سرویس: غیر تولیدی 12:12 - چهارشنبه 14 شهریور 1397

مرمت برج و باروی سلجوقی در کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت بخشی از دیواره های برج و باروی سلجوقیان در شهر کاشان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، محسن جاوری، رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: این عملیات مرمت با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و در حال انجام است.

وی افزود: اجرای داربست فلزی، تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه، اجرای گچ و خاک، کف مال بدنه، اجرای اندود کاهگل بدنه و اجرای عملیات موریانه زدایی به روش ایجاد سد شمیایی از اهم اقدامات این پروژه مرمتی است.

به گفته وی، برج و باروی سلجوقی از بناهاي سلطان جلال الدين ملكشاه سلجوقي ( 455- 485 ) است كه در سمت غرب كاشان متصل به باروي شهر ساخته شده ، داراي حصار و باروي ضخيم و معتبر با هشت برج مدور مرتفع بوده که آثار و بقاياي بجا مانده از آن در نقاط مختلف شهر كاشان مشهود است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود: برج و باروي اين قلعه نقش مؤثري در وضع نبرد و سرنوشت مهاجم و مدافع آن داشته است از آن جمله در قرن حاضر همزمان با هرج و مرجهاي اوايل مشروطه كه كاشان قريب به پانزده سال گرفتار تاخت و تاز ياغيان شد قلعه جلالي نيز شاهد آخرين صحنه هاي نبرد اين ماجراي خونين بود.

جاوری، تصریح کرد: مجموعه قلعه جلالي و يخچال هاي مجاور آن در تاريخ 03/12/1335 به شماره 1350 و همچنين قسمت هاي باقيمانده از برج و باروي در نقاط مختلف شهر در تاريخ 11/11/1355 به شماره 1357 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.