سرویس: غیر تولیدی 10:15 - یکشنبه 25 شهریور 1397

تولیت آستان قدس رضوی:

روابط اجتماعی باید بر پایه عدالت باشد/ فساد وجود دارد اما تعمیم آن به کل نظام جنگ روانی دشمن است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: فساد وجود دارد اما تعمیم فساد به کل نظام، ایجاد شبهه، دل مردم را خالی کردن و جنگ روانی از روش‌های دشمن است.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در جمع عزاداران حسینی هیأت رزمندگان اسلام اظهار کرد: عاشورا دین را زنده کرد، به این معنا که تأسیس دین اسلام با بعثت نبی مکرم اسلام و تکمیل دین اسلام با غدیر انجام شد، تضمین بقای دین نیز با عاشورا انجام شد و گسترش‌دهنده دین به عالم حضرت مهدی(عج) است.

وی افزود: برای دین 3 وجود می‌توان فرض کرد، یک فرض وجود حقیقی دین است و آن عبارت است از کتاب خدا و سنت، دوم وجود ذهنی دین است و آن یعنی توده‌ای از باورها که در ذهن وجود دارد و فرض سوم وجود اجرایی و خارجی از دین است به این معنا که آن‌چه از دین در زندگی انسان اجرا و عمل می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که با وجود گذشت 1400 سال و آمدن احزاب و دین‌های مختلف تغییری در قرآن به وجود نیامده است، گفت: سؤال این است اینکه می‌گوییم عاشورا باعث زنده شدن دین شد ناظر به کدام یک از فرض‌هایی است که ذکر شد؟ اگر به کلمات اباعبدالله رجوع کنیم خود امام اشاره کردند که قیام من چگونه باعث زنده شدن دین شد.

رئیسی ادامه داد: قیام حضرت اباعبدالله برای اجرای دین بود چرا که تمام زحمت‌های پیامبر در حال از بین رفتن بود، پیامبری که با عقل و تدبیر فضا و نورانیتی را برای مردم گشود تا به جای بندگی شیطان بندگی خدا و آزادی حاکم شود، پیامبر آمد تا انسان را از افکار و عمل جاهلی نجات دهد اما بعد از آن تلاش کردند تا آینده را از بین ببرند.

وی با بیان این‌که سنگ بنای شهر اسلام و مدینه فاضله توحید است، اساس در این شهر بر معنویت، اخلاق، عدالت اجتماعی و عقلانیت است، عنوان کرد: اگر در مسجدالحرام صبح تا شب نماز بخوانید این اقامه صلاه نیست چراکه نخستین جلوه اقامه نماز نابودی آل سعود است و اقامه نماز یعنی هیچ حاکمیتی غیر خدا پذیرفته نیست.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وجود مقدس حضرت اباعبدالله فرمود می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم، اقامه نماز کنم، یعنی عمل به دین و دستورات الهی شود، اگر صبح تا شب نماز بخوانیم اما اجرای دین خدا نشود اقامه نماز نیست، باید روابط اجتماعی بر پایه عدالت باشد.

وی در ادامه ابراز کرد: جریان حق و باطل از اول خلقت انسان تا قیامت وجود دارد، نبرد این دو همواره وجود داشته است، انسان باید بداند که این از سنت هاست و همواره خود را در جبهه حق بداند و بفهمد که عزت در اختیار خدا و پیامبر بوده و عزت انحصاری مؤمنان است.

رئیسی با اشاره به این‌که جریانی خودخواه و خودبین می‌خواهد در عالم به جای خدامحوری خودمحوری باشد تا استکبار محور کارها باشد، تأکید کرد: در عاشورا پرچمدار حجت خداست و همه با او هم عهد هستند، آن‌چه در فرهنگ دینی وجود دارد عهد است که بسیار قوی‌تر از رأی است، یعنی آن‌چه یاران امام حسین(ع) با حضرت اباعبدالله بستند عهد بود، هر کدام به زمین می‌افتادند از حضرت سؤال می‌کردند که آیا من به عهدم وفا کردم؟

وی با بیان این‌که پیامبر تلاش کرد هم جهالت علمی و هم جهالت عملی را از بین ببرد، گفت: پیامبر آمد تا انسان‌ها را هم از شهوت عملی و هم از شبهات عملی برهاند، فلسفه قیام اباعبدالله هم برای این بود که جامعه از جهل نجات پیدا کند، آن جهالتی که پیامبر زدود 50 سال تلاش کردند که آن جهل را دوباره حاکم کنند و قرآن هم در این زمینه هشدار داده بود‌ ولی امام حسین آمد تا جامعه را از جهل برهاند .

