سرویس: غیر تولیدی 08:30 - شنبه 31 شهریور 1397

روحانی در گرامیداشت هفته دفاع مقدس:

قدر موشک‌های خود را بیش از گذشته می‌دانیم/ قادریم از این پیچ تاریخی عبور کنیم

رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: اینکه آمریکایی‌ها از موشک‌های ما عصبانی هستند به معنای آن است که امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است پس با این سخن آنان ما قدر موشک‌های خود را بیش‌تر می‌دانیم.

به گزارش اصفهان شرق، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس در جوار حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با تقدیر از حضور پرشکوه مردم در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان بویژه در تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور، گفت: امسال این مراسم بیش از هر سال دیگر دارای شکوه و عظمت بود.

رئیس جمهور افزود: همه ما مدیون فرهنگ کربلا و خون شهیدان آن بیابان سوزان در سال 61 هجری هستیم.

روحانی با تسلیت روز شهادت امام زین‌العابدین(ع) افزود: او گواه و شاهد حادثه کربلا و پرچمدار دوران اسارت و تبیین آن حماسه بزرگ تاریخی در طول زندگی خود بود.

رئیس جمهور با گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد دفاع مقدس و استقامت و ایستادگی مردم و ایثار و فداکاری نیروهای مسلح کشور در برابر متجاوزان، گفت: حادثه‌ای که در بعد از ظهر سی و یک شهریور سال 59 رخ داد از جهات مختلف حائز اهمیت است. اولین نکته آن است که ایران آغازگر جنگ نبود و به کشوری تجاوز نکرد و قصد حمله و تجاوز به هیچ کشوری نداشت.

روحانی اظهارداشت: پیام انقلاب اسلامی از ابتدا صلح و آشتی و اجرای فرامین الهی، برادری و دوستی و حسن همجواری با همسایگان بود و علت اینکه مردم یکپارچه در دفاع مقدس فداکاری کردند، این بود که تردیدی نداشتند ایران آغازگر جنگ نبوده و این دیگران بودند که به سرزمین، استقلال و تمامیت ارضی ما هجمه آوردند و ما فقط برای دفاع و ایستادگی در برابر متجاوز از حقوق، حیثیت، سرزمین و ملت‌مان دفاع کردیم.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه این رمز جاودانگی، عزت و عظمت دفاع مقدس در تاریخ ملت ایران و در آینده است، گفت: ملت ایران، ملتی بوده که مدافع حقوقش بوده و قصد تجاوز نداشته است و به همین دلیل ملت با وحدت، ایمان و امید توانست از همه پیچ و خم‌های دوران 8 ساله عبور کند.

روحانی خاطرنشان کرد: جنگی به ما تحمیل شد که عادی نبود و بارها، جنایت‌های جنگی علیه نیروهای مسلح و مردم رخ داد. در همان روزهای اولیه جنگ، عراق شهرهای مسکونی و مردم بی‌دفاع ما را موشکباران و گلوله‌باران کرد که نمونه آن حمله به شهر مقاوم دزفول بود که صدامیان بخاطر استقامت مردم این شهر از آنها عصبانی بودند و مقاومت، ایثار و ایستادگی مردم، بزرگترین شکست را به صدامیان وارد کرد و باعث شد که ماه‌های متوالی، خانه‌های آنان مورد حملات موشکی و گلوله‌باران دشمن قرار گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: عراق در جنگ بر خلاف موازین بین المللی ، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و علیه مردم بی‌گناه سردشت و حتی مردم شهر کشور خودش؛ حلبچه، از بمب شیمیایی استفاده و مردم را مصدوم و شهید کرد.

روحانی با اشاره به اینکه تنها حمله به شهرها و استفاده از سلاح شیمیایی در جبهه و شهرها در جنگ ایران مطرح نبود، گفت: آنها اسرای ما را مورد شکنجه قرار داده و به شهادت رسانده بودند و از جمله آنها شهید تندگویان وزیر نفت بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه علی‌رغم همه جنایت‌های جنگی و تجاوز صدامیان، هیچ قدرت و سازمان بین‌المللی تمام قد در برابر این تجاوز ایستادگی نکرد، گفت: این درس بزرگی برای ماست، تاریخ 8 ساله دفاع مقدس، تاریخ گذشته نیست، بلکه سرمشق و راه آینده ماست، دفاع مقدس زنده است و برای همیشه زنده می‌ماند و مصباح هدایت و چراغ و راهنمای ماست.

