اصفهان شرق

حجاب چه تاثیراتی بر روح و روان دارد؟

کدخبر: 174586
1397/06/14 در ساعت 14:01

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام و المسلمین‌ سید احمد حسینی کارشناس مسائل دینی در خصوص تأثیر حجاب بر روح و روان، گفت:‌ برخی از آثار بر گرفته از آیات، روایات و کلمات اندیشمند اسلامی از تاثیرات مثبت حجاب بر روح و روان می‌گویند؛ حجاب سبب دوری ذلت و حقارت از فرد می شود، زیرا در غیر این صورت، زن بازیچه دست آدم‌های شهوت پرست می‌شود و نبود آن باعث هجوم نگاه آلوده به سمت زن خواهد بود.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: پیامبر ( ص ) می‌فرمایند، احترامی برای زنان غیر مسلمان نیست، البته این جمله به معنای بی‌ادبی کردن به زنان غیر مسلمان نیست و در صورتی که نگاه، نگاه معمولی باشد، حلال است، اما دقت کنید که به زنان به عنوان یک وسیله دردسترس نگاه می‌کنند.

حسینی افزود: یکی از مشکلات بانوان در اعصار گذشته، فراموش شدن زن بودن او بود، به معنای دیگر اصل و اصالت زن اهمیتی نداشت. در صورتی که بانوان به دلیل عواطف و احساسات قوی خود از لحاظ روانی بیشتر نفوذ پذیر هستند و اگر این نفوذ از طرف همسر باشد، عامل یگانگی او شده و به عنوان زمین بکر شناخته می‌شوند، اما کانال‌های زیادی قصد ورود به این زمین بکر را دارند که حجاب، مانع ورود آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: منفعت اولیه در تأثیر حجاب و پوشش، برای خانم است؛ مسئله بعدی حفظ حریم بین زن و مرد است که یکی از پیامد مثبت حجاب، عامل پاکی دل به شمار می‌رود؛ حجاب و پوشش مقدمه‌ای برای رسیدن به پاکی روح و دل است.

رابطه مستقیم حجاب و سلامت جسم

 این کارشناس مسائل دینی تشریح کرد: در بسیاری از روایات بیان شده است که حجاب رابطه ای مستقیم با سلامت جسم دارد؛ مسئله پوشش برای سلامت حال زن بسیار مؤثر است و سبب دوام زیبایی او خواهد شد؛ اگر حال زن خوب باشد، زیبایی او نیز مداوم می‌شود.

حسینی بیان کرد:‌ شادی و شادابی تحت عنوان سلامت قلب و نوسانات قلب و عمل توأم با روح و روان، عاملی است که سیستم ایمنی بدن را بالاتر برده و پاسخی بهتر به سلامت روح خواهد داد؛ باید با مطالعه نسبت به این مسئله اطلاعات بیشتری کسب شود؛ یادمان باشد روح شاداب عامل جسم بی استرس است، و این جسم شاداب باعث بی استرسی در فرد می‌شود.

وی تشریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد جسم و روحی که شاداب باشد، سبب افزایش طول عمر خواهد شد و انسانی که روحی شاداب دارد، جسم شاداب‌تری خواهد داشت و این دو با یکدیگر همبستگی دارند. حس امنیت از دیگر تأثیرات حجاب است؛ زمانی که خانمی حس امنیت داشته باشد، می‌تواند زندگی با‌کیفیت‌تری را تجربه کند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در گذشته، برخی از بانوان در حین پیمودن مسیر رفتن به مسجد دچار مشکلاتی می شدند، به این صورت که به دلیل هوای تاریک تعدادی از جوانان در مسیر این بانوان قرار می‌گرفتند و با تیکه انداختن به آن‌ها باعث آزار آنها می‌شدند؛ از آن زمان دین حجاب را برای بانوان الزامی‌ کرد. حجاب در نگاه اسلام علاوه بر حس امنیت، حس ارزش را نیز به زن می‌دهد و خانم‌هایی که پوشش نادرستی دارند، حس ارزش کمتری خواهند داشت.

حسینی بیان کرد: برخی افراد می‌گویند اگر حجاب نباشد ولع‌ و طمع مردان هم کمتر خواهد شد، این روایت درست است اما از این روایت به درستی استفاده نمی‌کنیم چرا که اگر زنی حجاب کامل نداشته باشد، ارزش او پایین می‌آید؛ حس گرسنگی و غریزه‌ای فرد پایین می‌آید و باعث می‌شود تحریک پذیری او کمتر شود، مانند این می‌ماند که شخصی هر روز کباب بخورد و به طور طبیعی به مرور از آن غذا دلزده‌ خواهد شد.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران