سرویس: اقتصادی 09:32 - دوشنبه 02 مهر 1397

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان:

قیمت ابریشم وارداتی 3 برابر شده است/ کمبود کالایی در بازار فرش وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: قیمت ابریشم وارداتی از کیلویی 400 هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده و کار را برای بافندگان فرش سخت‌تر از قبل کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، رحمت‌الله تجدد امروز در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت فروشندگان فرش دست‌باف در اصفهان اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که این روزها فرش دستباف کشور و استان اصفهان را تهدید می‌کند، رشد یک‌باره قیمت ابریشم وارداتی از چین و ازبکستان است.

وی در ادامه افزود: قیمت این کالا از کیلویی 400 هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده و کار را برای بافندگان فرش سخت‌تر از قبل کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان یادآور شد: با این حال قیمت فرش دستباف در این مدت به دلیل عدم کشش بازار و قدرت خرید پایین جامعه، رشد چندانی نداشته و در مدت یک سال اخیر 30 درصد رشد کرده است که این رشد نیز ناگهانی نبوده است.

تجدد خاطرنشان کرد: از این رو در بازار فرش، مسائل حادی چون جهش‌های قیمتی سایر بازارها رخ نداده و متعاقباً التهابی نیز در بازار مشاهده نمی‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: مازاد عرضه و وجود فرش‌های متعدد در مغازه‌ها، مشکلی است که پیش از این نیز در بازار فرش وجود داشت و این بازار را به حالت نیمه تعطیل درآورده بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان تأکید کرد: با این حال در این مدت، تعطیلی در بازار رخ نداده و اغلب صنوف در حال فعالیت خود هستند اما رفت‌وآمدها بسیار کم است و اگر در فرضاً در ساعت 11 صبح در اواسط هفته از بازار عبور کنید، کمبود مشتری در بازار را به وضوح مشاهده می‌کنید.

تجدد در خصوص کاهش مشتریان خارجی نیز اظهار داشت: رفت‌وآمد توریست‌ها نیز در بازار کاهش یافته اما پیش‌تر نیز ارتباط مستقیمی بین گردشگران خارجی و بازار فرش وجود نداشت.

وی ادامه داد: اغلب گردشگران خارجی با کارت‌های اعتباری ارزی خرید می‌کنند و چون دستگاهی برای استفاده این کارت‌ها در بازار فرش وجود ندارد، خریدها باید با دلار فیزیکی صورت پذیرد و از این رو راهنمایان گردشگری ترجیح می‌دهند آن‌ها را به جاهای دیگری ببرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان در خصوص راه‌های رفع این مشکل یادآور شد: این مشکل باید در سطح کلان و از سوی سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه حل شود.

تجدد در رابطه با مشکلات مالیاتی اصناف نیز عنوان کرد: بر اساس توافقاتی که بین سازمان مالیاتی و اتاق اصناف ایران شده بود و همچنین با اقداماتی که اتاق اصناف اصفهان انجام داد، برای اصنافی که اظهارنامه خود را در موعد مقرر تحویل دادند مشکل چندانی ایجاد نشد.

وی در پایان اذعان کرد: با این حال آن دسته از اصنافی که موفق به تحویل اظهارنامه در زمان مشخص نشدند، ملزم به پرداخت مالیاتی چند برابری شده‌اند که برای رفع مشکلاتشان، صنف فروشندگان فرش دستباف اقداماتی را انجام داده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.