روحانی خاطر نشان کرد: جنگ 8 ساله به ما آموخت که باید در روز سختی روی پای خودمان ایستاده و تحت فرمان رهبری، متحد و آماده فداکاری باشیم و به پیروزی امیدوار بوده و به یکدیگر و مسئولین‌مان اطمینان داشته باشیم و بدانیم با ایستادگی و اتحاد پیروزی نهایی از آن ما خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آغاز جنگ 8 ساله با یک علامت شروع شد و آن زیر پا گذاشتن یک معاهده دو جانبه بین ایران و عراق بود، گفت: تجاوز صدام به این بهانه آغاز شد که او معاهده 1975 را به اصطلاح خودش معاهده خوبی برای خود و عراق نمی‌دانست با این که مدت‌ها برای آن معاهده مذاکره شده بود و شخص صدام زیر آن را امضاء کرده بود، اما شروع جنگ با پاره کردن آن معاهده در مقابل تلویزیون بود و پس از آن حملات گسترده علیه شهرهای کشورمان انجام گرفت.

روحانی اظهار داشت: امروز بعد از 38 سال حادثه صدام و تجاوز آن و زیر پا گذاشتن معاهده، یکبار دیگر تکرار شده است وهمان دولتی که مشوق سایر دولت‌ها برای نشستن پای میز مذاکره بود و برای یک جمله 17 شبانه‌روز وقت مذاکره‌کنندگان را گرفت و بعد از 12 سال فشار در برابر منطق دیپلماتهای ما سر فرود آورد و قراردادی را امضاء کرد که به نفع همه کشورها، منطقه و جهانیان بود، آغازگر یک جنگ شده است و دوباره متجاوز و فردی که به هیچ یکی از قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، در برابر تعهدش که با تأییدشورای امنیت سازمان ملل، توافقی بین‌المللی شده متعهد نیست و آن را زیر پا گذاشته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز جنگ قبلی بار دیگر تکرار می‌شود. آن روز یکی از اذناب آمریکا در برابر ملت ایران بود و پشت سرش همه قدرت‌ها حضور داشتند، اما امروز دیگر جنگ نیابتی نیست و آمریکا مستقیم در برابر ملت ایران است و پیمان‌شکنی و خارج شدن از عهد و پیمان را او آغاز کرده است.

دکتر روحانی تأکید کرد: ملت ایران در اولین مرحله آمریکا را مأیوس کرد و همانگونه که در روزهای اولیه جنگ ایستادگی مبارزین ما صدامیان را از اهدافشان مأیوس کرد، اینبار هم مردم دشمن را مأیوس کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدف صدام از جنگ علیه ایران، تنها تجاوز به خاک کشورمان نبود، بلکه باطن آن از بین بردن انقلاب و نظام اسلامی بود، گفت: ترامپ هم به ظاهر از برجام خارج شده است، اما هدف اصلی او ضربه به اصل انقلاب و نظام اسلامی است.

روحانی افزود: صدام، علی‌رغم 8 سال تلاش با حمایت همه قدرت‌ها، به اهدافش دست نیافت و نتوانست معاهده 1975 را عوض کرده ، مرزها را تغییر دهد و یا اینکه نظام مستحکم جمهوری اسلامی ایران را با تغییر مواجه کند و هر چه زمان  گذشت ملت ایران قوی‌تر و نیروهای مسلح ما مستحکم‌تر شد و پس از 8 سال پیروزی نظامی، اخلاقی و سیاسی در اختیار ملت ایران قرار گرفت و توانستیم سرزمین‌مان را پس بگیریم و شورای امنیت سازمان ملل نیز صدام را آغازگر جنگ شناخت و همه کشورهایی که از صدام حمایت می‌کردند، بعدها به نوعی اظهار پشیمانی کردند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: عین این ماجرا برای ترامپ پیش خواهد آمد و آنچه بر سر صدام آمد، بر سر آمریکا  و ترامپ خواهد آمد. ما آغازگر جنگ نیستیم ؛همانطور که در سال 59 آغازگر جنگ و تجاوز نبودیم و تنها دفاع و مقاومت و ایستادگی کردیم.

 روحانی خاطر نشان کرد: توطئه‌های فراوانی در سال 95 و 96 رخ داد به نحوی که می‌خواستند ما را تحریم و عصبانی کرده تا ما از برجام خارج شویم و همه مسئولیت‌های حقوقی و قانونی خروج از برجام را به گردن ما بیندازند، اما متانت، تدبیر، ایستادگی و آرامش جمهوری اسلامی ایران باعث شد این توطئه دشمنان خنثی شود.

رئیس جمهور افزود: در مرحله دوم ترامپ فکر می‌کرد که اگر از برجام خارج شود، ساعتی بعد ایران نیز از برجام خارج شده و می‌تواند پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده و ما را محکوم کند.

