سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 22:12 - چهارشنبه 14 شهریور 1397

تغییر در سبک زندگی، کلید تناسب اندام و زندگی سالم

10نکته حال خوب کن

تلاش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام در این سال‌ها از دغدغه‌های اساسی بیشتر افراد است. در حالی که فقط چند تغییر کوچک و آسان در سبک زندگی، می‌تواند تاثیر شگفت‌آوری بر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به 10 نکته برای بهبود سبک زندگی بپردازیم.

به گزارش اصفهان شرق، تلاش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام در این سال‌ها از دغدغه‌های اساسی بیشتر افراد است. در حالی که فقط چند تغییر کوچک و آسان در سبک زندگی، می‌تواند تاثیر شگفت‌آوری بر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به 10 نکته برای بهبود سبک زندگی بپردازیم.

آگاهانه غذا بخورید

آگاهانه غذا خوردن یکی از مهمترین ابزارهای کنترل وزن است. با این روش راحتتر با ولع غذایی خود میتوانید مقابله کنید و به هر وعده غذایی خود بیشتر دقت خواهید کرد. سعی کنید که همیشه وعدههای غذایی خود را در آرامش کامل و دور از چیزهایی که میتواند حواستان را پرت کند، مانند تلویزیون، رایانه شخصی و تلفن همراه میل کنید.

وعدههای غذایی کوچک

اگر حجم غذای روزانه را به چند وعده کوچکتر تقسیمبندی کنید خیلی زودتر احساس سیری خواهید کرد و در مجموع میزان غذایی که میل میکنید کمتر میشود. اگر از بشقاب کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید، حجم کمتری غذا در بشقاب خود میتوانید بکشید، ولی همچنان احساس میکنید که یک بشقاب پُر غذا خوردهاید. در حقیقت با این کار مغز خود را فریب میدهید.

نه، به نوشیدنیهای شیرین

به جای مصرف نوشابههای گازدار میتوانید از نوشیدنیهای سالم و متنوع طبیعی لذت ببرید. آب آشامیدنی طعمدار شده با نعناع، زنجبیل و انواع میوهها علاوه بر ایجاد حس شادابی، از کالری بسیار پایینی برخوردار است. دمنوشهای گیاهی و چای سبز و سیاه نیز نوشیدنیهای سالمی هستند و عموما خواص زیادی دارند. نوشیدن آبمیوهها حتی آبمیوههای طبیعی به دلیل قند زیادی که دارند، خیلی توصیه نمیشود.

هر لقمه را بیشتر بجوید

جویدن اولین مرحله هضم غذاست. جویدن کامل و طولانی هر لقمه غذا علاوه بر این که باعث افزایش زمان غذا خوردن و ایجاد فرصت کافی برای رسیدن پیام سیری به مغز و دست کشیدن از غذا خوردن میشود، مراحل بعدی هضم را نیز تسهیل و منظم میکند. با جویدن کامل و طولانی غذا، طعم غذا نیز بهتر احساس میشود.

بیشتر بخوابید

استراحت کافی در شب برای سلامت عمومی و تثبیت وزن بسیار ضروری است. کمخوابی مانع ترشح بسیاری از هورمونها از جمله هورمونهای دخیل در سوختوساز بدن میشود. خواب کمتر از شش ساعت در طول شب احتمال اضافهوزن و چاقی را افزایش میدهد.

استرس خود را کاهش دهید

افزایش استرس نیز میتواند موجب بههم ریختن تعادل هورمونی بدن شود. وقتی بدن در شرایط استرسزا قرار میگیرد هورمونهایی به نام گلوکوکورتیکوئیدها ترشح میشوند که باعث افزایش میزان اشتها و به دنبال آن اضافه وزن فرد میشود. از طرف دیگر برخی افراد با افزایش استرس بیرویه غذاهای ناسالم مصرف میکنند تا حالشان بهتر شود.

از پروبیوتیکها غافل نشوید

پروبیوتیکها در واقع باکتریهای مفیدی هستند که برای هضم مواد غذایی ضروری هستند. این باکتریها به هضم غذا، عملکرد بهتر رودهها و سلامت عمومی فرد کمک میکنند. همچنین انرژی مورد نیاز سلولهای دیواره دستگاه گوارش و کبد را تامین کرده، اسیدهای چرب خاص که خاصیت ضد سرطانی دارند تولید میکنند و در مجموع روی میزان چربی بدن و تنظیم وزن تاثیرگذار هستند.

چشم از ویتامین D بر ندارید

نتایج تحقیقات نشان داده افرادی که سطح ویتامینD پایینتری دارند بیشتر در معرض چاقی هستند و توانایی کمتری برای فعالیتهای ورزشی دارند. زرده تخممرغ، ماهیهای چرب و برخی از قارچها و مواد غذایی غنی شده با ویتامینD بهترین منابع غذایی برای افزایش سطح ویتامین D در بدن هستند.

در جمع خانواده غذا بخورید

خوردن غذای سالم در پشت میز به همراه خانواده نیز روی کنترل وزن و تناسب اندام موثر است. غذاهای خانگی سالمتر هستند و چربی، شکر و نمک کمتری نسبت به فستفود دارند. از طرف دیگر، خوردن غذاهای مقوی و سالم تهیه شده در خانه میتواند موجب شکلگیری عادتهای غذایی درست در کودکان و رواج سبک زندگی سالم در نسل بعد شود.

مهارت آشپزی خود را تقویت کنید

مهارت کافی درخصوص پخت انواع مواد غذایی و روشهای مختلف پخت بشدت میتواند در کاهش وزن موثر باشد. افرادی که اطلاعات خوبی درخصوص پخت انواع مواد غذایی دارند، معمولا از مواد غذایی مغذی متنوعتری مانند انواع سبزیجات و میوهها در رژیم غذایی خود استفاده میکنند که به کاهش وزن کمک زیادی میکند.

عسل اخویانطهرانی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.