سرویس: غیر تولیدی 14:12 - چهارشنبه 14 شهریور 1397

مرخصی زایمان در هر کشور چند روز است؟

روانشناسان و پزشکان متخصص اطفال معتقدند که ارتباط برقرار کردن والدین با نوزاد در ماه اول تولد بسیار مهم است.

به گزارش اصفهان شرق، روانشناسان و پزشکان متخصص اطفال معتقدند که ارتباط برقرار کردن والدین با نوزاد در ماه اول تولد بسیار مهم است. بنابراین در بسیاری از کشورها دولت از این موضوع حمایت کرده و به مادرها مرخصی بعد از زایمان می دهد. اما در هر کشور مدت مرخصی متفاوت است. مرخصی زایمان در هر کشور چند روز است و دولت به پدر یا مادرها چه شرایطی را پیشنهاد می کند؟

کرواسی (۴۱۰ روز)

در این کشور شرایط مرخصی زایمان بسیار عالی است. مرخصی یک سال طول می کشد و بیمه سلامت حقوق کامل ماهیانه مادر را تا ۶ ماهگی کودک می پردازد.

بریتانیا (۳۶۵ روز)

مرخصی زایمان در بریتانیا بین پدر و مادرها تقسیم می شود. ۲ هفته از این مرخصی ۳۶۵ روزه به مادر اختصاص می گیرد و بقیه آن به پدر و مادر.

سوئد (۲۴۰ روز)

والدین سوئدی هم باید مرخصی زایمان را بین همدیگر تقسیم کنند. ۶۰ روز از مرخصی زایمان به پدر و بقیه آن به مادر تعلق می گیرد.

روسیه (۱۴۰ روز)

در روسیه مرخصی زایمان تا یک و سال و نیم طول می کشد و در این مدت ۴۰ درصد از حقوق ماهیانه به آن ها تعلق می گیرد. مرخصی می تواند نیم سال دیگر طولانی تر شود البته با این تفاوت که در این نیم سال هیچ حقوقی به مادر تعلق نمی گیرد.

قزاقستان (۱۲۶ روز)

در این کشور اگر بچه دو قلو باشد مرخصی ۱۰ هفته بیشتر می شود. مادرها می توانند در ۳ سالگی کودک برای مراقبت از او مرخصی بگیرند.

فنلاند (۱۲۶ روز)

در فنلاند مادرها می توانند به جای مرخصی بچه های خود را به مهد ببرند و یا به هزینه دولت یک پرستار کودک استخدام کنند.

پرتغال (۱۲۰ روز)

قانون کشور پرتغال این است که پدرها نباید کمتر از ۵ روز در هفته به کودک اختصاص دهند و اگر از وظایف خود سرپیچی کنند جریمه می شوند.

فرانسه (۱۱۲ روز)

این دوره مرخصی یا به دو دسته تقسیم می شود (۲ ماه قبل از زایمان و ۲ ماه بعد از زایمان) . مادر می تواند بعد از زایمان مرخصی بیشتر بگیرد. اگر مادر کاملا سالم است و هیچ مشکل سلامتی ندارد می تواند قبل از زایمان فقط ۳ هفته مرخصی بگیرد.

چین (از ۹۰ روز)

از ۹۰ روز یعنی دوره مرخصی بستگی به سن مادر دارد. هر چه سن او بیشتر باشد می تواند بیشتر مرخصی بگیرد.

ایسلند (۹۰ روز)

اگر مرخصی زایمان فقط به مادر اختصاص داشته باشد مرخصی مراقبت از کودک شامل فرمول (۳-۳-۳) می شود.۳ ماه به مادر، ۳ ماه به پدر و ۳ ماه مشترک بین پدر و مادر.

هندوستان (۸۴ روز)

طول مدت مرخصی بستگی به تعداد بچه های خانواده دارد. به مادرانی که اولین یا دومین بچه را به دنیا می آورند ۱۸۲ روز مرخصی تعلق می گیرد اما به مادرانی که سومین بچه را به دنیا می آورند ۸۴ روز مرخصی تعلق می گیرد.

امارات متحده عرب (۴۵ روز)

طول مرخصی به شغل مادر بستگی دارد. به مادرانی که برای شرکت های خصوصی کار می کنند ۴۵ روز مرخصی تعلق می گیرد و به مادرانی که کار دولتی دارند ۹۰ روز.

طبق استانداردهای بین المللی کار بیشتر دولت ها با حمایت های مالی و اجازه مرخصی از حقوق مادرها حمایت می کنند.

تنها در ۲ درصد از کشورهای دنیا (از جمله ایالات متحده) مرخصی زایمان و حمایت مالی قانونی نیست.

سیستم مرخصی کدام یک از کشورهای بالا را بیشتر دوست داشتید و چرا؟

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.