روحانی ادامه داد: در مرحله سوم، ترامپ می‌خواست متحدانش را در کنار خود داشته باشد و اروپائیان را با خود  همراه کند تا آنها نیز از برجام خارج شوند اما به جز دو رژیم منفور در منطقه ما ، هیچ دولت و ملتی از او حمایت نکرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز در سراسر دنیا، پیروزی سیاسی، حقوقی و اخلاقی از آن ملت ایران است و ما به سازمان بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت برده‌ایم و آمریکا از این اقدام عصبانی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه هر حکمی در دادگاه بین‌المللی لاهه داده شود، در نهایت ملت ایران پیروز و قهرمان این صحنه خواهد بود، گفت: ما به عهد خود و قوانین بین‌المللی و شورای امنیت احترام گذاشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی را آمریکا علیه ایران، آغاز کرده است، گفت: پایان این جنگ خوش‌تر از پایان جنگ 8 ساله خواهد بود؛ هم زمانش کوتاه‌تر و هم تجربه ما بسیار بیشتر و هم دشمن از هر زمان دیگر ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب در کنار صدام جمع شدند و امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار آمریکا را محکوم می‌کنند.

روحانی گفت: ما مطمئناً در برابر ترامپ پیروز می‌شویم البته در جنگ تحمیلی مردم ما آزار و اذیت فراوان دیدند و برخی از مردم جانباز و شهید شدند، اما دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد و ملت ایران دشمن را پشیمان کرد. امروز نیز دشمن نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد و ما نخواهیم گذاشت که آمریکایی‌ها بخواهند ملت ما را به زانو درآورند، بی‌تردید مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده و خواهند آورد، اما ما قادریم از این پیچ تاریخی عبور کنیم و مردم می‌توانند به آینده نظام، تدبیر خود راهبری رهبری و تلاش دولت اطمینان داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاریخ 8 ساله دفاع مقدس پیش روی ما قرار دارد و امروز دنیا باید قضاوت کند که آیا ملت ایران پیروز بوده و عزت و سربلندی را در اختیار دارد یا صدامیان، گفت: تاریخ در ماه‌های آینده قضاوت خواهد کرد که شکست‌خورده این جنگ سیاسی، روانی و اقتصادی، آمریکا است.

روحانی با بیان اینکه آنها می‌گویند که ما از سلاح‌های دفاعی و موشک‌های خود دست برداریم و آنها را کنار بگذاریم و به تعبیر خودشان ما را از دخالت در منطقه منع می‌کنند، گفت:‌ ایران نه تنها سلاح‌های دفاعی و موشک خود را کنار نمی‌گذارد، بلکه روز به روز بر قدرت دفاعی خود خواهد افزود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه آنها از موشک‌های ما عصبانی هستند به معنای آن است که امروز تأثیرگذارترین سلاح ما موشک است پس با این سخن آنان ما قدر موشک‌های خود را بیشتر می‌دانیم.

روحانی خطاب به دشمنان ملت ایران گفت: شما می‌گویید که ما در منطقه خودمان حضور نداشته باشیم، اما سوال این است که شما از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر چرا در این منطقه حضور دارید.

رئیس جمهور افزود: ما سال‌ها حافظ خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و باب المندب بودیم و امروز کشتی‌های ما از این منطقه و کشتیرانی در این مناطق حمایت می‌کنند و این را آمارها و کشتی‌هایی که در منطقه تردد دارند، گواهی می‌دهند.

روحانی تصریح کرد: امروز ملت بزرگ ایران در قلب مردم عراق، سوریه، لبنان و یمن جای دارد، اما دشمنان ملت ایران کجا هستند؟ آنها بمب و موشک و امکانات را به دو کشور دادند تا علیه مردم مظلوم و فقیر یمن از آنها استفاده کنند.

رئیس جمهور تأکید کرد: البته که ایران در منطقه کشوری بزرگ و تأثیرگذار است و در برابر مظلومیت ملت‌های منطقه و تجاوز به آنها سکوت نمی‌کند.

روحانی افزود: ما درس خود را از امام حسین(ع) آموخته‌ایم. عشق ما کربلا، عاشورا و فرهنگ کربلا است و ما ایمان، قدرت، انگیزه، ایستادگی و فداکاری را از این فرهنگ آموخته‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ذلت دشمنان، حق و حقیقت است،‌ گفت: از همه نیروهای مسلح و ملت ایران که در 8 سال دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کردند، تقدیر می‌کنیم و به روح شهدا و امام درود می‌فرستیم و از خداوند بزرگ برای جانبازان، شفای عاجل مسألت داریم.

در این مراسم پس از سخنان رئیس جمهور یگان‌های نمونه نیروهای مسلح  به همراه بخشی از تازه ترین دستاوردهای دفاعی کشورمان از مقابل جایگاه رژه رفتند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.