سرویس: اخبار شهرستان 15:42 - سه شنبه 20 شهریور 1397

نمونه ای از همکاری و همدلی در کویر؛

مراسم سنتی خشت زنی در آرامستان شهر حسن آباد برگزار شد/ تصاویر

مراسم سنتی خشت زنی با حضور داوطلبانه مردم در آرامستان شهر حسن آباد برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، مراسم سنتی خشت زنی هر ساله به منظور تهیه خشت مورد نیاز برای دفن اموات با حضور داوطلبانه مردم در کنار قبور گذشتگان برگزار می شود.

بانی این عمل خیر در گفتگویی با خبرنگار ما، گفت: در شهر حسن آباد و بعضی از روستاها وقتی کسی از دنیا می رود تمام اعمال دفن از جمله کندن قبر، غسل و کفن کردن میت و … به صورت رایگان و با همکاری یکدیگر انجام می دهند و برای پوشاندن لحد و قبور از خشت های سنتی استفاده می شود.

حاج رضا حق شناس در ادامه افزود: این مراسم سنتی که حدود 200 سال است برگزار می شود، سه هزار خشت تهیه می شود و در محلی نگهداری شده تا هنگام نیاز به راحتی در دسترس باشد.

وی با اشاره به مواد اولیه برای ساخت خشت، اظهار کرد: مواد اولیه آن گاه، خاک رس و ماسه و قالب مخصوص است که آن هم افراد به صورت رایگان فراهم می کنند.

این خیر نیکوکار در خصوص جمع آوری کردن خشت ها، تصریح کرد: ابتدا مکانی را که می خواهند خشت بزند را ماسه پاشی می کنند، بعد از اینکه خشت ها در ردیف های منظم زده شد یک یا دو روز بعد خشت ها را از جا بلند می کنند و به صورت عمودی با یک نظم و شکل خاصی می چینند و برای راحتی شمارش آن ها هر 100 عدد خشت یک خشت را روی ردیف ها با یک خشت را بالای آن قرار می دهند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.