اصفهان شرق

هشدار نسبت به انواع کلاهبرداری در بستر توزیع کالا/ افزایش کلاهبرداری تحت عنوان تورهای زیارتی در آستانه اربعین

کدخبر: 175488
1397/06/28 در ساعت 09:15

به گزارش اصفهان شرق، سید مصطفی مرتضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در 5 ماهه نخست سال جاری، جرایم سایبری در استان اصفهان 124 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین فراوانی جرایم فضای مجازی در استان اصفهان، برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های بانکی افراد است که در سال جاری 327 درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: رتبه دوم جرایم سایبری در استان اصفهان مربوط به کلاهبرداری‌های رایانه‌ای است که در 5 ماهه نخست سال جاری 165 درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی شهروندان در فضای مجازی 96 درصد افزایش پیدا کرده که دلیل اصلی این جرم، سهل‌انگاری شهروندان در نحوه نگهداری از اسرار است؛ آمار جرایم هتک حیثیت با 18 درصد و مزاحمت با 11 درصد افزایش مواجه بوده است.

مرتضوی از افزایش 24 درصدی جرایم اقتصادی در 5 ماه گذشته در استان اصفهان خبر داد و یادآور شد: جرایم اخلاقی با رشد 27 درصدی، جرایم اقتصادی با رشد 252 درصدی و جرایم اجتماعی با رشد 27 درصدی در استان اصفهان مواجه بوده است.

وی با بیان این که نفوذ اینترنت در اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها بالاتر است، اذعان کرد: فراوانی جرایم سایبری نسبت به دیگر استان‌های کشور بسیار بالاست و ترفندها و شگردهای مجرمان سواستفاده از خواست‌های درونی شهروندان است.

رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان تأکید کرد: برخی سودجویان با نصب اپلیکیشن‌های صیغه‌یاب درصدد کلاهبرداری‌های مالی از شهروندان هستند که این نرم‌افزارها ماهیتی جز جاسوسی و سرقت اطلاعات مالی و اعتباری مردم ندارند.

وی از کلاهبرداری در قالب گروه‌های خیریه‌ای خبر داد و بیان کرد: این کلاهبرداران مستقیماً کاربران را به درگاه پرداخت می‌برند و از آنان سودجویی می‌کنند.

مرتضوی تصریح کرد: باتوجه به مشکلات اخیر توزیع کالا در کشور، سودجویانی با اعلام فروش خودروهای اقساطی مردم را فریب می‌دهند که در این خصوص یک متهم با حدود 8 میلیارد ریال تراکنش‌ مالی کلاهبرداری کرده است.

وی با اشاره به کلاهبرداری از طریق نرم‌افزارهای ماهواره‌های جیبی عنوان کرد: این نرم‌افزارها هیچ کارایی جز کلاهبرداری ندارند و تنها اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند.

رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به افزایش قیمت لاستیک و کمبود لاستیک خودرو اضافه کرد: سودجویان با فروش اینترنتی لاستیک از حساب‌های بانکی کاربران سرقت می‌کنند.

وی با اشاره به جرم‌یابی و رصد فعالیت‌های مجازی کاربران در استان اصفهان خاطرنشان کرد: دستیابی به افزایش 59 درصدی رصد جرایم و پیشگیری مقابله با جرایم از دیگر دستاوردهای پلیس فتای استان اصفهان است.

مرتضوی عنوان کرد: کسب‌وکارهای اینترنتی به عنوان یکی از کانون‌های جمع‌آوری اطلاعات مردم مسأله‌ای است که باید به شدت کنترل شود؛ هجمه‌های روانی در فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شهروندان را در درازمدت با آسیب مواجه می‌کنند.

وی از مقابله پلیس فتا با شایعه‌پردازان، محرکان و مخربان افکار عمومی خبر داد و گفت: شهروندان نباید کارت‌های بانکی خود را در اختیار فروشندگان و مغازه‌داران قرار دهند چراکه کارت‌های عابربانک قابل کپی هستند، بنابراین کارتخوان فروشگاه‌ها باید در اختیار مشتری باشد.

رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی تصریح کرد: محاسن و خدمات شهروندی تاکسی‌های اینترنتی از مشکلات آن بیشتر است.

وی با بیان این که نوع نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی از ابتدا دارای ابهام بود، ادامه داد: این شرکت‌ها مشخصاً از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کرده‌اند اما باید از نظر صنفی نیز توسط سازمان تاکسیرانی تأیید شوند؛ نقطه ابهام اینجاست که تاکسیرانی چگونه می‌خواهد روی این تاکسی‌ها نظارت کند.

مرتضوی با بیان این که باید فاکتورهای امنیتی برای انتخاب راننده و تشخیص خودرو رعایت شود، اذعان کرد: در فضای مجازی با استفاده بی‌رویه از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اجاره‌ای مواجه هستیم.

وی با بیان این که در قمار و شرط‌بندی همه درگاه‌ها اجاره‌ای هستند، افزود: از نظر قوانین و آیین‌نامه‌های بانک مرکزی اختصاص درگاه‌های اینترنتی به افراد غیر، فاقد مجوز است و پلیس در نخستین اقدام مالک درگاه را شناسایی می‌کند.

رئیس پلیس فضای تولید و اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پایان یادآور شد: در آستانه مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی و آغاز سفرها به عتبات عالیات، کلاهبرداری تحت عنوان تورهای زیارتی افزایش یافته است؛ کاربران با مراجعه به فضای مجازی درصدد انتخاب تورهای زیارتی هستند که باید در این خصوص مراقبت کنند.

انتهای پیام/فارس