سرویس: اجتماعی 13:25 - جمعه 16 شهریور 1397

از سوی کارشناس جهاد کشاورزی مطرح شد؛

کرم گلوگاه، قاتل انارستان های جرقویه علیا/باغداران راه های مبارزه با این آفت را بدانند

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی جرقویه علیا گفت: این آفت به صورت لارو یا همان کرم های کوچک فصل زمستان را در داخل تاج، میوه های باقیمانده از سال فصول قبل و روی درختان و میوه های باقیمانده در کف باغ ها می گذرانند و با گرم شدن هوا در فروردین ماه تبدیل به شفیره شده و حشره کامل به صورت پروانه ظاهر می شود.

مهدی شفیعی در گفتگو با اصفهان شرق بیان کرد: با توجه به اقلیم مناسب این منطقه برای کشت انار، اگر کشاورزان روش مبارزه با آفات را بدانند، می توانند با تولید این محصول به اقتصاد خانواده و کشور کمک کنند.

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی جرقویه علیا درباره نحوه خسارت آفت گفت: این آفت به صورت لارو یا همان کرم های کوچک فصل زمستان را در داخل تاج، میوه های باقیمانده از سال فصول قبل و روی درختان و میوه های باقیمانده در کف باغ ها می گذرانند و با گرم شدن هوا در فروردین ماه تبدیل به شفیره شده و حشره کامل به صورت پروانه ظاهر می شود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه همزمان با ظهور گل های انار به پرواز در می آیند و پس از جفت گیری اقدام به تخم ریزی داخل تاج انار و در میان پرچم ها و روی میله های پرچم می کنند.

شفیعی همچنین خاطر نشان کرد: بعد از چند روز لاروها از تخم بیرون می آیند و با تغذیه از پوست نازک میوه درون تاج وارد گلوگاه انار می شوند و از دانه های انار تغذیه می کنند که این افت بسته به شرایط و آب و هوایی سه تا چهار نسل در سال را دارد.

شفیعی در ادامه با اشاره راه های کنترل این آفت تصریح کرد: با توجه با این که کنترل و کاهش خسارت این آفت از یک روش خاص ممکن نیست، از روش کنترل تلفیقی یعنی استفاده از چند روش کار آمد به صورت همزمان استفاده می شود که کشت گیاهان یونجه و شبدر در بین درختان به منظور افزایش فعالیت حشرات مفید یکی از این راهکارهاست.

به گفته این کارشناس مرکز جهاد کشاورزی، رعایت فاصله مناسب کاشت درختان، تنظیم دروه آبیاری به منظور جلوگیری از ترکیدن انار و تأمین رطوبت مورد نیاز دشمنان طبیعی، انجام شخم پاییزه و کود دهی و هرس مناسب درختان درختان بعد از گذر از سرمای زمستانه، جمع آوری و انهدام انارهای باقیمانده از سال قبل روی درختان و کف باغات، استفاده از تله های فرمونی جهت جمع آوری حشرات به منظور جلوگیری از جفت گیری، استفاده از لکه های نوری جهت جذب و جمع آوری حشرات کامل و حذف پرچم ها با دستگاه تاج تراش و پر کردن داخل تاج با گل رس جهت جلوگیری از تخم ریزی آفت از مواردی هستند که باغداران باید به آن توجه کنند.

شفیعی همچنین به باغداران تأکید کرد: به علت موقعیت قرار گیری لارو داخل میوه و تأثیر نامطلوب روی دشمنان طبیعی این آفت استفاده از سم و سم پاشی جهت کنترل این آفت توصیه نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.