سرویس: غیر تولیدی 10:45 - چهارشنبه 28 شهریور 1397

اصفهانی‌ها در بازی‌های پاراآسیایی؛ از باتجربه‌ترین‌ها تا پرافتخارترین‌ها

کاروان ورزشکاران اصفهانی اعزامی به سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی با وجود افزایش تعداد ورزشکاران، نسبت به ۴ سال گذشته در رشته‌های کمتری به این رقابت‌ها اعزام می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، با اینکه بازی‌های آسیایی در تابستان امسال هجدهمین دوره خود را در جاکارتار پشت سر گذاشت، بازی‌های پاراآسیایی یا همان المپیک آسیایی معلولان رقابت‌های نوپایی است که سومین دوره آن قرار است از 14 تا 21 مهرماه در پایتخت اندونزی برگزار شود.

مراسم افتتاحیه سومین دوره بازی‌های آسیایی 14 مهر و با پرچمداری ساره جوانمردی برای کاروان کشورمان برگزار می‌شود. این دوره از مسابقات در 18 رشته ورزشی انجام می‌شود که ورزشکاران کاروان ایران در 13 رشته به رقابت با حریفان خود می‌روند.

به گفته هادی رضایی سرپرست کاروان ایران، ورزشکاران کشورمان در 12 رشته شانس کسب مدال دارند و باید دید در نهایت این پیش‌بینی‌ها چقدر به حقیقت می‌پیوندد.

کاروان ورزشی کشورمان با 210 ورزشکار (137 مرد و 73 زن) در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا شرکت می‌کند که تعداد کل ورزشکاران اعزامی و همچنین تعداد بانوان ورزشکار نسبت به 2 دوره پیشین این بازی‌ها در گوانگ‌ژو و اینچئون افزایش یافته است.

در آستانه آغاز این مسابقات نگاهی به عملکرد ورزشکاران جانباز و معلول اصفهانی در 2 دوره گذشته خالی از لطف نیست:

نخستین دوره؛ جانبازان طلایی در کاروان اصفهان

نخستین دوره بازی‌های پاراآسیایی آذرماه 1389 در گوانگ‌ژو چین برگزار شد و کاروان 158 نفره ایران با کسب 80 مدال شامل 27 نشان طلا، 24 نشان نقره و 29 نشان برنز، پس از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی در رده چهارم این مسابقات قرار گرفت.

کاروان ورزشی کشورمان با نام محرم و با شعار «توکل، توسل، تلاش، افتخار» در این رقابت‌ها حضور یافت.

10 ورزشکار و 2 مربی سهم ورزش اصفهان از کاروان اعزامی کشورمان به بازی‌های پاراآسیایی 2010 بود که این ورزشکاران با 2 مدال از جنس طلا، یک مدال نقره و 4 مدال برنز (یک مدال انفرادی و 3 مدال تیمی) به اصفهان بازگشتند.

فرهاد رایگا ورزشکار جانبار اصفهانی در روز سوم بازی‌های پاراآسیایی گوانگ‌ژو قهرمان مسابقات پرتاب وزنه شد تا نخستین مدال ورزشکاران اصفهانی در این مسابقات به نام او ضرب شود. علی نادری نیز دیگر ورزشکار طلایی اصفهان در گوانگ‌ژو چین لقب گرفت که در رشته پرتاب نیزه به این موفقیت رسید.

اما تنها مدال نقره کاروان اصفهان در این دوره از مسابقات را احمدرضا کاظمی دونده کم‌بینای کشورمان کسب کرد.

همچنین علی الهی در ماده دو 5 هزار متر، محمد سرنجی، طبیه استکی و سمیرا جلیلوند در ترکیب تیم‌های ملی گلبال و زینب ملکی با تیم ملی والیبال نشسته به مدال برنز رسیدند.

شهاب‌الدین سیدقلعه و میثم بنی‌طبا نیز ورزشکاران اصفهانی تیم‌های دوچرخه‌سواری و جودو ایران بودند که بدون کسب مدال به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند.

دومین دوره؛ 15 ورزشکار و 16 مدال

201 ورزشکار ایرانی (145 مرد و 56 زن) در دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی به میزبانی شهر اینچئون کره جنوبی حضور داشتند. این دوره از مسابقات مهرماه و آبان ماه 1393 برگزار شد و حاصل تلاش ورزشکاران کشورمان 120 مدال (37 مدال طلا، 52 مدال نقره و 31 مدال برنز) بود که باعث شد عنوان چهارمی دوره گذشته توسط کاروان غدیر تکرار شود.

