اصفهان شرق

در بحث هدفمندی نباید مردم را تهدید کرد

کدخبر: 17505
1393/02/03 در ساعت 21:20

جمشید پژویان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با اشاره به فقدان آمار و اطلاعات از جامعه به عنوان مهمترین مشکل اجرای فاز دوم مهدفمندی یارانه ها گفت: روش خود اظهاری که دولت در پیش گرفت هم نمی تواند مشکلات را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت درحالی که اطلاعات مالی مردم را ندارد و این اطلاعات هم به سادگی فراهم نمی شود که بتواند با دقت قابل توجهی گروه‌های ثروتمند را نسبت به گروههای فقیر شناسایی کند، از مردم خواست تا کسانی که درآمد بالایی دارند به صورت داوطلبانه انصراف بدهند.

تهدید مردم توسط دولت کار درستی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با اشاره به این نکته که نباید در این مساله تهدید محور وارد شد، افزود: در این موارد که واقعا اطلاعات شما دقیق نیست و نمی توانید به خوبی راست نمایی کنید تهدید کردن کار درستی نیست و دولت هم تقریبا در ابتدا چندین بار با تهدید صحبت کرد مثلا اعلام کرد که دارایی ها را بررسی می کند؛ ولی خیلی زود عقب نشینی کرد و در واقع راه معقول و بدون تهدید که از مردم بخواهد خودشان داوطلبانه کنار بروند را در پیش گرفت.

مردم فکر می کنند همه از یارانه‌ها سهم دارند

پژویان اضافه کرد: نکته دیگر که وجود دارد این است که مردم از دهه ۶۰ یعنی از آغاز جنگ و توزیع کوپن کالاهای اساسی و یارانه ها این امر بر ما مشتبه شد که ما همه مان از این یارانه ها سهم داریم. شاید اگر ساده به صورت مسأله توجه کنیم واقعا همین طور باشد.

وی گفت: مردم می گویند مملکت نفت دارد و باید بخشی از درآمدهای حاصل از این نفت را بین مردم توزیع کنند؛ پس همه باید سهم ببرند و این باعث شد که درآن دوران همه کوپن هایشان را گرفتند حتی آنهایی که احتیاج نداشتند به مستخدمین و رانندگان خود دادند. عده ای هم اینها را می فروختند و به کالای دیگری تبدیل می کردند و بازار سیاهی به راه انداخته بودند. و در کل یک به هم پاشیدگی در اقتصاد رخ داده بود. شاید درآن زمان به خاطر جنگ می باید سیاست هایی راپیش می گرفتیم ولی باید این را هم به مردم می گفتیم که کوپن حق همه نیست.

ثروتمندان سهم بیشتری از درآمدهای دولت دارند

پژویان ضمن تشریح این موضوع که مردم نیازمند توضیح هستند خاطرنشان کرد: گروه‌های ثروتمند، خود به خود سهم بیشتری از درآمدهای دولت و درآمدهای نفتی و بیت المال می برند. یعنی بخش قابل توجهی از هزینه های دولت منافعش عمدتاً متوجه گروههای پر در آمد و ثروتمند است. مثلاً فرض کنید هزینه سنگین نیروهای انتظامی و محافظت کردن از کوچه ها و معابر و منازل و… اینها برای آن کسی نیست که اگر در خانه اش را باز هم بگذارد کسی به آن نگاه هم نمی کند!

رئیس سابق شورای رقابت با انتقاد از شیوه اتخاذ شده دولت برای انصراف از یارانه ها تصریح کرد: اما اشتباه فاحشی که دولت ها انجام می دهند و این دولت هم مرتکب آن شد این است که متأسفانه مردم ما را منحرف می کنند. می‌آیند در تبلیغاتشان از کسانی استفاده می کنند که اینقدر وضع مالی خوبی دارند، اصلاً یارانه گرفتن آنها جای سؤال دارد. چرا این را نشان می دهید؟ می‌خواهید کسانی را بر علیه دیگری بشورانید؟ همین می شود که مردم اعتماد نمی کنند.

وی ادامه داد: دولت در جایی اعلام می کند که گروه هایی که باید از جمع یارانه بگیران حذف شوند شناسایی شده اند؛ در صورتی که شناسایی نشده اند؛ چرا که دولت اصلاً ابزارهای شناسایی را ندارد؛ اگر این آمار و اطلاعات را داشتند پس چرا این پروسه های خود اظهاری و ثبت نام مجدد را به راه انداختند؟ مثل اینکه شخصی زمانی با من مناظره می کرد و می گفت من ۳۰ درصد فقیر جامعه را شناسایی کرده ام. مردم هم نه تنها به او نخندیدند بلکه برای او کف هم زدند و بعد هم فراموش کردند هیچ کس پیدا نشد که سؤال کند که اگر ۳۰درصد فقیر شناسایی شده است لیست اینها را به دولت بدهید ما مردم هم دولت را مجبور می کنیم که شما را تشویق کند. و این همه تنش هم در جامعه به راه نمی افتاد. باز هم تأکید می کنم دولت توانایی شناسایی را ندارد.

این استاد دانشگاه علامه افزود: اینکه بخواهند حساب‌های بانکی را نگاه کنند و یا برخی از اقلام دارایی‌ها را ملاک ارزیابی قرار دهند، این اشتباه بسیار فاحشی است. مگر افراد ثروتمند پول های خود را در بانک سپرده گذاری می کنند؟ نخیر. برعکس آنها همیشه به بانک ها بدهکار هستند. مثلا یک فرد بازنشسته‌ای که می‌بیند حقوقش اصلاً کفایت نمی‌کند خانه‌ای که در حال حاضر ۳۰۰تا۴۰۰ میلیون تومان ارزش دارد را می‌فروشد و پولش را در بانک می گذارد تا از سود این پول گذران زندگی کند. بعد شما این فرد را جز ثروتمندان می برید؟ و به آن فردی که میلیاردها تومان به بانک بدهکار است چون دهها میلیارد تومان انواع دارایی‌ها در جاهای مختلف دارد یارانه می دهید؟

 دولت باید راستی نمایی کند

پژویان با بیان اینکه دولت باید راست نمایی کند، تشریح کرد: وقتی دولت نمی تواند کاری را انجام دهد آن را هم نباید مطرح کند! راست نمایی یعنی اینکه  به مردم بگویید دولت این مبلغ را هزینه پلیس راهنمایی رانندگی؛ آسفالت و راه سازی شهرها و خیابان ها و … می کند که عمدتا متوجه صاحبان اتومبیل می شود و آن موقع باید ببنید این صاحبان کجا قرار دارند.

هزینه هایی که برای دادگاه ها، نیرهای انتظامی و … می شود و هزینه هایی که عمدتا بر سر جریان های مالی است عمدتاً متعلق به آدمهای پولدار است که پول همدیگر را می گیرند و پس نمی دهند؛ اما هزینه این‌ها را باید همه ملت بدهد که اصلاً پولی ندارند که بخواهند بر سر آن با هم دعوا هم داشته باشند؛ اینها را باید به مردم گفت.

وی در نهایت تصریح کرد: اصلاح قیمت های نسبی که اسم آن شده هدفمندی یارانه ها یک اشکال ساختاری اقتصاد ما است که باید انجام شود و راهی هم ندارد. ای کاش ۲۰ سال یا ۱۵ یا ده سال پیش انجام می شد. هر روز که بگذرد همچنان که به شفافیت می بینیم هزینه این کار سنگین تر و رفع این مشکل دشوارتر می شود.

منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا