اصفهان شرق

تاکسی‌ اینترنتی درگیری‌های قانونی دارد

کدخبر: 175313
1397/06/25 در ساعت 11:50

به گزارش اصفهان شرق، هادی منوچهری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع ستاد مهر سال تحصیلی 98-97 با اشاره به اقدامات ستاد مهر اظهار کرد: ستاد مهر همگرایی خوبی میان آموزش و پرورش، پلیس راهور و معاونت حمل و نقل شهرداری ایجاد کرده است.

وی با بیان این که سازمان تاکسیرانی به عنوان یکی از ناوگان‌های عظیم شهری در اصفهان فعالیت دارد، افزود: ستاد مهر وظیفه هماهنگی حمل و نقل و عبور و مرور شهری را دارد که وظیفه بخشی از روان‌سازی ترافیک برعهده سازمان تاکسیرانی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: بازرسان سازمان تاکسیرانی از ابتدای مهر ماه بر وضعیت سرویس مدارس، مدارک و مجوزات، پوشش، پارک و مسافرگیری نظارت داشته و ارزیابی می‌کنند.

72 هزار دانش‌آموز اصفهانی با سرویس به مدرسه می‌روند

وی با بیان این که 72 هزار دانش‌آموز اصفهانی با سرویس به مدرسه می‌روند، خاطرنشان کرد: سرویس مدارس برای 72 هزار دانش‌آموز در قالب 50 شرکت حمل و نقل پوشش داده می‌شوند که آموزش‌های لازم برای رانندگان این سرویس‌ها انجام شده و مجوزهای لازم نیز صادر شده است.

منوچهری اذعان داشت: نرم‌افزار سرویس مدارس برای نخستین بار در دو نقطه شهری اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست که از بهمن ماه به صورت رسمی اجرایی می‌شود؛ این نرم‌افزار امکان نظارت آنلاین را به والدین دانش‌آموزان می‌دهد و هزینه‌های جا‌به‌جایی را به صورت دقیق و شفاف مشخص خواهد کرد.

تردد 10 هزار سرویس مدرسه در شهر اصفهان

وی با بیان این که از لباس فرم رانندگان سرویس مدارس در ابتدای مهر ماه سال جاری رونمایی می‌شود، تأکید کرد: اصفهان جزو کم‌شکایت‌ترین شهرها در خصوص سرویس مدارس است و براساس نرخ کرایه فعلی، افزایش میزان کرایه سرویس مدارس از 12 درصد بیشتر نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان از تردد 10 هزار سرویس مدرسه در شهر اصفهان خبر داد و یادآور شد: بخشی از خودروهای سرویس مدارس شخصی بوده که رانندگان آن‌ها با گذراندن مراحل قانونی اقدام به جابجایی دانش‌آموزان می‌کنند.

ظرفیت قانونی سرویس مدارس 4 نفر است

وی با بیان این که کسانی که برای نخستین بار وارد ناوگان سرویس مدارس می‌شوند قطعاً آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: چگونگی رفتارهای شغلی و اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک، مسائل مرتبط با ایمنی، سلامت و کمک‌های اولیه جزو سرفصل‌های آموزشی برای رانندگان مدارس است.

منوچهری با اشاره به این که یکی از مشکلات سرویس مدارس ظرفیت خودروهاست، عنوان داشت: حداکثر ظرفیت قانونی سرویس مدارس در اصفهان 4 نفر است.

نباید از عبارت تاکسی اینترنتی استفاده کرد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس بیان کرد: کلمه تاکسی بار حقوقی و قانونی دارد و نباید از عبارت تاکسی اینترنتی استفاده کرد چراکه آنان مسافربران شخصی اینترنتی هستند و زیر نظر ما نیستند و هیچ‌گونه مجوزی از سازمان تاکسیرانی شهر اصفهان ندارند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: این تاکسی‌ها مجوز کسب و کار دارند اما پروانه بهره‌برداری ندارند؛ مسافربران شخصی اینترنتی پدیده نوظهوری است که 2 سال است در کشور رواج پیدا کرده و طی یک سال اخیر در اصفهان پررونق شده است.

وی با بیان این که موضوع تاکسی‌های اینترنتی درگیری‌های قانونی دارد که حل نشده است، اضافه کرد: اگر شهرداری بخواهد وارد این موضوع شود باید از نظر عرفی و قانونی حمایت شود؛ برخی شهرداری‌ها نرم‌افزار تاکسی اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند اما با شکست مواجه شده‌اند.

نیازمند حمایت دستگاه قضایی هستیم

منوچهری یادآور شد: به هیچ عنوان مشکلات حوزه حمل و نقل شهری را به مدیران بعدی منتقل نخواهیم کرد؛ کارگروهی ویژه بررسی وضعیت تاکسی‌های اینترنتی در سازمان تاکسیرانی اصفهان ایجاد شده اما ساماندهی این تاکسی‌ها نیازمند حمایت و ورود همه دستگاه‌های ذیربط از جمله قوه قضائیه است.

وی اذعان داشت: در چند ماه اخیر 16 مکاتبه قانونی با قوه قضائیه، فرمانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان انجام شده اما در هر صورت این موضوع فراسازمانی است؛ در آینده‌ای نه‌چندان دور بخشی از سهم تاکسی اینترنتی به رانندگان تاکسی‌های زرد اختصاص می‌یابد.

هیچ اصراری بر وجود سازمان تاکسیرانی نداریم

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان بیان کرد: برای ساماندهی وضعیت تاکسیرانی در شهر اصفهان، با برگزاری  انتخاباتی از میان رانندگان این ناوگان 13 نفر به عنوان نماینده تاکسی‌ها انتخاب شده تا تصمیم‌گیری‌های این صنف به صورت مشورتی انجام شود.

وی در پاسخ به چرایی عدم ارائه تسهیلات لازم به رانندگان تاکسی ابراز داشت: شهرداری اصفهان هیچ اصراری بر وجود سازمان تاکسیرانی ندارد و استقرار این سازمان براساس قانون مصوب است؛ اگر قانون تغییر کند، باری از روی دوش شهرداری‌ها برداشته می‌شود.

انتهای پیام/فارس