سرویس: غیر تولیدی 08:02 - یکشنبه 25 شهریور 1397

مدیر بهداشت محیط اصفهان خبر داد

نظارت 45 گروه بازرسی بر نذورات استان اصفهان/ ذبح دام جلوی دسته‌ها ممنوعیت دارد

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: 45 تیم دو نفره بازرسی در حال حاضر از هیأت‌ها، مساجد و مراسم‌ها بازدید می‌کنند و گزارش کاری خود را ارائه می‌دهند و اگر موردی مغایر با موازین بهداشتی وجود داشته باشد، آموزش‌ها و تذکرات لازم داده و به مرکز بهداشت معرفی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، حسین صفاری با اشاره به مسمومیت غذایی در ماه محرم و صفر سال گذشته و همچنین ماه رمضان سال جاری، اظهار کرد: خیران و افرادی که نذوراتی دارند باید این مسأله را مدنظر داشته باشند که زمان زیادی بین بسته‌بندی و مصرف غذا وجود نداشته باشد زیرا بسته‌بندی، قرار دادن غذاها روی هم و نگهداری بیش از 3 ساعت نهایتاً زمان زیادی را تا مصرف غذا به دنبال دارد که شرایط مساعدی برای رشد میکروب و آلوده شدن غذا فراهم می‌کند و در نهایت سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازد و آن‌ها را دچار مسمومیت می‌کند.

نظارت 45 گروه بازرسی بر نذورات استان اصفهان

وی با بیان این‌که در ایام ماه محرم حدود 45 تیم دو نفره نظارت بر هیئات، مساجد و تکایا را بر عهده دارند و به مکان مراسم‌ها و تهیه و پخش نذورات مراجعه می‌کنند، افزود: 20 تیم بازرسی در داخل شهر اصفهان و 25 تیم بازرسی در شهرستان‌ها نسبت به حجم کاری موجود، فعالیت می‌کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در ادامه بیان کرد: این تیم‌های دو نفره بازرسی در حال حاضر از هیأت‌ها، مساجد و مراسم‌های عزاداری بازدید کرده و گزارش کاری خود را تهیه و ارائه می‌کنند، اگر موردی مغایر با موازین بهداشتی وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم برخورد قهری داشته باشیم و باید در این موارد همکاران تذکر و آموزش لازم را بدهند زیرا باید حرمت عزاخانه امام حسین(ع) و افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند حفظ شود، مگر این‌که در خطر بودن سلامت مردم به جد دیده شود، در این صورت به اجبار با این گونه مکان‌ها برخورد قانونی می‌شود.

ذبح دام جلوی دسته‌ها ممنوعیت دارد

وی همچنین از آموزش دادن به هیئات خبر داد و مطرح کرد: حدود 20 روز قبل از محرم آموزش‌ها و تذکرات لازم به تعدادی از هیئات داده شد، به خصوص پیرامون ذبح غیرمجاز یا کشتار غیرمجاز که نباید جلوی دسته‌ها انجام شود، بعضی از افراد تمایل دارند که نذورات و ذبح خود را جلوی دسته‌ها انجام دهند که از نظر مرکز بهداشت و دامپزشکی ممنوع است و با توجه به بیماری تب کریمه کنگو یا ( CCHF)، این موضوع باید رعایت شود.

صفاری در ادامه اذعان داشت: آموزش‌های لازم برای جلوگیری از این اقدام انجام شده است زیرا کار بسیار خطرناکی است، گوسفندی که ذبح می‌شود باید حتماً مورد تأیید کارشناس‌های دامپزشکی باشد تا دچار بیماری خاصی نباشد و از نظر سلامت گوشت و انتقال بعضی از بیماری‌ها مثل CCHF حتماً باید اطمینان حاصل شود که گوشت مشکلی ندارد که اگر این کار در کشتارگاه انجام شود، همه مسائل بهداشتی رعایت می‌شود.

