سرویس: اخبار شهرستان 10:23 - جمعه 30 شهریور 1397

حیات محرم، حیات اسلام؛

توطئه جدید دشمنان/ تعطیلی خیمه عزای اباعبدالله به بهانه کمک به فقرا

باید توجه داشت که زنده نگه داشتن این نهضت عظیم، دارای اهمیتی بس بزرگ است و برای این امر لازم است به شکل های گوناگون فعالیت جدی صورت گیرد.

اصفهان شرق_سید روح الله رفعتی پور/ با پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان؛ قدرت بسیج کنندگی، مبارز پروری و ظلم ستیزی مکتب سیاسی شیعه را به چشم خود دیدند و از آن به طور جدی احساس خطر کردند.

مکتب سیاسی شیعه با محوریت مرجعیت به عنوان تداوم اندیشه ی مطهر مهدویت و با الگوگیری از تفکر عاشورا با تکیه بر ظلم ستیزی، تا کنون پیش آمده و ادامه ی مسیر می دهد و این دقیقا همان چیزی است که دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته است.

فرهنگ عاشورا دارای کارکردهای گوناگون در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، تربیتی و… است و تأثیر این واقعه ی بزرگ در تاریخ شیعه انکارناپذیر است.

امام راحل عظیم الشأن، قیام عاشورا را تعلیم دهنده ی به بشر می دانند:
«محرم، ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست، که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست؛ و این خود سرلوحه ی تعلیمات اسلام است برای ملت ها تا آخر دهر.»(۱)

همچنین قیام عاشورا باعث حیات اسلام شده است؛ آنچنانکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:
«اگر فداکاری بزرگ حسین بن علی علیه السلام نمی بود که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلی متوجه و بیدار کرد، در همان قرن اول یا نیمه ی قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده می شد.»(۲)

ایشان قیام عاشورا را پرچم هدایت امت اسلام می دانند:
«هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه ی اسلامی، ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت، از نظر دور بدارد. قطعا اسلام زنده ی به عاشورا و حسین بن علی علیه السلام است.» (۳)

با این حال دشمن نیز به اهمیت فرهنگ عاشورا و الگوگیری جامعه ی شیعه و به ویژه انقلاب اسلامی از این حادثه ی مهم واقف شده و به طور جدی برای هدف قرار دادن این اندیشه ی بزرگ، برنامه ریزی و هزینه کرده است. آنچنانکه مایکل برانت معاون پیشین سازمان سیا در بیان خاطرات خود به طرح این مسأله می پردازد. او می گوید: «یکی از مواردی که باید روی آن کار می کردیم، موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی بود که هرساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگه می دارند. ما تصمیمم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزار کنندگان اصلی این گونه مراسم که افراد سودجو و شهرت طلب هستند، عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم.»(۴)

از آنجا که نهضت عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله علیه السلام در ایجاد بیداری میان مسلمانان و معرفی حق و باطل و احیای اسلام اصیل و نیز اصلاح و نجات دین و جامعه و مقابله با مستکبران هر زمان، آثار شگرفی در طول تاریخ داشته، دشمنان این خط نورانی به دنبال ایجاد تحریف و سپس از بین بردن آن بوده و هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.


از این رو باید توجه داشت که زنده نگه داشتن این نهضت عظیم، دارای اهمیتی بس بزرگ است و برای این امر لازم است به شکل های گوناگون فعالیت جدی صورت گیرد.

از جمله ی مواردی که باید به طور ویژه به آن توجه داشت، برگزاری مراسم سوگواری در ماه های محرم و صفر است که نقش به سزایی در انتقال فرهنگ عاشورایی در طول تاریخ داشته و به همین دلیل همیشه مورد هجمه های دشمنان قرار گرفته است. اهمیت این گونه مراسم در حدی است که ائمه ی معصومین علیهم السلام و علمای دین در طول تاریخ تشیع نسبت به آن اهتمام خاص و ویژه داشته اند.

