سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:11 - سه شنبه 13 شهریور 1397

نخستین مرکز تعاونی اشتغال مددجویان بهزیستی کشور در اصفهان به بهره‌برداری رسید

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: نخستین مرکز تعاونی اشتغال مددجویان بهزیستی کشور با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولان استانی در اصفهان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اصفهان شرق، علی‌اصغر شاهزیدی در مراسم بهره‌برداری از نخستین مرکز تعاونی اشتغال مددجویان با اشاره به اهمیت فروش و بازاریابی محصولات تولید شده توسط مددجویان بهزیستی اظهار داشت: فروش و بازاریابی، حلقه مفقوده چرخ تولیدات است و ایجاد تعاونی متمرکز در سطح استان، می‌تواند وظیفه عرضه و فروش محصولات مددجویان را به عهده بگیرد.

وی افزود: فرایندی برای آماده سازی شغلی مددجویان و معلولان و به عبارتی افراد جامعه هدف زیر پوشش بهزیستی در نظر گرفتیم که از مصاحبه آغاز و به تولید، کار، اشتغال و فروش محصولات ختم می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مصاحبه‌ای با افراد جامعه هدف متقاضی خود اشتغالی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این مصاحبه اولیه، ارزیابی استعدادها، علاقمندی‌ها و رغبت‌ها با عنوان رغبت سنجی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این رغبت سنجی مددجویان و معلولان، مشخص می‌شود که این کاری که شخص به آن علاقه دارد، آیا امکان انجام آن را نیز دارد یا خیر یا به عبارتی همخوانی شغل و شاغل انجام می‌شود.

شاهزیدی خاطرنشان کرد: بعد از بررسی تناسب شغل و شاغل به مرحله راهنمایی و مشاوره شغلی می‌رسیم و  با توجه به اطلاعاتی که در رغبت سنجی، امکان‌سنجی و بررسی تناسب شغل و شاغل به دست آمده، می‌توان بهترین‌ و مناسب‌ترین شغل را برای فرد پیشنهاد داد.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه تمام این مراحل با همراهی و هماهنگی مددجویان و معلولان انجام می‌گیرد، اظهار داشت: در این مرحله، آنان به مکانی برای آموزش و کسب مهارت معرفی می‌شوند تا حرفه‌ای را بیاموزند وسپس مجوز ایجاد شغل را دریافت کنند.

وی افزود: مرحله بعد، مرحله سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل است، به مددجویی که حرفه‌ای را آموزش دیده و مجوز ایجاد شغل گرفته، وام خود اشتغالی داده می‌شود تا بتواند کار  و در نتیجه کسب درآمد کند.

شاهزیدی با بیان اینکه مددجو در این مرحله، محصولی را تولید کرده، گفت: مددجو به مرحله قبل از پایان رسیده و می‌خواهد محصول را به فروش که آخرین مرحله چرخه است، برساند.

معاون مشارکت‌های اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در این چرخه، مددجو از 10 مرحله گذشته ولی با یک حلقه مفقوده به نام بازاریابی و عرضه فروش محصولات مواجه می‌شود، چرا که با تلاش، محصول را تولید کرده ولی از عهده فروش آن برنمی‌آید.

تشکیل تعاونی فراگیر برای پر کردن خلاء بین تولید کننده و بازار فروش

وی ادامه داد: در این راستا، این حلقه مفقوده را با ایجاد تشکیلات مستقل از بدنه دولت تحت عنوان “تعاونی فراگیر”، این خلاء را پر کرده و بین تولید کننده و بازار فروش اتصال برقرار شود.

شاهزیدی با اشاره به اهدافی که برای این تعاونی تعریف شده، گفت: جدای از ایفا کننده نقش واسطه بین تولیدکننده و بازار فروش، چون ماهیت این تعاونی تولیدی-توزیعی است، تعاونی می‌تواند در آینده به جایی برسد که یک فرایند تولید و توزیع محصولات خودش را هدایت می‌کند.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: هدف اصلی این تعاونی، کمک به افزایش اشتغال مددجویان و معلولان است و طبیعی است که هر چه فروش بالا برود و تقاضا زیاد شود، تولید بیشتر شده و نیروی انسانی بیشتری جذب می‌شود.

4  گروه محصولات خود را در تعاونی به فروش می‌رسانند

وی تصریح کرد: 4 گروه که شامل افراد تحت پوشش خود اشتغال، معلولان، افراد نیازمند و بی‌سرپرست و حتی معتادان بهبود یافته، کارگاه‌های تولیدی حمایتی معلولان، گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار وگروه مالی خرد است می‌توانند وارد این تعاونی شوند  و محصولات خود را عرضه کنند.

شاهزیدی ابراز امیدواری کرد که به هدف اصلی تأسیس این تعاونی برسیم و بتوانیم این نتیجه به استان‌های دیگر قابل تعمیم باشد.

نخستین تعاونی اشتغال مددجویان بهزیستی کشور با حضور نصرالله بازوند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور و هیأت همراه، مدیرعامل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و هیأت همراه، مرضیه فرشاد مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان و جمعی از فعالان کارگروه‌های تولیدی استان  در استان اصفهان افتتاح شد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.