سرویس: غیر تولیدی 12:13 - شنبه 17 شهریور 1397

سرنوشت کالاهای احتکار شده چه می‌شود؟

از فروش لوازم خانگی به زوج‌های جوان تا رانندگان نیازمندی که حواله لاستیک دریافت کردند

درحالی که این روزها انبارهای متعددی شامل کالاهای احتکار شده در حال کشف و ضبط است این سئوال مطرح می‌شود که چه سرنوشتی در انتظار کالاهایی با برچسب احتکار است.

به گزارش اصفهان شرق، نابسامانی وضعیت اقتصاد کشور و بازارهایی که نامتعادل در عرضه و تقاضا شده، همه سبب بروز سوء استفاده‌هایی نیز شده است، از جمله احتکار که امروز بیش از هر زمان دیگری با این واژه در اخبار روبرو می‌شویم.

اصناف، انبارهای خود را در سامانه ثبت کنند

رئیس اتاق اصناف اصفهان پیرامون برخورد با محتکران کالا گفت: بحث برخورد با انبارها و احتکار کالا دنبال شده است، البته ما به اصناف اطلاع رسانی کرده‌ایم که انبارهای خود را معرفی و در سامانه ثبت کنند چون هر کسبه‌ای انبار مخصوص خود را دارد.

رسول جهانگیری ادامه داد: احتکار به این معنی نیست که شما انباری داشته باشید و پر از جنس باشد. احتکار تعریف دارد و زمانی شکل می‎گیرد که تقاضای کالایی در بازار باشد، اما عرضه نشود و فروشنده از فروش آن امتناع کند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه احتکار بیشتر در کالاهایی بوده است که ریشه ارزی داشته‌اند، افزود: کالاهایی مثل لاستیک، لوازم خانگی، لوازم یدکی و کالاهایی که وابسته به ارز دولتی بوده‌اند از این جمله‌اند. این نوع کالاها جذابیت بیشتری برای احتکار ایجاد کرده‌اند. کالاهای اساسی مثل برنج، لاستیک، روغن و لوازم خانگی از مواردی بوده که احتکار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کالای اساسی مردم را پنهان کردن بدترین کار است. همه دستگاه‌ها دست به دست هم داده‌اند و ما از طریق اصناف اطلاع رسانی کرده‌ایم تا کسبه در سامانه ثبت نام کنند، همه دستگاه‌ها با یکدیگر هم قسم شدند تا کالاهای مورد نیاز مردم چنانچه در جایی به صورت خاص انبار شده و از فروش امتناع شود با آن برخورد کنند.

اتاق اصناف اصفهان تأکید کرده است که کالاهای انبارشده باید در سامانه ثبت شود تا بررسی وضعیت محتکران و همچنین انبارهای قانونی مشخص شود، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، سازمان صنعت و معدن نیز تذکر می‌دهد.

تذکر سازمان صنعت، معدن و تجارت به انبارداران

حمیدرضا خشنود معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در صورتی که فعال اقتصادی شناسه انبار دریافت نکرده و کالای خود را در محلی انبار کند مطابق قانون پرونده احتکار برای او تشکیل می‌شود.

اصفهان در ردیف صدرنشینان احتکار

مسئولان امر از تلاش‌ها برای مقابله با سودجویی محتکران صحبت می‌کنند اما در این میان هر روز شاهد کشف انبارهایی از کالاهای موردنیاز مردم هستیم که احتکار شده‌اند. اصفهان نیز در رده بندی اعلام شده از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، جزء استان‌هایی است که در این زمینه جزء صدرنشین‌هاست.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: طبق ارزش ریالی، مهمترین پرونده‌های ما در رده اول مربوط به آهن و میلگرد بود که استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمانشاه بیشترین تخلفات را در این حوزه دارا بودند.

رایگانی ادامه داد: لوازم خانگی، برنج و اقلام خوراکی و لوازم یدکی خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند که استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه و فارس در این حوزه بیشترین تخلفات را دارا  هستند.

