سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 20:33 - چهارشنبه 03 اردیبهشت 1393

قند خون ۷.۵ میلیون ایرانی بالاست/بیش از ۴۰ درصد مردم اضافه وزن دارند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: ۹.۷ درصد ایرانی‌های سنین بین ۲۵ تا ۶۴ سال، قند خون بالا دارند.رییس سازمان غذا و دارو با اعلام این که بیش از…

دکتر شهرام رفیعی فر گفت: این افراد قند خون بالای ۱۲۶ میلی گرم در دسی لیتر دارند.

وی افزود: ۴ تا ۵ میلیون ایرانی دیابت دارند و علت مرگ ۳۴۰۰۰ نفر از هموطنان ما در سال، دیابت است.

رفیعی فر در ادامه بیان کرد: افراد با به کار بستن برخی از توصیه‌ها از جمله انواع غلات سبوسدار، حبوبات، سبزیجات خام یا پخته و کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای با روغن زیاد مثل سیب زمینی سرخ کرده می‌توانند از دچار شدن به دیابت خودداری کنند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت گفت: به جای روغن جامد، از روغن‌های مایع استفاده کنید. از بین روغن‌های مایع، روغن زیتون از ارزش غذایی ویژه‌ای برخوردار است. سعی کنید هر روز از این روغن در سالاد خود استفاده کنید.

وی با تأکید بر اینکه از شیرینی‌ها کمتر استفاده کنید چرا که حاوی مقادیر فراوانی روغن و شکر هستند، افزود: چنانچه عادت به مصرف شیرینی دارید، آن را جزئی از برنامه غذایی روزانه محاسبه کنید، نه اینکه به برنامه غذایی اضافه کنید.

رفیعی فر بیان داشت: مصرف چربی اشباع را محدود کنید. این نوع چربی در گوشت قرمز و فرآورده‌های حیوانی نظیر کره و پنیر یافت می‌شود.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، استفاده از تخم مرغ آب پز، لبنیات کم چرب، سویا، آجیل بی نمک، مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز، غذاهای بخارپز یا کبابی و تفت شده به جای سرخ شده، در کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت مؤثر هستند.

بیش از ۴۰ درصد مردم اضافه وزن دارند/ یک‌ سوم مرگ‌ها به نوع تغذیه وابسته‌اند

دکتر دیناروند در مراسم اعطای نشان امنیت و سلامت با اشاره به اینکه سلامت و امنیت از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولان در دنیا است، گفت: در کشور ما نیز اولویت این موارد و نگرانی از سلامت و امنیت آن‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امنیت و سلامت متولیان متعددی دارند، گفت:‌ در ایران وزارت بهداشت به موجب اسناد بالادستی مسئولیت‌های بسیار جدی دارند بخصوص طبق سیاست‌های کنونی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری تولیت حوزه سلامت به وزارت بهداشت سپرده شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سلامت و امنیت غذایی منحصر به رفع آلودگی از فرآورده‌های غذایی نیست، گفت: با پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری و افزایش آگاهی مردم ابعاد دیگری در این حوزه حائز اهمیت است که وزارت بهداشت و سازمان غذا اکنون باید به این ابعاد توجه بیشتری داشته باشد.

بیش از یک سوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های قلبی و سرطان است

معاون غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه بیش از یک سوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان رخ می‌دهد، گفت: این موارد عمدتا به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است.

وی تاکید کرد: تغییر شیوه زندگی و غذای مصرفی می تواند تاثیر زیادی در متوقف کردن سیر صعودی آمار مرگ و میر در این حوزه باشد.

وی با اشاره به اینکه نزولی شدن این سیر در دنیا صورت گرفته است، گفت:‌ متاسفانه در ایران هنوز نتوانسته‌ایم این سیر صعودی را متوقف کنیم.

معاون غذا و دارو همچنین با اشاره به سیاست‌های سلامت محور وزارت بهداشت گفت: اعطای نشان ایمنی و سلامت به مواد غذایی که در سال ۸۶ توسط شورای عالی امنیت و سلامت غذایی مصوب شد در نظر دارد از غذاهایی که از لحاظ پاک بودن، سلامت و غیره استانداردهای لازم در آن‌ها رعایت شده حمایت کند.

وی افزود: کاهش اسیدهای چرب و قند و شکر افزوده شده به مواد غذایی جزو اولویت‌های ماست که اگر بتوانیم آن‌ها را به حد مطلوب برسانیم می‌توانیم از سیر صعودی بیماری‌های وابسته به سلامت غذا جلوگیری کنیم.

دیناروند تاکید کرد:‌ اعطای نشان ایمنی و سلامت در خدمت همین وظیفه است.

منبع : خبرگزاری ایسنا و مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.