سرویس: غیر تولیدی 18:18 - چهارشنبه 14 شهریور 1397

قصه های بومی خمینی شهر ثبت ملی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی خمینی شهر گفت: قصه های بومی محلی شهرستان خمینی شهر ثبت ملی می شود.

به گزارش اصفهان شرق، آیین اختتامیه جشنواره قصه های بومی شهرستان خمینی شهر با حضور فرهنگ دوستان در خانه هنرمندان این شهرستان (تاریخی زهتاب) برگزار شد.

موسوی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خميني شهر اظهار کرد: قصه‌های بومی محلی، میراث فرهنگی هر جامعه ای است و ثبت و نشر این قصه ها، گامی موثر در جهت پاسداشت هویت و فرهنگ یک جامعه می باشد.
وی افزود: در سطح استان اصفهان، خمینی شهر به عنوان شهرستانی کهن با تاریخی چند هزارساله، حاوی و حامل قصه های بسیاری است که از پیشینیان به صورت سینه به سینه به عنوان میراثی ماندگار برای ما به یادگار باقیمانده است و اینک وظیفه و رسالت ماست تا در حفظ و پاسداشت این میراث کهن کوشیده و آن را در اختیار آیندگان قرار دهیم.
دبیر ستادی جشنواره تاکید کرد: این جشنواره را برای اولین بار در سطح استان اصفهان و در شرایطی برگزار کردیم که به دلیل بکر بودن فضای کار، برخی از کنشگران و فعالان ادبیات استان و شهرستان تصور می کردند خمینی شهر حداکثر 3-2 قصه بومی محلی داشته باشد.
وی با اشاره به روند برگزاری جشنواره، گفت: با وجود بومی بودن موضوع جشنواره، فراخوان به صورت کشوری اعلام شد تا نویسندگان از استان های مختلف در صورت تسلط یافتن بر ادبیات بومی خمینی شهر بتوانند در این جشنواره شرکت کنند که در مجموع نویسندگان از استان های تهران، مازندران، تبریز، اصفهان و زنجان در این جشنواره شرکت کردند و در این میان آثار قابل توجهی (همچون قصه مقاومت سده ایها در برابر حمله محمود افغان اثر محمدحسین بهنیا از استان مازندران) دریافت گردید که شرایط چاپ در کتاب را داراست.
موسوی تاکید کرد: در طی دو ماه و نیم مهلت مقرر، بیش از 60 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که این آثار از محلات و مناطق مختلف شهرستان ارسال شده است و مربوط به ادوار مختلف تاریخ خمینی شهر است.
وی افزود: از بین آثار دریافتی حدود 40 اثر، شرایط لازم جهت چاپ در کتابی با عنوان جشنواره قصه های بومی را داراست.
دبیر جشنواره ادامه داد: مفتخر هستیم که طی این جشنواره، بخش قابل توجهی از قصه های بومی شهرستان را توانستیم گردآوری کنیم که پس از تصحیح و پالایش، در قالب کتابی با نام قصه های بومی شهرستان منتشر خواهد شد.
در ادامه این مراسم، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري شهرستان با اشاره به قدمت چند هزار ساله خميني شهر، گفت: اين شهر به سبب تاریخ کهن، دارای میراث تاریخی و معنوی گسترده ای است که قصه های بومی بخش مهمی از این میراث بزرگ است.
رئیس اداره میراث فرهنگی خمینی شهر افزود: سازمان میراث فرهنگی در راستای اهداف و وظایف خود، قصه های بومی هر منطقه را ثبت ملی خواهد کرد و بر همین اساس، با همکاری دبیرخانه جشنواره، قصه های برگزیده را به عنوان بخشی از میراث معنوی این شهرستان، ثبت ملی خواهیم کرد.
در پایان این مراسم، با قرائت بیانیه هیات داوران، اسامی نفرات برتر به شرح ذیل اعلام و از آنان تجلیل گردید.
نتایج بخش قصه های بلند
مقام اول آقای عرب (نام اثر: هفت برادران)
مقام دوم مشترکا: اکبر آذربایجانی (اثر: آ رحمان)/ نسیم عموشاهی (اثر: مهردخت)
مقام سوم نگارعموشاهی (اثر: غم نان)
بخش قصه کوتاه
مقام اول شیوا روح اللهی (اثر: کاچی بی بی سه شنبه )
مقام دوم زهرا داور پناه (آثار: هفت دخترون، نمکی و آله ژنگی)
مقام سوم مشترکا
اعظم ملک زاده (اثر: نمکی و دیو سیاه)
فاطمه هاشمی (اثر: یه چپه نصف چپه)

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.