ظروف یکبار مصرف فوم و پلی استایرن سرطان‌زا هستند

وی با اشاره به خطرناک و سرطان‌زا بودن ظروف یکبار مصرف فوم و پلی استایرن به دلیل آزاد شدن مونومر هنگام ریختن مواد غذایی داغ درون آن‌ها، عنوان کرد: خیران برای پخش نذورات خود از ظروف مورد تأیید استفاده کنند و تأکید ما بر این است که خیران بحث سلامتی مردم را هم جزو نذوراتشان قرار دهند، آن‌ها می‌توانند از ظروف گیاهی و ظروف آلومینیوم که مشکل خاصی نداشته باشد و لیوان‌های سلولزی یا گیاهی برای چای استفاده کنند ولی از لیوان‌های پلی استایرن برای نوشیدنی‌های داغ به هیچ وجه استفاده نشود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان با توجه به تمایل گروهی به استفاده از ظروف دائم به جای یکبار مصرف، متذکر شد: اگر در شست‌و‌شوی استکان و نعلبکی، سه مرحله نظافت رعایت شود و از عهده این‌ کار بر بیایند، مشکلی ندارد، ولی ما در بحران کم‌آبی به سر می‌بریم و این کار مصرف آب را زیاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: برای رعایت بهداشت این ظروف باید در یک ظرف چای و تفاله را خالی کنند، در ظرف دیگری که آب و مواد شوینده مخلوط شده، استکان و نعلبکی را تمیز کنند و در ظرف بعدی با آب جاری یا همان آب لوله کشی مرحله نهایی تمیز کردن را انجام دهند، اگر این سه مرحله انجام شود از نظر بهداشت و سلامتی مشکلی ندارد ولی به هر حال بحث صرفه‌جویی در مصرف آب هم مطرح است که در این روش انجام نمی‌شود.

صفاری خاطرنشان کرد: اگر از لیوان‌های سلولزی یا مقوایی که مورد تأیید است یا لیوان‌های گیاهی یا استکانی که به خوبی نظافتش رعایت شده باشد، برای نوشیدنی‌های داغ استفاده شود، مشکل بهداشتی وجود نخواهد داشت ولی از ظروف پلی استایرن یا پلاستیک به هیچ عنوان استفاده نشود.

از مواد غذایی با کیفیت برای تهیه نذورات استفاده شود

وی در رابطه با مواد غذایی خامی که استفاده می‌شود، به خیران توصیه کرد: از مواد غذایی و آب مصرفی مناسب، مطلوب و با کیفیت استفاده شود، برنج، گوشت، حبوبات یا موادی که به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند حتماً از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و محل پخت مورد تأیید کارشناسان بهداشت باشد و در طباخی‌های غیرمجاز یا مکان‌هایی که شرایط بهداشتی را ندارند، مراحل تهیه غذا انجام نشود تا برای سلامتی مصرف کنندگان مشکلی به وجود نیاید.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان به مردم توصیه کرد: مردم از ظروف نامناسبی که برای توزیع نذورات در برخی مکان‌ها وجود دارد، استفاده نکنند، درست است که نذر امام حسین(ع) است ولی سلامتی خودشان هم مطرح است و نباید از لیوان‌های شفاف و یکبار مصرف برای نوشیدنی‌های داغ مثل چای و شیر استفاده کنند.

همه شهروندان نظافت را رعایت کنند

وی از خیران و مردم خواست: کسانی که نذر دارند حتماً محل‌هایی را برای جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف یا زباله‌ها در نظر بگیرند و همچنین مردم دقت کنند که با پخش کردن و پرتاب ظروف غذا یا لیوان چای به بیرون از خودرو، کار کارگران شهرداری را دوچندان نکنند که این کار زیبنده عزاداران امام حسین(ع) نیست.

صفاری در پایان تصریح کرد: اگر مردم احیاناً مواردی را دیدند که با موازین بهداشتی مغایرت داشت، می‌توانند با سامانه 190 که به صورت رایگان در اختیارشان قرار دارد، به ما اطلاع دهند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.