مشارکت می‌کنند و کارهای میدانی را جوانترها برعهده می گیرند. بسیاری از برنامه‌های گروه نیز به اجرای مراسم در مناسبت‌های مختلف برای کودکان آسیب‌دیده مربوط می‌شود.»

خوشحال می‌شویم

برنامه ارسال نوشت‌افزار برای کودکان محروم از اطلاع‌رسانی در گروه جوانه‌های لبخند در اوایل شهریور آغاز شد. خدابخش دراین‌باره می‌گوید: «ابتدا از خیریه‌های فعال در حوزه خدمت‌رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان خواستم که یک یا چند روستا را شناسایی کنند و آمار بگیرند که چند دانش‌آموز دارند. بعد معلوم شد که باید برای ۱۵۰ محصل نوشت‌افزار تهیه کنیم. در گروه پیام گذاشتم و یک عده از اعضا خودشان نوشت‌افزارها را خریدند و عده دیگری کمک مالی کردند. خوبی‌اش این است که وقتی برای این‌جور کارها در گروه پیام می‌گذارم اعضا خوشحال می‌شوند و زود استقبال می‌کنند. تا اواسط شهریور برای دانش‌آموزان بسته تحصیلی کاملی شامل کیف و دفتر و نوشت‌افزار و مداد رنگی و… مهیا شد و بعد پیگیری کردیم تا بتوانیم این اقلام را تا اول مهر به دست کودکان برسانیم.»

 

هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل

ارسال نوشت‌افزار برای کودکان در دورافتاده‌ترین روستاهای ایران با یک مشکل بزرگ همراه است: بعد مسافت و هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل. خدابخش برای رهایی از این هزینه‌ها از طریق هماهنگی با خیریه‌های فعال این بسته‌ها را به دست محصلان می‌رساند. بخشی از نوشت‌افزارها نیز در شهرهای استان سیستان و بلوچستان خریداری می‌شود تا هزینه‌های حمل بار کاهش یابد.

با این ابتکار و البته همراهی اعضای یک فامیل، حالا کودکان محروم با وسایل و نوشت‌افزارهای نو پشت نیمکت مدرسه می‌نشینند و سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.