سرویس: غیر تولیدی 13:13 - چهارشنبه 14 شهریور 1397

حضور صاحب نظران 48 دانشگاه کشور درهمایش زمین‌شناسی اقتصادی ایران در اصفهان

دبیر علمی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران از یرگزاری دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران با حضور صاحب نظران 48 دانشگاه سراسر کشور در اصفهان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، هاشم باقری دبیر علمی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران در نشست خبری این همایش ملی اظهار کرد: در مدت دو روز یرگزاری این همایش 70  مقاله به صورت سخنرانی و 180 مقاله به صورت پوستر و تعدادی به صورت آزاد ارائه می‌شود و مهمانانی از دستگاه‌ها و صنایع مختلف استان اصفهان در آن حضور دارند و فعالیت‌های معدنی و علوم وابسته به اکتشاف و فرآورده‌های مواد معدنی در همایش مورد بررسی علمی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: زمین‌شناسی اقتصادی، پترولوژی(مرتبط با زمین‌شناسی اقتصادی)، اکتشافات صحرایی، اکتشافات ژئوشیمیایی، اکتشافات ژئوفیزیکی و ذخایر معدنی، دورسنجی و اکتشافات مواد معدنی، اقتصاد معدنی و خشک‌سالی، زمین‌شناسی زیست‌محیطی، کانه‌آرایی با تأکید بر فرآیند مطالعه کانی‌شناختی و بافت از محورهای اصلی این همایش دوروزه است.

دبیر علمی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران ادامه داد: آیین افتتاحیه دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران روز چهارشنبه 14 شهریورماه از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و تا روز پنجشنبه 15 شهریورماه ادامه خواهد داشت؛ طبق آمار یک مؤسسه علمی معتبر در سال 2015 ، ایران رتبه دهم از نظر دارا بودن منابع طبیعی و رتبه پانزدهم از نظر تولید مواد معدنی به جز نفت را به خود اختصاص داده است.

باقری با بیان این که ایران از نظر مواد معدنی یک کشور ثروتمند است، تصریح کرد : پایه و اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته وجود منابع معدنی است ؛ دانشگاهیان وظیفه مدیریت منابع معدنی را دارند و یکی از اهداف همایش زمین‌شناسی اقتصادی نیز همین است.

وی تأکید کرد: مدیریت نحوه استفاده از این منابع، کنترل مسائل زیست محیطی مرتبط با استفاده و بهره‌برداری از این منابع از اهداف این همایش است ؛ جایگاه اصفهان در زمین‌شناسی و اهمیت این استان در برگزاری این همایش زیاد است ؛ علاوه بر اینکه استان اصفهان دارای منابع معدنی متنوع است ، دسترسی آسان این استان به مواد معدنی استان‌های همجوار بسیار قابل توجه است.

دبیر علمی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران بیان داشت: استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها درگیر تولید و مصرف مواد معدنی است؛ اگر معادن کنترل نشوند باعث مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد؛ معادن فعال می‌توانند برای حفظ زیست‌بوم اطراف خود سرمایه‌گذاری کنند.

باقری با بیان این که برخی شهرها به دلیل وجود معادن به وجود آمده‌اند ، یادآور شد : در یک عصر صنعتی قرار داریم و مجبور هستیم از سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم اما این موارد کنترل شود.

وی تصریح کرد: اصفهان یکی از استان‌هایی است که احتمال ایجاد زلزله در آن بسیار کم است اما امکان زلزله‌خیزی در ایران به میزان قابل توجهی است؛ یکی از نخستین فعالیت‌های معدنی صنعتی ایران در منطقه انارک اصفهان صورت گرفته است.

حمایت جمالی دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران نیز در این نشست تصریح کرد : از مرکز زمین تا بالای جوّ جزو علوم زمین‌شناسی است ؛ رشته زمین‌شناسی بیش از 50 سال در دانشگاه اصفهان فعال است که دانش آموختگان زیادی از این دانشگاه داشته که عمدتاً در بخش‌های معدنی، خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند.

وی افزود:  زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که امکان حیات در آن وجود دارد و اهمیت علم زمین‌شناسی را بیان می‌کند؛ بنابراین سیاره‌ای که بستر حیات را برای ما فراهم کرده  است باید به خوبی بشناسیم؛ وجود آب، هوا، خاک و منابع معدنی باعث فراهم شدن حیات برای انسان روی کره زمین شده است.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران گفت : خاک به عنوان منبعی برای کشاورزی است و اگر خاک نباشد منابع اصلی تغذیه از دست خواهد رفت؛ منابع معدنی و نحوه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در همایش مورد بحث قرار می‌گیرد.

جمالی تصریح کرد: ضمن شناسایی منابع زمین، باید آلودگی‌های زیست‌محیطی را بشناسیم و از آن‌ها جلوگیری کنیم؛ اگر از معادن طلای کشور به خوبی استفاده شود، درآمد زیادی برای کشور خواهد داشت و تا حد زیادی مشکلات افزایش قیمت طلا نیز برطرف می‌شود.

وی با بیان این که معدن‌کاری در کشورهای مختلف توسط شرکت‌های بزرگ صورت می‌گیرد، ابراز داشت:  در ایران شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای کشف معادن وجود ندارد و اکتشاف‌کنندگان با سرمایه‌گذاری اندک معمولاً بین 5 تا 10 سال فعالیت می‌کنند ؛ رنگ‌های استفاده‌شده در بسیاری از آثار باستانی شهر اصفهان از رنگ‌های زمینی و معدنی است.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی اقتصادی ایران با بیان این که گسل فعال و بزرگ اصفهان از شهر زفره تا نطنز و قم ادامه دارد ، اضافه کرد: این گسل فاصله زیادی به مرکز اصفهان دارد؛ فعالیت‌های معدنی در استان اصفهان قدمت دیرینه‌ای دارد و تپه سیلک کاشان دارای شواهد 6 هزار ساله معدن‌کاری است.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.