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ما نه حق عقبگرد داریم و نه حق توقف و تنها راه، پیشرفت و جلو رفتن است، اگر انسان دچار جهل شد هدایت الهی هم در او مؤثر نیست و حتی اگر کنار کعبه هم زندگی کند فایده‌ای ندارد، قرآن کریم کسی را که چشم دلش کور است را کور می‌داند نه کسی که چشم سرش کور باشد، برای این‌که جهل او را فرا می‌گیرد و دیگر دوست و دشمن را نمی‌شناسد، مقصد را نمی‌داند و این فرد راه زندگی را هم گم می‌کند، اگر کسی قدرت تشخیص نداشت امام کفر را به جای امام ایمان می‌پذیرد چیزی که در عاشورا اتفاق افتاد.

وی با تأکید بر این‌که نتیجه جهل این است که امام کفر به جای امام ایمان خود را غالب می‌کند، ادامه داد: پیغمبر حق است اما پیغمبر و امام دروغین به خورد جامعه می‌دهند، انقلاب اسلامی، رهبری حق است، اما استکبار داعش را درست کرد تا جاهلان دور او جمع شوند، انسان باخرد کسی است که حق را از ناحق بشناسد، همان اول که پرچم داعش بلند شد اهل حق گفتند این پرچم دروغین بوده و این نسخه صهیونیستی است.

رئیسی اضافه کرد: بعد از توحید هیچ امری به اندازه امام‌شناسی در دین اسلام تأکید نشده است، اگر کسی بمیرد و امام خود را نشناسد به مرگ جاهلی مرده و حیات این فرد هم جاهلی بوده است.

وی عنوان کرد: از خلقت آدم تا خاتم آن‌چه از آیات نشان داده شد بیشتر جنبه حسی داشت مثل کشتی نوح، داستان حضرت ابراهیم همه امتحانات و آیات الهی حسی است اما از دوره پیغمبر اکرم تا زمان ظهور حضرت ولی عصر آن‌چه از آیات و امتحانات الهی است همراه با تعقل، فهم و اندیشه کردن است، انسان در این عصر باید قدرت تحلیل پیدا کند و معرفت خود را افزایش دهد، ابزار معرفت همچون گوش و چشم و دل در اختیار انسان‌ها قرار دارد، سخت مورد مذمت قرآن است اگر کسی ابزار معرفت را در خود تضغیف کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا هم برای دشمنان خطبه می‌خوانند تا گوش و چشم یزیدیان را باز کنند چرا که گناه جلوی آن‌ها را گرفته است و فقط پست و مقام‌ها را می‌بینند.

وی با بیان این‌که از اول انقلاب امام به ابرقدرت‌ها نصیحت کردند که شما نمی‌توانید امتی که به خدا توکل کند را شکست دهید، گفت: در آستانه 40 سالگی انقلاب دنبال این هستند تا تشویش اذهان کرده و دل مردم را خالی کنند، فساد وجود دارد اما تعمیم فساد به کل نظام، ایجاد شبهه، دل مردم را خالی کردن و جنگ روانی از روش‌های دشمن است.

رئیسی ابراز داشت: با جنگ اقتصادی و رسانه‌ای به دنبال این هستند تا در ذهن‌ها ایجاد سؤال کنند، امروز هر کسی با رفتار، نگاه و قلمش مردم را نامید کند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است و کسی که مردم را به نظام امیدوار کند در جهت راهبرد نظام حرکت کرده است، مشکلات اقتصادی راهکار اقتصادی دارد و آن تکیه به جوانان و توانمندی‌های آنان است، طبق فرموده رهبر معظم انقلاب همه مشکلات راهکار دارد اما برخی می‌خواهند مشکل اقتصادی را با راهکار سیاسی حل کنند و این راهکار خطاست، مشکل فقر، بیکاری و مسکن راهکار در درون کشور دارد.

وی اضافه کرد: یقین داریم با مقاومت در مقابل دشمن و بصیرت و اقدامات جهادی و انقلابی از موانع فعلی با موفقیت عبور خواهیم کرد، به دست جوانان پیچیده‌ترین مسائل را حل کردیم و نمونه آن هسته‌ای است که دانش آن بومی شده است؛ این جوان‌ها قطعاً می‌توانند در نظام مالیاتی، صادرات و واردات و سایر مسائل اقتصادی هم راه را باز کنند و مسیر پیشرفت هموار شود‌.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان تأکید کرد: راه هر چقدر نورانی باشد اما درون انسان نورافکنی نباشد تا بتواند راه، راهبر و دشمن را تشخیص بدهد، به خطا می‌رود، عاشورا فقط یک حادثه تاریخی نیست بلکه حرکت اصلاحی حضرت اباعبدالله(ع) تحول در زندگی انسان معاصر است و یک حرکت تمدنی است و نه زمان می‌شناسند و نه مکان، امروز بیش از هر زمان به پیام عاشورا نیاز داریم.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.