سرویس: غیر تولیدی 10:10 - دوشنبه 19 شهریور 1397

مدیرکل میراث فرهنگی مطرح کرد

اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی/ اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ما در شهر جهانی صنایع دستی هستیم که در جهان 4 شهر این عنوان را دارند و اصفهان دومین شهر جهانی است و به واسطه صنایع دستی، شهر اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق در دنیاست.

به گزارش اصفهان شرق،  فریدون اللهیاری در آیین افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه صنایع دستی اصفهان و همچنین نخستین نمایشگاه صنایع دستی روستایی و عشایری استان اصفهان با اشاره به تأثیرات نمایشگاه ملی صنایع دستی در کشور اظهار داشت: نمایشگاه ملی صنایع دستی رویدادی است که می‌تواند در رشد و اعتلای صنایع دستی کشور نقش مهم و تأثیرگزاری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بر اساس ارزیابی‌های همکاران اتحادیه می‌دانیم در اصفهان که عنوان جهانی صنایع دستی را دارد، هنرمندان  بسیاری که حداقل 45 هزار نفر هستند در این حوزه فعالیت دارند و سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ما در شهر جهانی صنایع دستی هستیم، در جهان 4 شهر این عنوان را دارند و اصفهان دومین شهر جهانی است و به واسطه صنایع دستی، شهر اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق در دنیا است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صنایع دستی در اصفهان همیشه فعال و پویا بوده است و این صنایع فقط در نمایشگاه‌ها نیست بلکه در سطح شهر هم قابل مشاهده است و میدان امام اصفهان به عنوان یک بازار صنایع دستی می‌­تواند نمادی از صنایع دستی و همچنین هنر و خلاقیت ایران باشد.

اللهیاری متذکر شد: نمایشگاه‌ها نباید رقیبی برای فعالان حوزه صنایع دستی شوند بلکه باید محلی برای ترویج، توسعه و تبادل تجربیات بین استان‌های مختلف باشد.

وی با اشاره به لزوم معرفی صنایع دستی اصفهان به دنیا گفت: یک کانون مرکزی با نگاه فرابخشی و حضور و مشارکت جدی پیشکسوتان صنایع دستی اصفهان می‌تواند سبب شود از ظرفیت دیپلماسی استان اصفهان استفاده کند و این شهر را به دنیا معرفی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ها در نقش خانه شهر اصفهان ابراز کرد: بیش از آن‌که برگزاری خود نمایشگاه‌ها مهم باشد رویکردها قابل اهمیت است چرا که باید فرصت و بهانه‌ای را برای طرح ایده‌های مختلف به وجود آورد، به طور مثال یک روز باید به بسته‌بندی صنایه دستی و روز دیگر به مباحث قاچاق در این حوزه و غیره توجه شود.

وی با تأکید بر اهمیت نقش روستاها و عشایر در حوزه صنایع دستی اذعان داشت: نمایشگاه‌های روستایی و عشایری از حوزه‌های مهم صنایع دستی هستند که باید به آن‌ها توجه شود چرا که در آن جا یک ظرفیت و جریان پایداری به لحاظ تاریخی وجود دارد.

در ادامه این مراسم جعفر جعفرصالحی با اشاره به هدف برگزاری نمایشگاه صنایع دستی اظهار داشت: در هجدهمین نمایشگاه صنایع دستی به واسطه هجدهمین اجلاس شورای جهانی، هدف مطرح کردن شرکت‌های تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی بود که همین امر سبب شد امروز 30 شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک در استان اصفهان شکل بگیرد.

وی با اشاره به فروش بالای استان اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تهران افزود: در نمایشگاه بین‌المللی تهران که هفته اول شهریور ماه برگزار شد استان اصفهان بالاترین آمار فروش را طی 4 سال اخیر داشت که مبلغی بالغ بر2 میلیارد تومان است و همچنین یک ­پنجم غرفه‌های فروش در این نمایشگاه متعلق به شهروندان اصفهانی بود.

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی اصفهان با تأکید بر اهمیت جایگاه صنایع دستی روستایی و عشایری گفت: یکی از دغدغه‌های ما حفظ جایگاه صنایع دستی و سوغات روستایی و عشایری بوده چرا که صنایع دستی از روستاها زاییده شده است و باید به دامان اصلی خود برگردد، این امر نیازمند آن است که الزامات و امکانات لازم در جهت پروراندن این هنر فراهم شود.

وی با اشاره به تقارن نمایشگاه صنایع دستی و ایام محرم ابراز داشت: امسال با توجه به آن‌که زمان برگزاری نمایشگاه در آستانه ماه محرم‌الحرام است نمایشگاهی تحت عنوان عاشورا در آینه صنایع و هنرهای دستی خواهیم داشت.

جعفرصالحی ادامه داد: به دلیل محدویت غرفه‌ها و فضایی که وجود دارد، 100 غرفه در حیاط چهلستون پیش‌بینی شده است؛ اصفهان این قابلیت را دارد که در کنار دیگر رویدادهای داخلی و بین‌المللی یک سالن تخصصی نمایشگاهی داشته باشد که بتواند در طول سال 5 مرتبه نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات کشوری را برگزار کند.

 در حاشیه این مراسم از اثر قلم ­زنی مهدی جزی رونمایی شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.