15 ورزشکار شامل علی امینی (شنا)؛ علیرضا مختاری، مرتضی مختاری، مهران حسینی و فائزه کرمانی (دوومیدانی)؛ علی رنجبر (تنیس روی میز)؛ مریم رحمانی (بدمینتون)؛ ایمان بک‌زاده (بسکتبال با ویلچر)؛ هادی نوری (تیراندازی با کمان)؛ زینب ملکی (والیبال نشسته)؛ سمیرا جلیل‌وند (گلبال بانوان)؛ محمد سرنجی (گلبال مردان)؛ آرین لطفی؛ علی الهی و امین بابلی (دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان) چکیده ورزش اصفهان در این دوره از بازی‌های آسیایی بودند که 6 نشان طلا (4 مدال انفرادی و 2 مدال تیمی)، 7 نشان نقره (5 مدال انفرادی و 2 مدال تیمی) و 3 نشان برنز (2 مدال انفرادی و یک مدال تیمی) سوغاتی آنها از کره جنوبی بود و این نتیجه، عنوان پرمدال‌ترین استان پس از تهران را نصیب اصفهان کرد.

اسامی مدال‌آوران اصفهانی در بازی‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون به شرح زیر است:

مدال طلا:

علیرضا مختاری (پرتاب وزنه و پرتاب دیسک)

مهران حسینی (پرتاب دیسک)

هادی نوری (کامپوند انفرادی و کامپوند میکس)

محمد سرنجی (تیم ملی گلبال مردان)

مدال نقره:

علی الهی (دو 5 هزار متر، دو 800 متر و دو 1500 متر)

فائزه کرمانی (پرتاب وزنه)

آرین لطفی (پرتاب دیسک)

سمیرا جلیل‌وند (تیم گلبال بانوان)

زینب ملکی (تیم والیبال نشسته بانوان)

مدال برنز:

فائزه کرمانی (پرتاب نیزه)

علی رنجبر (تنیس روی میز)

ایمان بک‌زاده (تیم بسکتبال با ویلچر مردان)

سومین دوره؛ کاروان 25 نفره اصفهان در جاکارتا

17 ورزشکار سهم ورزش اصفهان از کاروان 210 نفره ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا است که نام 7 مربی و یک داور را نیز باید به این لیست اضافه کرد.

علیرضا مختاری، مهدی علیزاده، داوودعلی قاسمی، فائزه کرمانی (دوومیدانی)، محمدرضا سبحانی‌نیا، زینب ملکی، معصومه شجراتی (والیبال نشسته)، هادی نوری (تیراندازی با کمان) 8 ورزشکار معلول و آرین لطفی، محمد مشهدیان، علی الهی، هاجر صفرزاده، راضیه محمودی (دوومیدانی)، امید کریمی، مهدی رومی‌فرد (شطرنج)، محمد سرنجی و طیبه استکی (گلبال) 9 ورزشکار کم‌بینا و نابینای اصفهانی هستند که مسافر اندونزی شده‌اند.

هچنین لیلا صفری، نصرالله احدی، سهراب اسدی و ابراهیم مومنی مربیان رشته دوومیدانی، مازیار میرعظیمی به عنوان مربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر، مهدی نباتی (سرمربی) و زهره ابراهیمی (مربی) در رشته گلبال از استان اصفهان در بازی‌های پاراآسیایی 2018 شرکت می‌کنند.

با وجود افزایش تعداد ورزشکاران، اصفهانی‌ها نسبت به 4 سال گذشته در رشته‌های کمتری به بازی‌های پاراآسیایی اعزام می‌شوند و اصفهان در این دوره از مسابقات با وجود حضور نمایندگانی در شطرنج، در رشته‌های شنا، بدمینتون، بسکتبال با ویلچر و تنیس روی میز ورزشکاری ندارد.

نام فرشاد هاشمی نیز به عنوان تنها داور اصفهانی در بین 11 داور زن و مرد اعزامی به جاکارتا به چشم می‌خورد. هاشمی داور بین‌المللی بسکتبال است.

از باتجربه‌ترین‌ها تا پرافتخارترین‌ها

از میان ورزشکاران اصفهانی اعزامی به جاکارتا زینب ملکی، محمد سرنجی و علی الهی باتجربه‌ترین ورزشکاران نصف‌جهان در بازی‌های پاراآسیایی هستند که امسال برای سومین دوره به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند و در هر 2 دره گذشته نیز به مدال دست یافتند.

علیرضا مختاری با 2 مدال طلای پرتاب دیسک و پرتاب وزنه و هادی نوری با یک مدال طلای انفرادی و یک نشان طلای تیمی تیراندازی کامپوند، پرافتخارترین ورزشکاران اصفهانی در بازی‌های پاراآسیایی هستند. علی الهی نیز با کسب یک مدال برنز در سال 2010 (دو 5 هزار متر) و 3 مدال نقره در سال 2014 (دو 5 هزار متر، دو 800 متر و دو 1500 متر) از نظر تعداد مدال پیشتاز است.

گفتنی است، کاروان ورزشی کشورمان با نام «خودباوری و امید» و با شعار «با توکل و تلاش، ما می‌توانیم» در سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا حضور پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.