سرویس: غیر تولیدی 12:12 - سه شنبه 20 شهریور 1397

گزارش؛

راهکاری برای داشتن آرامش و خواب آرام/ دارویی برای سرماخوردگی

سیب دارای ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و املاح مفیدی است که به تقویت کننده اعصاب و قلب شهرت دارند و به همین دلیل نوشیدن چای سیب قبل از خواب، باعث خوابی خوش و آرام می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، دمنوش‌های میوه‌ای علاوه بر خواص بسیار خود، طرفداران بسیاری هم در بین مردم دارند زیرا این دمنوش‌ها طعم و عطر دلچسب‌تری نسبت به دمنوش‌های گیاهی دارند، یکی از این دمنوش‌های میوه‌ای خوشمزه و معطر، چای یا دمنوش سیب است.

سیب یکی از میوه‌هایی است که در تمام فصل سال با انواع مختلف وجود دارد و از پرطرفدارترین میوه‌ها است که به راحتی می‌توان دمنوش آن را تهیه و مصرف کرد و از خواص آن بهره برد.

خواص دمنوش سیب

دمنوش ﺳﯿﺐ ﺳﺮﺷﺎر از ویتامین‌های C ،B2 ،B1 ،A و دارای اﻣﻼح ﻣﻌﺪﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻨﯿﺰﯾﻢ، ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ، آهن، ﻓﺴﻔﺮ، ﮐﻠﺴﯿﻢ و همچنین دارای کربوهیدرات، ﻣﻮاد ﻗﻨﺪی، ﮔﻠﻮﮐﺰ و فروکتوز است، دمنوش سیب سرشار از پلی‌فنول‌ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، فعالیت آنزیمی بدن را کنترل می‌کند.

ویتامین B6 موجود در چای سیب، میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن را افزایش می‌دهد و با تقویت سیستم ایمنی بدن به بهبود عملکرد گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند، همچنین از بیماری پارکینسون هم جلوگیری می‌کند.

فلاونوئیدهای موجود در دمنوش سیب بسیاری از عوارض مرتبط با یائسگی را در زنان کاهش می‌دهد و به دلیل دارا بودن مواد تشکیل دهنده اصلی برای ترمیم، ساخت عضلات و استخوان با افزایش تراکم استخوان‌ها از خطر ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و همچنین باعث تقویت بینایی می‌شود.

روشی خوشمزه برای لاغری 

این نوشیدنی با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شوند، کمک می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد و در ضمن گنجاندن دمنوش سیب در برنامه غذایی به میزان قابل توجهی موجب کاهش وزن سریع می‌شود.

کوئرستین موجود در چای سیب نوعی فلاونوئید است که از سلول‌های مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به همین دلیل تأثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد و پکتین موجود در آن به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کرده و تری گلیسیرید و میزان قند خون را تنظیم می‌کند، این دمنوش از حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

راهکاری برای داشتن آرامش و خواب آرام

دمنوش سیب به عنوان یک ماده برای سم زدایی بدن مصرف می‌شود و این خاصیت، آن را به نوشیدنی طبیعی و مفید برای از بین بردن عفونت‌ها و ویروس‌ها در بدن تبدیل کرده است، همچنین سیب دارای ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و املاح مفیدی است که به عنوان تقویت کننده اعصاب و قلب شهرت دارند که به همین دلیل نوشیدن چای سیب قبل از خواب، باعث خوابی خوش و آرام می‌شود.

دمنوش سیب با دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین ترکیبات ضد التهابی، می‌تواند باعث تسکین درد مفاصل بیمار، سردرد و درد عضلات شود و ﺑﺮای ﺗﺴﮑﯿﻦ بیماری‌های روﻣﺎﺗﯿﺴﻢ، اﻣﺮاض ﮐﺒﺪی و رﯾﻮی مفید اﺳﺖ.

دمنوش سیب باعث تسکین دل درد، ﺑﺮوﻧﺸﯿﺖ، ﻣﯿﮕﺮن، ﺗﻨﮕﯽ ﻧﻔﺲ، درد گلو و تب می‌شود و درمانی برای رﯾﺰش ﻣﻮ، ﮐﻢ ﺧﻮاﺑﯽ، ﺿﻌﻒ اعصاب، اسهال و نفخ معده است، اشتهاآور و نیروزا بوده و سیستم عصبی، کارکرد دستگاه گوارش و کلیه‌ها را تقویت و از یبوست و ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.

این دمنوش ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺎداﺑﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﺻﻮرت و رفع خستگی روزانه می‌شود و برای افرادی که استرس دارند مصرف روزانه آن بسیار آرام‌بخش است؛ در هنگام سرماخوردگی می‌توان از این دمنوش روزانه دو نوبت استفاده و تأثیر بی‌نظیر آن را در رفع علائم سرماخوردگی مشاهده کرد.

روش تهیه دمنوش سیب

دمنوش سیب به دو صورت تهیه و مصرف می‌شود ولی روش دوم آن بهتر و سالم‌تر است، در روش اول سیب تازه را به قطعه‌های کوچک تقسیم می‌کنند و داخل قوری همراه با آب جوش می‌اندازند و سپس چای سیاه به آن اضافه می‌کنند و بر روی سماور یا حرارت غیر مستقیم قرار می‌دهند تا دم بکشد، پس از 10 دقیقه دم کشیدن چای آماده است، به این روش نمی‌توان دمنوش سیب گفت ولی می‌توان عنوان چای سیاه با طعم سیب را برای آن برگزید.

در روش دوم یک عدد سیب را با پوست رنده یا قطعه قطعه و خشک می‌کنند، زیرا پوست سیب خود حاوی ویتامین‌های بسیاری است و حتی می‌توان فقط از پوست سیب برای تهیه این چای استفاده کرد، پس از خشک شدن در ماهیتابه‌ای ریخته و روی شعله ملایم قرار می‌دهند تا رنگ قطعه‌های سیب به قهوه‌ای تیره متمایل شود.

در حین این مرحله از دود و بوی سیب‌ها نگران نشوید و اجازه دهید رنگ تکه‌های سیب به قهوه‌ای تیره برسد، پس از این‌که رنگ سیب‌ها به قهوه‌ای تیره رسید، چای سیب آماده است، از روی حرارت برداشته و آن‌ها را خنک و در ظرفی دربسته نگهداری می‌کنند.

برای تهیه دو فنجان دمنوش سیب، یک قاشق غذاخوری چای سیب را همراه یک لیوان آب جوش داخل قوری ریخته و روی شعله غیر مستقیم یا سماور قرار می‌دهیم، پس از 15 دقیقه دم کشیدن، دمنوش سیب آماده است، در تهیه این دمنوش می‌توان از تکه‌ای چوب دارچین هم استفاده کرد که عطر و طعم سیب را بیشتر کند.

حتی می‌توان چای سیب را همراه چای سبز داخل قوری ریخت و از خواص هر دو مورد استفاده کرد، سیب و چای سبز، هر دو خوراکی‌هایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و دارای ارزش تغذیه‌ای بالا هستند، مصرف همزمان سیب و چای سبز و ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های این دو خوراکی مغذی، می‌تواند با پیشگیری از گرفتگی و سختی عروق، با حمله یا سکته‌های قلبی مبارزه کند، همچنین ترکیب این دو می‌تواند باعث کاهش بیشتر سطح کلسترول خون و در نتیجه حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.