«…وقتی در زمان رضاخان [از روضه خوانی] منع کردند، یکی از اصحاب و اطرافیان حاج شیخ عبدالکریم حائری رحمه الله به ایشان عرض کرد: چیزی نیست، روضه خوانی یک عمل مستحب است که پهلوی آن را منع کرده است. حاج شیخ رحمه الله فرمود: بله مستحبی است که هزار واجب در آن است.
خدا می داند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهداء و سایر معصومین علیهم السلام که در مقدمه ی روضه نقل می شود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است.»(۵)

امام راحل نیز در آستانه ی ماه محرم در پیامی که در اول آذر سال ۵۷ صادر کردند، ضمن بیان برخی آثار مجالس عزای سید و سالار شهیدان، نسبت به برگزاری آن تأکید ویژه داشته اند:
«مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان، که مجالس غلبه ی سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هرچه باشکوه تر برپا شود و بیرق های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم و ظالم هرچه بیشتر افراشته شود.(۶)

همچنین رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی هرساله و به طور مستمر در دهه ی اول ماه محرم اقدام به برگزاری مجلس سوگواری در رثای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نموده و شخصا در این مراسم شرکت می کنند. از بسیاری علمای بزرگ نیز نقل شده که اصرار بر برگزاری این مراسم داشته و خودشان در این جلسات خدمت می کرده اند.

با توجه به مسائلی که بیان شد و با دقت در آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این مراسم، می توان فهمید چرا دشمن سرمایه گذاری سنگینی برای کم رنگ کردن آن کرده و در این راه تلاش بی وقفه می نماید.

امسال نیز مراسم سوگواری دهه ی اول محرم علاوه بر مواجهه با انواع و اقسام شبهات تکراری خناسان، با مسأله ی تقریبا جدیدی درگیر شد و آن عبارت است از این که افراد و گروه هایی خواستار اهدای هزینه ی برگزاری هیئت ها به فقرا شدند.

شاید این حرف زیبایی ظاهری داشته باشد اما حقیقت این است که کسانی که به دنبال طرح این مسأله هستند، دانسته یا نادانسته در مسیر طراحی شده ی دشمن گام برداشته و به مراسم عزاداری حمله کرده اند؛ چرا که بسیاری از هزینه های این گونه مجالس با عشق و رغبت توسط قشر متوسط و حتی پایین جامعه تأمین می شود و از طرف دیگر ضمن احیای ارزش ها و اندیشه ی اسلام ناب، نتایج مادی آن هم عاید فقرای جامعه می شود. ضمن آنکه چه کسی گفته است که لازمه ی کمک به فقرا، تعطیلی مجالس حضرت سیدالشهداء علیه السلام است؟!! مگر غیر از این است که بسیاری از کمک های مردمی برای تهیه ی جهیزیه، تهیه ی ارزاق، کمک به درمان، کمک به تحصیل و… در همین مجالس جمع آوری شده و به نیازمندان رسانده می شود؟ چرا کسانی که سفرهای غیرضروری خارجی با هزینه های بسیار سنگین یا برگزاری مجالس میهمانی یا عروسی عجیب و غریب با هزینه های آنچنانی یا خودروهای میلیاردی یا شبیه آن دارند هزینه اش را به فقرا تقدیم نمی کنند؟ و اصولا چرا در مورد رفتار آنان اعتراضی نمی شود؟ آیا این اتفاقی است؟ آیا فقط مجلس عزای سالار آزادگان، مشمول این مسأله است؟

دردمندانه باید گفت امسال بعضی از مسئولان هیئت ها نسبت به این مسأله بی توجهی نموده و جلسه ی روضه ی هر ساله را به بهانه ی کمک به نیازمندان تعطیل کردند.

چه خوب است ضمن اصرار بر برگزاری این گونه جلسات در باقی مانده ی ماه محرم و نیز روزها و شب های ماه صفر، افرادی به عنوان معتمد، مسئولیت به عهده گیرند و کارکردهای اجتماعی این جلسات را در کمک به نیازمندان با جمع آوری کمک های کم و زیاد مردم شرکت کننده، به جهانیان نشان دهند؛

ضمن اینکه مردم نیز خیالشان راحت است پولی که به عنوان کمک به نیازمندان به این معتمدین تحویل می دهند در جای خودش هزینه می شود نه مانند پولی که به برخی افراد سیاسی و هنرمند مشهور دادند و سرنوشتش نامعلوم ماند.

یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون(٧)

پی نوشت ها:
۱. صحیفه نور/ج۲/ص۲۱۷
۲. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون ۷۲/۳/۲۶
۳. بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح صالحین ۹۱/۹/۱
۴. نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی
۵. در محضر بهجت/ج۱/ص۲۱۷
۶. صحیفه امام/ج۱/ص۷۵
۷. سوره صف آیه۸

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.