آخرین اخبار از انبارهای کشف شده در اصفهان

غلامرضا صالحی درباره آخرین کشفیات کالاهای احتکار شده در اصفهان اظهار داشت: طی روزهای اخیر چند انبار احتکار کالا با مجموع ارزش 6 میلیارد تومان در اصفهان کشف شد.

وی با اشاره به کشف انبار احتکار مواد اولیه نخ، افزود: یک انبار مواد اولیه نخ شامل پنبه پلی استر که ماده اصلی در تولید نخ محسوب می‌شود به ارزش 2 میلیارد تومان در شهر اصفهان کشف شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ا ستان اصفهان با اشاره به کشف دو انبار احتکار روغن موتور خودرو در شهر اصفهان، بیان کرد: علاوه بر کشف این دو انبار، انبار لوازم موبایل، انبار تسمه و لوازم یدکی خودرو نیز کشف شد که در مجموع ارزش کالاهای کشف شده همه این انبارها، 6 میلیارد تومان است.

وی از شهروندان اصفهانی خواست در صورت اطلاع از انبارهای احتکار کالا، اطلاعات لازم را به سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

سرنوشت کالاهای احتکارشده چه می‌شود؟

اما در این میان این سئوال مطرح می‌شود که سرنوشت کالاهای احتکار شده چه می‌شود. صالحی در این باره گفت: دستور توزیع این کالاها برای عرضه به صورت روزانه صادر می‌شود.

اما توضیحات کامل‌تر را رئیس اتاق اصفهان مرکز اصفهان داد. رسول جهانگیری به خبرنگار تسنیم گفت: احتکار کالاها توسط انبارها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت رصد می‌شود، وقتی انبار مورد نظر، صنفی باشد هم اتاق اصناف و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت شرایط آن را بررسی می‌کنند، در نهایت انبار به تعزیرات معرفی می‌شود و تعزیرات نیز با دستور قضایی اقدام و بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر انبار بررسی شده، جایگاه احتکار را داشته باشه با رأی قاضی اجناس انبار شده به قیمت مصوبی که خریده شده و با سود عادلانه در فروشگاه‌های بزرگ باید فروخته شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره سرنوشت لاستیک‌های کشف شده گفت: لاستیک‌های احتکار شده بعد از طی این مراحل به انجمن صنفی کامیون‌داران تحویل و بین رانندگان نیازمند به صورت حواله و یا کالا تحویل داده شد.

فروش لوازم خانگی احتکار شده با ارز 4200 تومانی به زوج‌های جوان نیز از جمله تصمیماتی بود که طی روزهای اخیر گرفته شد.

وی در این باره گفت: در بحث لوازم خانگی نیز زمانی که تشخیص داده شود اجناس احتکاربوده دستور به فروش آنها داده می‌شود، البته این موضوع مقداری زمان بر است چون باید مشخص شود که چه زمانی و با چه مبلغی خریداری شده است.

جهانگیری بیان کرد: این کالاها به صورت امانی نزد مالک نگه داشته می‌شود تا مشخص شود که احتکار و امتناع از فروش مطرح بوده و به این ترتیب با دستور قاضی فروخته می‌شود، در این میان تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت تعیین کننده هستند.

وی درباره انتقادات برخی شهروندان درباره فروش برخی لوازم خانگی و صوتی و تصویری احتکار شده به شهروندان با در دست داشتن قباله ازدواج با نرخ مصوب سال 96 و عدم فروش این اجناس به شهروندان دیگر، گفت: با توجه به اینکه این کالاهای احتکار شده آنقدر زیاد نیست که کل جامعه را پوشش بدهد بنابراین فقط برای قشر خاصی در نظر گرفته می‌شود.

احتکار انواع کالاهای ضروری در ماه‌های اخیر نگرانی جامعه را به دنبال داشته، هرچند دستگاه‌های نظارتی به بحث احتکار اجناس، برخورد با محتکران و توزیع آن ورود پیدا کرده و برخوردهای قانونی و جدی نیز با سودجویان صورت خواهد گرفت اما نوع توزیع اجناس نیز موضوعی است که باید برنامه ریزی مناسبی برای آن صورت گیرد.

انتهای پیام/ تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.