سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:23 - پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393

در هفته اصفهان ظرفیت های نصف جهان به جهانیان معرفی می شود

شهردار اصفهان از تاسیس “خانه فرهنگ و شعرا” در این کلان شهر خبرداد و اعلام کرد: مقرر شده خانه جلال همایی در اصفهان به خانه فرهنگ و شعرا به منظور معرفی بزرگ منشی ادبا و ادبیات ایران زمین به نسل جوان تبدیل می شود.

به گزارش اصفهان شرق: سید مرتضی سقاییان نژاد با اشاره به دلایل برگزاری هفته نکوداشت اصفهان گفت:مصوبه هفته نکوداشت اصفهان در طی سنوات گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسیده و هدف از برگزاری این هفته ظرفیت های اصفهان به تمام جهانیان معرفی شود.

وی با بیان این که اصفهان دارای ظرفیت های متعدد و فراگیر در تمام ابعاد مختلف است ادامه داد:در قرون ۴ و ۵ هجری اصفهان در دوران آل بویه و سلجوقیان پایتخت کشور بوده است که آثار همه مباحثی که با تمدن سازی در آن زمان همراه شد را در این دو دوران می بینیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ۲ هزار رجال و دانشمند همچون ابو علی سینا و خواجه نظام الملککه در این دوران زندگی می کردند اضافه کرد:آثار حوزه اصفهانی با محوریت ابو علی سینا و تمدن سازی خواجه نظام الملک در قالب مدارس نظامیه ملموس است.

وی بيان كرد:با تمام بی مهری هایی که در طول ۶۰۰ سال حمله مغول و جوامع دیگر به کشور وارد شده تمدن اسلامی ادامه یافت و در تمدن صفویه تبلور یافت و تکمیل شد .

وی تصريح كرد:با تکمیل تمدن اسلامی در دوران صفویه ، مکتب اصفهان نیز پایه گذاری شد و حکمت و فلسفه متعالیه ملاصدرا پشتوانه انقلاب اسلامی شد که تا به امروز ادامه یافته است.

وی با تاکید بر این که اصفهان تبلور تمدن ایران زمین است و اگر اقدامی در حوزه تمدن سازی انجام می شود باید در شهرهایی انجام گیرد که تمدن اسلامی در آنها شکل گرفته و اکنون تداوم دارد اذعان داشت:اصفهان در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش موثری داشته است به طوری که این شهر ۸/۵ درصد جمعیت کشور را دارد ۱۰ درصد شهدا،۱۰ درصد جانبازان ،۱۰ درصد شهدای روحانی و ۱۰ درصد آزادگان جنگ تحمیلی اصفهانی هستند.

شهردار اصفهان با تاکید بر این که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده تعارف نبوده است ادامه داد: بلکه این انتخاب به واسطه ظرفیتی بوده که در این شهر وجود دارد لذا لازم است این ظرفیت ها به نسل جوان در قالب برگزاری هفته نکوداشت اصفهان معرفی شود تا این نسل به کوه بلندی تحت عنوان تمدن ایران زمین تکیه کنند و نتوانستن ها را به توانستن تبدیل نمایند به گونه ای که به خودباوری و خود اتکایی دست یابند.

به گفته شهردار اصفهان ۶۰۰ اثر در بخش صنایع دستی در دنیا ثبت شده است که ۳۰۰ اثر آن متعلق به ایران و ۲۰۰ اثر آن به اصفهان اختصاص دارد. به عبارتی اصفهان پایتخت صنایع دستی و میراث معنوی کشور محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ضروری است از تمام ظرفیت ها موجود استفاده نمود که فرهنگ غنی ایران در اصفهان برای جهانیان روایت شود.

سقاییان نژاد به تاسیس خانه های ادوار تاریخی اصفهان اشاره و بیان کرد: خانه “جلال الدین همایی” از ادیبان دوره معاصر به “فرهنگ خانه و شعرا” تبدیل می شود.

وي اضافه كرد: مقرر شده خانه جلال همایی به منظور معرفی بزرگ منشی ادبا و ادبیات ایران زمین به نسل جوان به خانه فرهنگ و شعرا تبدیل شود و هیئت مدیره این خانه فرهنگ شامل شخصیت های سرشناس همچون مخبر دزفولی،دکتر حداد عادل و دکتر آذر مي باشد .

سقاييان نژاد تصريح كرد:خانه استاد جلال الدین همایی در خیابان نشاط قرار دارد و شهرداری توانسته است، این خانه را مرمت و همه جلوه های زیبای آن را حفظ کند.

وی با بیان این که خانه سلجوقی بعد از شکل گیری فاز سوم طرح احیای میدان امام علی (ع) افتتاح می شود اذعان داشت: کتابخانه شیخ بهایی نیز در هفته نکوداشت اصفهان افتتاح می شود همچنین در جوار این کتابخانه مرکز فلسفه و حکمت تاسیس خواهد شد .

شهردار اصفهان به راه اندازی خانه های مشروطیت و انقلاب اسلامی و ولایت مداری، مهدویت و آینده پژوهی در این کلان شهر اشاره و بیان کرد: اندیشکده بیداری و تمدن ایران اسلامی اوایل خردادماه سال جاری افتتاح خواهد شد و در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

وی ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﯾﻦ ﺷﻬﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻠﻤﯽ،ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻗﺘﺼﺎدي ﮐﺸﻮر ، ﮔﻔﺖ: ﻫﻢ اﮐﻨﻮن اﺻﻔﻬﺎن داراي ۱۸ داﻧﺸﮕﺎه و ۲۵۰ ﻫﺰار داﻧﺸﺠﻮ در رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

وي از اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﻄﺐ اﺻﻠﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﮐﺸﻮر ﻧﺎم ﺑﺮد و ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: اﺻﻔﻬﺎن از ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدش ﭘﻮل ﺑﺎ ﺗﻬﺮان ﺑﺮاﺑﺮي ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

سقاییان ﻧﮋاد ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ۱۵۸ واﺣﺪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ در اﺻﻔﻬﺎن اﻓﺰود: ۱۱ درﺻﺪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﮐﺸﻮر و ۹ درﺻﺪ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن اﯾﺮان در اﺻﻔﻬﺎن ﺣﻀﻮر دارﻧﺪ و اﯾﻦ اﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﺬرﮔﺎه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

وی اظهار امید واری کرد: در هفته نکوداشت اصفهان صدا و سیما،دانشگاه ها و سازمان میراث فرهنگی ظرفیت های این شهر را که متعلق به تمام دنیا است به نسل جوان معرفی کند تا در برابر تهاجمات فرهنگی از طریق این شناسنامه پرقدرت مقابله کنیم .

شهردار اصفهان با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی با مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: امید است در عمل بتوانیم این شعار را تحقق دهیم و اصفهان بتواند در تمام ابعاد الگو باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.